Concrete Chinese interesse voor Bang & Olufsen | RetailDetail

Concrete Chinese interesse voor Bang & Olufsen

Concrete Chinese interesse voor Bang & Olufsen

De Deense producent van luxe hifi-apparatuur en andere consumentenelektronica Bang & Olufsen voert gesprekken met zijn Chinese zakenpartner Sparkle Roll Group over een mogelijke verkoop van het bedrijf.

Al drie jaar verlieslatend

De Sparkle Roll Group onderhandelt exclusief met het Deense Bang & Olufsen, hebben de Chinezen zelf bevestigd in een persbericht. Wel voegen ze er meteen aan toe dat er nog geen overeenstemming is over de prijs. Beide bedrijven zijn geen onbekenden voor elkaar: Bang & Olufsen heeft sinds 2012 een samenwerkingsverband met Sparkle Roll Group voor de Chinese markt. Die groep is gespecialiseerd in de invoer en verkoop van luxemerken als Boucheron, Oettinger, Davidoff, Lamborghini, Bentley en Rolls Royce.

 

Het 91 jaar oude Bang & Olufsen, dat op de beurs van Kopenhagen meer dan 400 miljoen euro waard is, draait al drie jaar na elkaar verlies en ziet de verkoop van zijn dure designinstallaties afkalven in een markt waar de consument almaar vaker muziek beluistert via zijn smartphone in plaats van via een dure hifi-installatie.

 

IJzersterke reputatie

Eind 2014 liet topman Ole Andersen al verstaan dat Bang & Olufsen te klein was om te overleven in een wereld die gedomineerd wordt door giganten als het Zuid-Koreaanse Samsung en het Japanse Sony. Qi Jianhong, de kapitaalkrachtige topman van Sparkle Roll Group, gelooft echter dat de ijzersterke reputatie van B&O het tij kan doen keren: “We zijn gek op de producten, de innovatieve kracht en de ­intrinsieke waarde van dit unieke merk dat wereldwijd herkend wordt.” Volgens hem kan een nieuwe eigenaar “middelen vrijmaken om de groei te versnellen en te consolideren”.

 

Vorig jaar verkocht B&O al zijn automotive-afdeling (autoradio's en -luidsprekers) aan Harman International voor 145 miljoen euro. Vorige week nog meldde het bedrijf dat het de productie van zijn tv-toestellen gaat uitbesteden aan LG Electronics uit Taiwan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Groei Alibaba boven verwachting

07/05/2018

De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.