Conforama-moeder en Casino richten internationale aankoopcentrale op

Conforama-moeder en Casino richten internationale aankoopcentrale op

Twee maanden nadat ze hun aankopen in Frankrijk al onder één paraplu hadden gebracht, gaan supermarktketen Casino en woonketen Conforama nu ook op internationaal vlak samen non-food aankopen.

Aankoopvolume van 3,2 miljard euro

Op 19 september kondigden Casino en Conforama de oprichting aan van ‘Mano’, een gezamenlijke inkooporganisatie voor hun Franse (non-food) activiteiten. Mano, een samenvoeging van de laatste lettergreep van beide merknamen, is goed voor een aankoopvolume van 1,3 miljard.

 

Die samenwerking krijgt nu ook internationaal een verlengstuk: Casino richt samen met Conforama-moeder Steinhoff de gemeenschappelijke aankoopcentrale Sica op (wat staat voor Steinhoff International Casino). Die vertegenwoordigt meteen een aankoopvolume van 3,2 miljard euro bij een dertigtal grote leveranciers van onder meer huishoudelektro en technologische producten.

 

Met de internationale aankoopcentrale voor non-food wil het Franse Casino (dat ook actief is met de Géant-hypermarkten en de Braziliaanse nummer één GPA) een vuist kunnen maken tegen Auchan, dat in eigen land eerder al in zee ging met Boulanger en internationaal met het Duitse Metro, en de nieuwe fusiegroep Fnac-Darty.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Media Markt verhuurt elektronica in Duitsland

23/01/2017

Media Markt is in Duitsland gestart met een proefproject waarbij klanten hun elektronica kunnen huren, met de optie om het later aan te kopen. Een product moet daarbij wel minstens voor een maand gehuurd worden.

Mediamarkt sluit winkels in Gent en Mechelen

22/01/2017

De elektrowinkels van Mediamarkt aan de Korenmarkt in Gent (foto) en op de Bruul in Mechelen gaan dicht door het akkoord dat de keten sloot met Makro om de elektro-afdeling in zijn winkels over te nemen. Het personeel verhuist in principe mee.

Sterk kwartaal voor Franse drankengroep Rémy Cointreau

19/01/2017

Rémy Cointreau, bekend van cognac Rémy Martin, likeur Cointreau en sterkedrank Metaxa, heeft de omzet over het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar bijna dubbel zo snel zien oplopen als analisten hadden verwacht.

Vijfde opeenvolgende jaar van groei voor Carrefour

19/01/2017

In het voorbije boekjaar is de vergelijkbare omzet van het Franse Carrefour voor de vijfde keer op de rij gestegen, en dat met 2,7%. Inclusief wisselkoerseffecten was er wel een daling met 0,7%, vooral door China en Latijns-Amerika.

Brillenmaker Luxottica gaat samen met lenzenmaker Essilor

16/01/2017

De Italiaanse brillenmaker Luxottica, bekend van merken als Ray-Ban en Oakley, gaat samen met de Franse lenzenmaker Essilor. Samen hebben beide bedrijven een marktwaarde van bijna vijftig miljard euro.

Franse lingeriemerken houden samen modeshow in Parijs

04/01/2017

Op 22 januari houden een twintigtal Franse lingeriemerken samen een modeshow in Parijs. De kleinere merken hopen zo uit de schaduw van merken als Victoria’s Secret te treden, die tezelfdertijd op het Internationale Lingeriesalon defileren.

Back to top