Darty verkocht al 30.000 "geconnecteerde buttons" | RetailDetail

Darty verkocht al 30.000 "geconnecteerde buttons"

Darty verkocht al 30.000 "geconnecteerde buttons"

De Franse elektroketen Darty heeft naar eigen zeggen al 30.000 'boutons connectés' verkocht, een knop waarmee je thuis binnen de minuut een medewerker van de elektroketen aan de lijn kunt krijgen.

"Mensen zijn dit soort van service niet meer gewend"

"Een logisch verlengstuk van ons engagement en onze akte van vertrouwen", zo noemde Darty-topman Régis Schultz de fysieke contactknop waarmee klanten draadloos contact kunnen zoeken met de helpdesk. "Innovatief maar nutteloos. En dat terwijl de klassieke naverkoopdienst van Darty gratis is", zo had de Franse consumentenvereniging Que Choisir het nieuwe gadget bij lancering nog omschreven.

 

De Franse consument denkt daar duidelijk anders over: nauwelijks een half jaar na de lancering heeft Darty al 30.000 stuks verkocht van de 'intelligente knop', die zowel in een fysieke versie (voor op de koelkast of magnetron bijvoorbeeld, kostprijs: 25 euro) als in digitaal formaat (een app voor op de smartphone) bestaat. Maandelijks betaalt de klant bovendien 3 of 8 (voor de premiumversie) euro voor de dienst.

 

Vincent Gufflet, directeur naverkoop bij Darty, is allesbehalve verbaasd over de cijfers: "Iemand die meteen terugbelt: geen wachttijden, geen computerstem maar een echte raadgever aan de andere kant van de lijn, iemand die uw naam, uw aankoophistoriek en zelfs uw vorige telefoontjes kent. Iemand die niet inhaakt alvorens uw probleem opgelost is. De mensen zijn dit soort van service niet meer gewend; er gaat een magisch effect van uit."

 

Gesterkt door dit succes broedt Darty intussen al op een vervolg, dat voorlopig 'voorspellend onderhoud' werd gedoopt: de keten wil de klant nu proactief gaan benaderen op het moment dat bepaalde toestellen die hij in huis heeft, technologisch verouderd zijn en dus stilaan aan vervanging toe. Lees: alvorens die klant er zelfs maar aan denkt om naar een concurrerende elektrowinkel te stappen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

Samsung krijgt ervan langs van Chinezen

31/07/2018

Samsung stelt teleur in zijn tweede kwartaal: de elektronicaproducent ziet de omzet terugvallen door een tegenvallende smartphoneverkoop. De concurrentie van goedkopere producenten breekt het Zuid-Koreaanse bedrijf zuur op.

Coolblue is er voortaan ook in het Engels

25/07/2018

Elektronicaretailer Coolblue lanceert zijn website en app nu ook in het Engels. Het zegt daarmee Engelstalige klanten in de Benelux beter te willen bedienen. Van een stap richting buitenland is (nog) geen sprake, klinkt het.

Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.