Electrolux profiteert van gunstige wisselkoersen

Electrolux profiteert van gunstige wisselkoersen

Electrolux heeft een sterk vierde kwartaal van 2014 achter de rug: mede door gunstige wisselkoersen lag de omzet 8,7% hoger dan een jaar eerder. Voor dit jaar verwacht het bedrijf een marktgroei van 3% à 5% in Amerika en van 1% à 2% in Europa.

Wisselkoers stuwt omzet hoger

De Zweedse fabrikant van witgoed, die o.a. de merken Electrolux, AEG, Zanussi en Frigidaire commercialiseert, boekte in het vierde kwartaal van 2014 een omzet van 31,4 miljard kroon of omgerekend 3,4 miljard euro. Dat was 8,7% meer dan in dezelfde periode van 2013, waarvan 2% autonome groei. Voorts werd 0,2% aangedragen door nieuw overgenomen bedrijven, maar het grootste deel van de vooruitgang kwamer dankzij wisselkoerswinsten.

 

Het sterke vierde kwartaal deed de omzet voor het hele jaar afsluiten op 112,143 miljard kroon of 12,1 miljard euro, wat 2,7% meer was dan over heel 2013. Die hogere verkoop zorgde meteen voor een hefboom: het concern hevelde inmiddels al 70% van zijn productie over naar lagelonenlanden. Bij een stijgende omzet geeft dat een dubbele winst.

 

De operationele winst kwam in het vierde kwartaal dan ook uit op 1,472 miljard kroon (160 miljoen euro), 20% meer dan in dezelfde periode van 2013. Over heel 2014 bedroeg de operationele winst 4,78 miljard kroon of 515 miljoen euro, 18% boven het peil van heel 2013. De operationele marge steeg daarbij van 3,7% in 2013 naar 4,3% in 2014, in het laatste kwartaal kwam die zelfs uit op 4,7%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top