Darty verkiest Conforama boven Fnac | RetailDetail

Darty verkiest Conforama boven Fnac

Darty verkiest Conforama boven Fnac

De Franse elektroketen Darty, de moeder van het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, stuurt Fnac dan toch wandelen. De groep gaat in op het bod van Steinhoff International, het Zuid-Afrikaanse moederconcern van de Franse woonketen Conforama.

Liever cash dan ‘cash + aandelen’

Het kan verkeren: in november vorig jaar stemde Darty nog in met een overnamebod van de Franse entertainmentgroep Fnac, maar begin maart viel er plots, ongevraagd, een informeel tegenbod binnen van het Zuid-Afrikaanse Steinhoff. Het moederbedrijf van Conforama, dat noteert op de Londense beurs, wilde voor Darty evenveel op tafel leggen als Fnac, maar was wel bereid die deal volledig met klinkende munt te betalen (terwijl Fnac een deel in cash en de rest in aandelen zou betalen).

 

Vrijdag liet de raad van bestuur van Darty dan via een persbericht weten “de aandeelhouders unaniem aan te bevelen in te gaan op het bod” van Conforama. Daarmee moet David de duimen leggen voor Goliath, want terwijl Steinhoff International 20 miljard euro waard is op de beurs, bedraagt de marktkapitalisatie van Fnac amper 1,01 miljard euro.

 

Twee complementaire winkelketens

Conforama, na Ikea de grootste woonwinkelketen van Frankrijk (met een marktaandeel van 15,7%), hoopt met de overname synergieën te realiseren op het vlak van aankoop en logistiek: Conforama realiseert nu al 40% van zijn totale omzet (3,2 miljard euro) via de verkoop van televisies, vaatwassers en andere huishoudelektro.

 

Daarnaast blijken beide winkelnetwerken geografisch zeer complementair: terwijl Darty vooral in stadscentra en shoppingcentra gevestigd is, baat Conforama hoofdzakelijk baanwinkels uit. Darty telt in Frankrijk 263 vestigingen, Conforama 204. Ter vergelijking: Fnac telt er in Frankrijk 116.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië.