Concrete Chinese interesse voor Bang & Olufsen

Concrete Chinese interesse voor Bang & Olufsen

De Deense producent van luxe hifi-apparatuur en andere consumentenelektronica Bang & Olufsen voert gesprekken met zijn Chinese zakenpartner Sparkle Roll Group over een mogelijke verkoop van het bedrijf.

Al drie jaar verlieslatend

De Sparkle Roll Group onderhandelt exclusief met het Deense Bang & Olufsen, hebben de Chinezen zelf bevestigd in een persbericht. Wel voegen ze er meteen aan toe dat er nog geen overeenstemming is over de prijs. Beide bedrijven zijn geen onbekenden voor elkaar: Bang & Olufsen heeft sinds 2012 een samenwerkingsverband met Sparkle Roll Group voor de Chinese markt. Die groep is gespecialiseerd in de invoer en verkoop van luxemerken als Boucheron, Oettinger, Davidoff, Lamborghini, Bentley en Rolls Royce.

 

Het 91 jaar oude Bang & Olufsen, dat op de beurs van Kopenhagen meer dan 400 miljoen euro waard is, draait al drie jaar na elkaar verlies en ziet de verkoop van zijn dure designinstallaties afkalven in een markt waar de consument almaar vaker muziek beluistert via zijn smartphone in plaats van via een dure hifi-installatie.

 

IJzersterke reputatie

Eind 2014 liet topman Ole Andersen al verstaan dat Bang & Olufsen te klein was om te overleven in een wereld die gedomineerd wordt door giganten als het Zuid-Koreaanse Samsung en het Japanse Sony. Qi Jianhong, de kapitaalkrachtige topman van Sparkle Roll Group, gelooft echter dat de ijzersterke reputatie van B&O het tij kan doen keren: “We zijn gek op de producten, de innovatieve kracht en de ­intrinsieke waarde van dit unieke merk dat wereldwijd herkend wordt.” Volgens hem kan een nieuwe eigenaar “middelen vrijmaken om de groei te versnellen en te consolideren”.

 

Vorig jaar verkocht B&O al zijn automotive-afdeling (autoradio's en -luidsprekers) aan Harman International voor 145 miljoen euro. Vorige week nog meldde het bedrijf dat het de productie van zijn tv-toestellen gaat uitbesteden aan LG Electronics uit Taiwan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Topman Samsung stapt op, ondanks recordwinst

13/10/2017

Het Zuid-Koreaanse Samsung heeft ook in het afgelopen kwartaal een recordwinst gehaald, dankzij sterke prestaties van de chipdivisie. Dat hield een van de drie CEO’s echter niet tegen om op te stappen.

Fnac-Darty stelt nieuw directiecomité voor

12/10/2017

Iets meer dan een jaar na de fusie van Fnac en Darty en enkele maanden na de toch wel onverwachte overstap van CEO Alexandre Bompard naar Carrefour heeft de Franse entertainment- en elektrogroep Fnac-Darty zijn nieuwe directiecomité bekendgemaakt.

Pc-verkoop al 12 kwartalen op rij achteruit

12/10/2017

De verkoop van pc’s is in het derde kwartaal opnieuw gezakt, nu met 3,6%. Daarmee krimpt de markt nu al drie jaar op rij, zo becijferde onderzoeksbureau Gartner.

Coolblue zoekt duizend bezorgers extra

05/10/2017

Webshop Coolblue is op zoek naar duizend extra bezorgers. Zo wil het zijn witgoedleveringen nog verder uitbouwen. Momenteel heeft het Nederlandse bedrijf al een groot deel van die leveringen in eigen handen.

Samsung verdient meer aan iPhone X dan aan Galaxy S8

05/10/2017

Dat Apple voor zijn schermen en chips onder meer aanklopt bij aartsrivaal Samsung, is al langer bekend. Maar dat de Zuid-Koreanen meer geld ‑ een pak meer zelfs! ‑ zullen verdienen aan de iPhone X dan aan hun Galaxy S8, dat doet toch even de wenkbrauwen fronsen…

Alibaba zet Ikea-achtige keten op

26/09/2017

De Chinese online retailgroep Alibaba heeft in Hangzhou zijn eerste fysieke Ikea-achtige Home Times-woonwarenhuis geopend. Voor het einde van het jaar komen er vier bij, volgend jaar staan er nog vijftien op de planning.

Back to top