Eerste omzetdaling in 15 jaar voor Apple | RetailDetail

Eerste omzetdaling in 15 jaar voor Apple

Eerste omzetdaling in 15 jaar voor Apple

Voor het eerst in vijftien jaar heeft technologiebedrijf Apple een daling van de jaaromzet moeten melden: ten opzichte van een jaar eerder daalde de omzet met 8% naar 215,6 miljard dollar (net geen 200 miljard euro).

Dalende verkoop iPhones

De omzetdaling is geen verrassing, want de voorbije kwartalen had Apple al gemeld dat de omzet aan het dalen was en ook in het laatste kwartaal van zijn boekjaar, dat op 30 september werd afgesloten, was er geen sprake van een ommekeer. In dat kwartaal zag Apple de omzet met 9% zakken naar 46,85 miljard dollar (43 miljard euro). De nettowinst zakte van 11,1 naar 9 miljard dollar (8 miljard euro). Daarmee deed Apple het wel iets beter dan de verwachtingen.

 

De mindere cijfers zijn te wijten aan het tanende succes van de iPhone: het voorbije kwartaal verkocht Apple dan wel 45,5 miljoen iPhones, dat waren er beduidend minder dan de 48 miljoen van een jaar eerder.

 

Voor het lopende kwartaal heeft Apple wel goed nieuws, want het verwacht een omzet tussen 76 en 78 miljard dollar (70 tot 71,5 miljard euro), waarmee het dus beter hoopt te doen dan een jaar eerder. Het zou voor het eerst in vier kwartalen zijn dat de omzet opnieuw stijgt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.