Concrete Chinese interesse voor Bang & Olufsen | RetailDetail

Concrete Chinese interesse voor Bang & Olufsen

Concrete Chinese interesse voor Bang & Olufsen

De Deense producent van luxe hifi-apparatuur en andere consumentenelektronica Bang & Olufsen voert gesprekken met zijn Chinese zakenpartner Sparkle Roll Group over een mogelijke verkoop van het bedrijf.

Al drie jaar verlieslatend

De Sparkle Roll Group onderhandelt exclusief met het Deense Bang & Olufsen, hebben de Chinezen zelf bevestigd in een persbericht. Wel voegen ze er meteen aan toe dat er nog geen overeenstemming is over de prijs. Beide bedrijven zijn geen onbekenden voor elkaar: Bang & Olufsen heeft sinds 2012 een samenwerkingsverband met Sparkle Roll Group voor de Chinese markt. Die groep is gespecialiseerd in de invoer en verkoop van luxemerken als Boucheron, Oettinger, Davidoff, Lamborghini, Bentley en Rolls Royce.

 

Het 91 jaar oude Bang & Olufsen, dat op de beurs van Kopenhagen meer dan 400 miljoen euro waard is, draait al drie jaar na elkaar verlies en ziet de verkoop van zijn dure designinstallaties afkalven in een markt waar de consument almaar vaker muziek beluistert via zijn smartphone in plaats van via een dure hifi-installatie.

 

IJzersterke reputatie

Eind 2014 liet topman Ole Andersen al verstaan dat Bang & Olufsen te klein was om te overleven in een wereld die gedomineerd wordt door giganten als het Zuid-Koreaanse Samsung en het Japanse Sony. Qi Jianhong, de kapitaalkrachtige topman van Sparkle Roll Group, gelooft echter dat de ijzersterke reputatie van B&O het tij kan doen keren: “We zijn gek op de producten, de innovatieve kracht en de ­intrinsieke waarde van dit unieke merk dat wereldwijd herkend wordt.” Volgens hem kan een nieuwe eigenaar “middelen vrijmaken om de groei te versnellen en te consolideren”.

 

Vorig jaar verkocht B&O al zijn automotive-afdeling (autoradio's en -luidsprekers) aan Harman International voor 145 miljoen euro. Vorige week nog meldde het bedrijf dat het de productie van zijn tv-toestellen gaat uitbesteden aan LG Electronics uit Taiwan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Voor het eerst minder smartphones verkocht

22/02/2018

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

22/02/2018

De Franse entertainment- en elektroretailer Fnac Darty, de groep boven het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft “een solide 2017” achter de rug. De omzet steeg immers met bijna 40%.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

JD.com wil keten van kleine automatische supermarkten uitbouwen

13/02/2018

Het Chinese JD.com wil in het thuisland een keten met winkeltjes zonder kassa’s uitbouwen. Die komt er naast naast 7Fresh, de hoogtechnologische supermarktketen waarvan de eerste vestiging eind vorig jaar opende.

Ceconomy vindt vooral online groei

09/02/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, heeft in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar een kleine omzetstijging weten te behalen dankzij een sterkere online verkoop. Zoals verwacht viel de winst wel terug.

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Back to top