Darty verkocht al 30.000 "geconnecteerde buttons" | RetailDetail

Darty verkocht al 30.000 "geconnecteerde buttons"

Darty verkocht al 30.000 "geconnecteerde buttons"

De Franse elektroketen Darty heeft naar eigen zeggen al 30.000 'boutons connectés' verkocht, een knop waarmee je thuis binnen de minuut een medewerker van de elektroketen aan de lijn kunt krijgen.

"Mensen zijn dit soort van service niet meer gewend"

"Een logisch verlengstuk van ons engagement en onze akte van vertrouwen", zo noemde Darty-topman Régis Schultz de fysieke contactknop waarmee klanten draadloos contact kunnen zoeken met de helpdesk. "Innovatief maar nutteloos. En dat terwijl de klassieke naverkoopdienst van Darty gratis is", zo had de Franse consumentenvereniging Que Choisir het nieuwe gadget bij lancering nog omschreven.

 

De Franse consument denkt daar duidelijk anders over: nauwelijks een half jaar na de lancering heeft Darty al 30.000 stuks verkocht van de 'intelligente knop', die zowel in een fysieke versie (voor op de koelkast of magnetron bijvoorbeeld, kostprijs: 25 euro) als in digitaal formaat (een app voor op de smartphone) bestaat. Maandelijks betaalt de klant bovendien 3 of 8 (voor de premiumversie) euro voor de dienst.

 

Vincent Gufflet, directeur naverkoop bij Darty, is allesbehalve verbaasd over de cijfers: "Iemand die meteen terugbelt: geen wachttijden, geen computerstem maar een echte raadgever aan de andere kant van de lijn, iemand die uw naam, uw aankoophistoriek en zelfs uw vorige telefoontjes kent. Iemand die niet inhaakt alvorens uw probleem opgelost is. De mensen zijn dit soort van service niet meer gewend; er gaat een magisch effect van uit."

 

Gesterkt door dit succes broedt Darty intussen al op een vervolg, dat voorlopig 'voorspellend onderhoud' werd gedoopt: de keten wil de klant nu proactief gaan benaderen op het moment dat bepaalde toestellen die hij in huis heeft, technologisch verouderd zijn en dus stilaan aan vervanging toe. Lees: alvorens die klant er zelfs maar aan denkt om naar een concurrerende elektrowinkel te stappen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.