Darty verkiest Conforama boven Fnac | RetailDetail

Darty verkiest Conforama boven Fnac

Darty verkiest Conforama boven Fnac

De Franse elektroketen Darty, de moeder van het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, stuurt Fnac dan toch wandelen. De groep gaat in op het bod van Steinhoff International, het Zuid-Afrikaanse moederconcern van de Franse woonketen Conforama.

Liever cash dan ‘cash + aandelen’

Het kan verkeren: in november vorig jaar stemde Darty nog in met een overnamebod van de Franse entertainmentgroep Fnac, maar begin maart viel er plots, ongevraagd, een informeel tegenbod binnen van het Zuid-Afrikaanse Steinhoff. Het moederbedrijf van Conforama, dat noteert op de Londense beurs, wilde voor Darty evenveel op tafel leggen als Fnac, maar was wel bereid die deal volledig met klinkende munt te betalen (terwijl Fnac een deel in cash en de rest in aandelen zou betalen).

 

Vrijdag liet de raad van bestuur van Darty dan via een persbericht weten “de aandeelhouders unaniem aan te bevelen in te gaan op het bod” van Conforama. Daarmee moet David de duimen leggen voor Goliath, want terwijl Steinhoff International 20 miljard euro waard is op de beurs, bedraagt de marktkapitalisatie van Fnac amper 1,01 miljard euro.

 

Twee complementaire winkelketens

Conforama, na Ikea de grootste woonwinkelketen van Frankrijk (met een marktaandeel van 15,7%), hoopt met de overname synergieën te realiseren op het vlak van aankoop en logistiek: Conforama realiseert nu al 40% van zijn totale omzet (3,2 miljard euro) via de verkoop van televisies, vaatwassers en andere huishoudelektro.

 

Daarnaast blijken beide winkelnetwerken geografisch zeer complementair: terwijl Darty vooral in stadscentra en shoppingcentra gevestigd is, baat Conforama hoofdzakelijk baanwinkels uit. Darty telt in Frankrijk 263 vestigingen, Conforama 204. Ter vergelijking: Fnac telt er in Frankrijk 116.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Voor het eerst minder smartphones verkocht

22/02/2018

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.

Go Sport ontvouwt grootse internationale plannen

22/02/2018

De Franse sportretailer Go Sport, in ons land actief met twaalf winkels, koestert ambitieuze expansieplannen. Binnen Europa worden Spanje en Polen de speerpunten, daarbuiten zet de groep in op Marokko en India.

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

22/02/2018

De Franse entertainment- en elektroretailer Fnac Darty, de groep boven het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft “een solide 2017” achter de rug. De omzet steeg immers met bijna 40%.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Back to top