Ceconomy vindt vooral online groei | RetailDetail

Ceconomy vindt vooral online groei

Ceconomy vindt vooral online groei

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, heeft in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar een kleine omzetstijging weten te behalen dankzij een sterkere online verkoop. Zoals verwacht viel de winst wel terug.

 

Lagere winst

De omzet van Ceconomy kwam in het eerste kwartaal uit op 6,9 miljard euro. Op gerapporteerde basis is dat een groei van 0,6%, op vergelijkbare basis een met 1,3%. De online omzet steeg met 12% naar 814 miljoen euro, bij Media Markt en Saturn groeide de online verkoop zelfs met 22%. Ceconomy haalt nu 11,7% van zijn omzet uit de online verkoop, tegenover 10,5% een jaar eerder. Het doel van Ceconomy is om dat aandeel op te drijven naar minstens 15%.

 

Zoals verwacht vielen de winstcijfers wel terug, aangezien Ceconomy eind januari al een winstwaarschuwing had uitgestuurd. In het vorige boekjaar was er nog sprake van een EBIT van 308 miljoen euro, maar voor het eerste kwartaal van het boekjaar 2017/2018 was dat slechts 258 miljoen euro. “Het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar was er eentje met gemengde gevoelens”, zegt CEO Pieter Haas. “Langs de ene kant was Black Friday de sterke verkoopdag in de geschiedenis van MediaMarktSaturn. Aan de andere kant waren de resultaten rond Kerstmis en in de rest van december niet zo sterk als verwacht.”

 

Om die tegenvaller goed te maken wil Haas de komende kwartalen sneller in de kosten snijden. “We zijn nog altijd overtuigd dat we onze doelen kunnen halen voor het hele jaar”, aldus Haas.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Voor het eerst minder smartphones verkocht

22/02/2018

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

22/02/2018

De Franse entertainment- en elektroretailer Fnac Darty, de groep boven het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft “een solide 2017” achter de rug. De omzet steeg immers met bijna 40%.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Back to top