Eerste omzetdaling in 15 jaar voor Apple

Eerste omzetdaling in 15 jaar voor Apple

Voor het eerst in vijftien jaar heeft technologiebedrijf Apple een daling van de jaaromzet moeten melden: ten opzichte van een jaar eerder daalde de omzet met 8% naar 215,6 miljard dollar (net geen 200 miljard euro).

Dalende verkoop iPhones

De omzetdaling is geen verrassing, want de voorbije kwartalen had Apple al gemeld dat de omzet aan het dalen was en ook in het laatste kwartaal van zijn boekjaar, dat op 30 september werd afgesloten, was er geen sprake van een ommekeer. In dat kwartaal zag Apple de omzet met 9% zakken naar 46,85 miljard dollar (43 miljard euro). De nettowinst zakte van 11,1 naar 9 miljard dollar (8 miljard euro). Daarmee deed Apple het wel iets beter dan de verwachtingen.

 

De mindere cijfers zijn te wijten aan het tanende succes van de iPhone: het voorbije kwartaal verkocht Apple dan wel 45,5 miljoen iPhones, dat waren er beduidend minder dan de 48 miljoen van een jaar eerder.

 

Voor het lopende kwartaal heeft Apple wel goed nieuws, want het verwacht een omzet tussen 76 en 78 miljard dollar (70 tot 71,5 miljard euro), waarmee het dus beter hoopt te doen dan een jaar eerder. Het zou voor het eerst in vier kwartalen zijn dat de omzet opnieuw stijgt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Jacobs Douwe Egberts maakt opnieuw winst

23/03/2017

Koffie- en theeproducent Jacobs Douwe Egberts (JDE) heeft vorig jaar opnieuw winst weten te maken. Dat is een fikse verbetering ten opzichte van een jaar eerder, toen het bedrijf een verlies van 245 miljoen leidde.

Sterke groei voor Nike in Azië

22/03/2017

In het derde kwartaal van zijn boekjaar heeft het Amerikaanse sportmerk Nike een sterke groei gehaald in Azië. Over de hele lijn was er sprake van een groei van 5%, al voldeed het bedrijf niet helemaal aan de verwachtingen van analisten.

Stabiele resultaten voor Italiaanse groep achter Diesel

21/03/2017

De Italiaanse modegroep OTB, moederbedrijf van merken als Diesel, Viktor&Rolf en Maison Margiela, heeft in 2016 gelijkaardige resultaten neergezet als in 2015. Vlaggenschip Diesel deed het minder goed, maar de premiummerken compenseerden.

Omzetstijging maar winstdaling voor Beter Bed

17/03/2017

De Beter Bed Holding heeft zijn omzet in 2016 met 6,5% de hoogte weten in te stuwen, maar het zag ook zijn nettowinst met meer dan 15% dalen. Die winstdaling wijt het bedrijf aan hogere kosten.

Walmart koopt modewebshop Modcloth

17/03/2017

Walmart heeft online modeverkoper Modcloth overgenomen, die al vijftien jaar voornamelijk bekend is vanwege zijn op vintage geïnspireerde collecties. Modcloth zal onderdeel worden van Jet.com.

Britse cosmeticabedrijf Lush kijkt over landsgrenzen

15/03/2017

Het Britse cosmeticabedrijf Lush bekijkt de mogelijkheden om buiten het Verenigd Koninkrijk verder te groeien, door de toenemende ongerustheid over de gevolgen van de brexit. Zo vreest het hogere importtaksen en moeilijkere opvulling van vacatures.

Back to top