Eerste omzetdaling in 15 jaar voor Apple | RetailDetail

Eerste omzetdaling in 15 jaar voor Apple

Eerste omzetdaling in 15 jaar voor Apple

Voor het eerst in vijftien jaar heeft technologiebedrijf Apple een daling van de jaaromzet moeten melden: ten opzichte van een jaar eerder daalde de omzet met 8% naar 215,6 miljard dollar (net geen 200 miljard euro).

Dalende verkoop iPhones

De omzetdaling is geen verrassing, want de voorbije kwartalen had Apple al gemeld dat de omzet aan het dalen was en ook in het laatste kwartaal van zijn boekjaar, dat op 30 september werd afgesloten, was er geen sprake van een ommekeer. In dat kwartaal zag Apple de omzet met 9% zakken naar 46,85 miljard dollar (43 miljard euro). De nettowinst zakte van 11,1 naar 9 miljard dollar (8 miljard euro). Daarmee deed Apple het wel iets beter dan de verwachtingen.

 

De mindere cijfers zijn te wijten aan het tanende succes van de iPhone: het voorbije kwartaal verkocht Apple dan wel 45,5 miljoen iPhones, dat waren er beduidend minder dan de 48 miljoen van een jaar eerder.

 

Voor het lopende kwartaal heeft Apple wel goed nieuws, want het verwacht een omzet tussen 76 en 78 miljard dollar (70 tot 71,5 miljard euro), waarmee het dus beter hoopt te doen dan een jaar eerder. Het zou voor het eerst in vier kwartalen zijn dat de omzet opnieuw stijgt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

Delhaize veert op na sterk kwartaal

09/05/2018

Tijdens de eerste drie maanden van 2018 wist Delhaize in België weer aan te knopen met groei. Ook online boekt de retailer vooruitgang, maar de stuntpromoties wegen wel op de marges.