Consumentenbond wil langere garantie voor consumenten

Consumentenbond wil langere garantie voor consumenten
http://www.shutterstock.com/nl/pic-109919276/stock-photo-young-couple-in-consumer-electronics-store-looking-at-latest-laptop-television-and-photo-camera.html?src=o39MP-ItcS6iMV7XZorDoQ-1-14

De Consumentenbond wil dat er een aanpassing komt van de verwachte levensduur die wordt aangehouden bij een groot aantal producten. Die is vaak langer in de werkelijkheid dan op papier en dat heeft zijn effect op de garantie op het product.

Recht op een deugdelijk product

De Nederlandse consument heeft immers recht op een deugdelijk product gedurende de verwachte levensduur van hun aankoop. Die verwachte levensduur wordt gebruikt om te bepalen of een consument recht heeft op een kosteloze reparatie of vervanging van het product. Heel wat winkeliers houden echter vast aan de fabrieksgarantie of ze beroepen zich op een lijst met richtlijnen voor gebruiksduur van de brancheorganisatie Uneto-VNI.

 

De gebruiksduur op die lijst komt echter meestal niet overeen met de werkelijkheid, stelt de Consumentenbond na een enquête bij 6.800 Nederlanders rond de levensduur van bepaalde elektronica. Daaruit blijkt dat producten meestal langer meegaan dan wordt aangegeven door Uneto-VNI: zo stelt die dat navigatiesystemen slechts twee jaar zouden meegaan, terwijl die bij de consument gemiddeld zes jaar in gebruik blijft. Daarnaast blijkt dat duurdere producten niet altijd langer meegaan dan goedkopere producten, iets dat wel wordt beweerd door de branche zelf.

 

De Consumentenbond heeft op basis van de enquête zelf een levensduurlijst samengesteld, die consumenten kunnen gebruiken om een langere garantie te bemachtigen bij een defect product.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Back to top