Ceconomy groeit verder in transitiejaar | RetailDetail

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

Ceconomy groeit verder in transitiejaar
Shutterstock

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Online groei met een vijfde

Op vergelijkbare basis was er zelfs een groei van 5,8% ten opzichte van een jaar eerder. De grootste groei kwam er in de DACH-zone, waar Ceconomy met 7,2% groeide. In Oost-Europa ging het er dan weer met 2,9% op achteruit, terwijl de rest van Europa groeide met 6,3%. “We zien dat Ceconomy in dit transitiejaar, waarin we een onafhankelijk bedrijf werden, op het goede spoor zit. We zijn goed gepositioneerd om de veranderingen in de Europese markt voor consumentenelektronica te leiden”, zegt CEO Pieter Haas.

 

Online maakte Ceconomy een sprong van 21% en als de pure players binnen de groep worden weggefilterd, kwam de groei zelfs uit op 39%. 44% van de online bestellingen worden in de winkels opgehaald.

 

In het vierde kwartaal werden dertien nieuwe winkels geopend en sloot één vestiging de deuren. In totaal telt de groep nu 1.053 winkels. De gemiddelde winkeloppervlakte daalde verder met 3,4% naar 2.811 m².

 

Voor het volledige boekjaar steeg de omzet met 1,3% naar 22,2 miljard euro, terwijl de vergelijkbare omzet er met 1,9% op vooruitging. Ceconomy geeft de volledige jaarcijfers wel pas op 19 december vrij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.