Electrolux profiteert van gunstige wisselkoersen | RetailDetail

Electrolux profiteert van gunstige wisselkoersen

Electrolux profiteert van gunstige wisselkoersen

Electrolux heeft een sterk vierde kwartaal van 2014 achter de rug: mede door gunstige wisselkoersen lag de omzet 8,7% hoger dan een jaar eerder. Voor dit jaar verwacht het bedrijf een marktgroei van 3% à 5% in Amerika en van 1% à 2% in Europa.

Wisselkoers stuwt omzet hoger

De Zweedse fabrikant van witgoed, die o.a. de merken Electrolux, AEG, Zanussi en Frigidaire commercialiseert, boekte in het vierde kwartaal van 2014 een omzet van 31,4 miljard kroon of omgerekend 3,4 miljard euro. Dat was 8,7% meer dan in dezelfde periode van 2013, waarvan 2% autonome groei. Voorts werd 0,2% aangedragen door nieuw overgenomen bedrijven, maar het grootste deel van de vooruitgang kwamer dankzij wisselkoerswinsten.

 

Het sterke vierde kwartaal deed de omzet voor het hele jaar afsluiten op 112,143 miljard kroon of 12,1 miljard euro, wat 2,7% meer was dan over heel 2013. Die hogere verkoop zorgde meteen voor een hefboom: het concern hevelde inmiddels al 70% van zijn productie over naar lagelonenlanden. Bij een stijgende omzet geeft dat een dubbele winst.

 

De operationele winst kwam in het vierde kwartaal dan ook uit op 1,472 miljard kroon (160 miljoen euro), 20% meer dan in dezelfde periode van 2013. Over heel 2014 bedroeg de operationele winst 4,78 miljard kroon of 515 miljoen euro, 18% boven het peil van heel 2013. De operationele marge steeg daarbij van 3,7% in 2013 naar 4,3% in 2014, in het laatste kwartaal kwam die zelfs uit op 4,7%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.