Conforama-moeder en Casino richten internationale aankoopcentrale op

Conforama-moeder en Casino richten internationale aankoopcentrale op

Conforama-moeder en Casino richten internationale aankoopcentrale op

Twee maanden nadat ze hun aankopen in Frankrijk al onder één paraplu hadden gebracht, gaan supermarktketen Casino en woonketen Conforama nu ook op internationaal vlak samen non-food aankopen.

Aankoopvolume van 3,2 miljard euro

Op 19 september kondigden Casino en Conforama de oprichting aan van ‘Mano’, een gezamenlijke inkooporganisatie voor hun Franse (non-food) activiteiten. Mano, een samenvoeging van de laatste lettergreep van beide merknamen, is goed voor een aankoopvolume van 1,3 miljard.

 

Die samenwerking krijgt nu ook internationaal een verlengstuk: Casino richt samen met Conforama-moeder Steinhoff de gemeenschappelijke aankoopcentrale Sica op (wat staat voor Steinhoff International Casino). Die vertegenwoordigt meteen een aankoopvolume van 3,2 miljard euro bij een dertigtal grote leveranciers van onder meer huishoudelektro en technologische producten.

 

Met de internationale aankoopcentrale voor non-food wil het Franse Casino (dat ook actief is met de Géant-hypermarkten en de Braziliaanse nummer één GPA) een vuist kunnen maken tegen Auchan, dat in eigen land eerder al in zee ging met Boulanger en internationaal met het Duitse Metro, en de nieuwe fusiegroep Fnac-Darty.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

17/04/2018

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.  

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

12/04/2018

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.

Filet Pur: Conflictmanagement voor dummies

06/04/2018

Retailers en fabrikanten zijn niet blind getrouwd, en op Tinder zitten ze evenmin. Nee hoor, ze zitten elkaar gewoon in de haren. Dat leert ons het louter informatieve weekoverzicht van RetailDetail Food.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.