Concrete Chinese interesse voor Bang & Olufsen

Concrete Chinese interesse voor Bang & Olufsen

De Deense producent van luxe hifi-apparatuur en andere consumentenelektronica Bang & Olufsen voert gesprekken met zijn Chinese zakenpartner Sparkle Roll Group over een mogelijke verkoop van het bedrijf.

Al drie jaar verlieslatend

De Sparkle Roll Group onderhandelt exclusief met het Deense Bang & Olufsen, hebben de Chinezen zelf bevestigd in een persbericht. Wel voegen ze er meteen aan toe dat er nog geen overeenstemming is over de prijs. Beide bedrijven zijn geen onbekenden voor elkaar: Bang & Olufsen heeft sinds 2012 een samenwerkingsverband met Sparkle Roll Group voor de Chinese markt. Die groep is gespecialiseerd in de invoer en verkoop van luxemerken als Boucheron, Oettinger, Davidoff, Lamborghini, Bentley en Rolls Royce.

 

Het 91 jaar oude Bang & Olufsen, dat op de beurs van Kopenhagen meer dan 400 miljoen euro waard is, draait al drie jaar na elkaar verlies en ziet de verkoop van zijn dure designinstallaties afkalven in een markt waar de consument almaar vaker muziek beluistert via zijn smartphone in plaats van via een dure hifi-installatie.

 

IJzersterke reputatie

Eind 2014 liet topman Ole Andersen al verstaan dat Bang & Olufsen te klein was om te overleven in een wereld die gedomineerd wordt door giganten als het Zuid-Koreaanse Samsung en het Japanse Sony. Qi Jianhong, de kapitaalkrachtige topman van Sparkle Roll Group, gelooft echter dat de ijzersterke reputatie van B&O het tij kan doen keren: “We zijn gek op de producten, de innovatieve kracht en de ­intrinsieke waarde van dit unieke merk dat wereldwijd herkend wordt.” Volgens hem kan een nieuwe eigenaar “middelen vrijmaken om de groei te versnellen en te consolideren”.

 

Vorig jaar verkocht B&O al zijn automotive-afdeling (autoradio's en -luidsprekers) aan Harman International voor 145 miljoen euro. Vorige week nog meldde het bedrijf dat het de productie van zijn tv-toestellen gaat uitbesteden aan LG Electronics uit Taiwan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Alibaba onthult zijn hightech winkel van de toekomst

24/11/2017

De geautomatiseerde supermarkten van Amazon Go zijn er nog niet of Alibaba heeft er al een antwoord op klaar. De Chinese e-tailreus presenteert Tmall Supermart, een supermarkt boordevol technologie: van virtuele paskamers tot gezichtsherkenning.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Alibaba-rivaal JD.com tekent 40% omzetgroei op

13/11/2017

De omzet van JD.com, dat deels in handen is van het Amerikaanse Walmart, is in het derde kwartaal met 39,2% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Dit jaar wist het Chinese bedrijf ook winst te maken, in tegenstelling tot in 2016.

Back to top