Elektrohandel wordt hippe belevingswinkel

Elektrohandel wordt hippe belevingswinkel
The Mansquare

Omdat de winkelverkoop in zijn elektrozaak terugloopt, neemt ondernemer Peter Verhamme een drastische beslissing: PV Sound Elektro wordt omgetoverd tot een trendy conceptwinkel voor mannen. Van een ommezwaai gesproken. 

Alles voor de ‘man cave’

Verhamme heeft al 32 jaar een stevige reputatie als hifi-specialist. Tien jaar geleden nam hij in Tielt ook een elektrozaak over, wat later trad hij toe tot de inkoopgroepering Expert. Maar de elektrohandel beleeft zware tijden en de combinatie hifi-elektro bleek een moeilijk verhaal. 

 

“De winkel blijven runnen zoals vroeger lukt niet meer. We realiseren nog altijd mooie projecten met PVSound, maar de winkelverkoop is teruggevallen tot soms maar tien kassa-aanslagen per dag.” Dat noopte de ondernemer tot een radicale beslissing: de bestaande winkel moet vanaf 1 september plaats maken voor een volledig nieuw concept. De grote uitverkoop is volop bezig. 

 

“Het wordt een conceptwinkel voor mannen, met de naam ‘The Mansquare’. Je zult er alle elementen kunnen kopen voor een echte ‘man cave’. Beleving is immers meer dan een koffiehoekje of een wijnbar. De hele winkel wordt ingericht in een ruige vintagestijl en alle interieurstukken zullen ook te koop zijn. Het concept werd uitgetekend door de Nederlandse winkeldesigner Decoproject, die inspiratie ging opdoen in New York.”

 

Acht belevingszones

De 650 m² grote winkel zal voortaan acht belevingszones bevatten. Audio, TV en video blijven prominent aanwezig in de conceptwinkel: er komt bijvoorbeeld een heuse soundbar. “Maar gsm’s en klein elektro verkopen we niet meer.” In de afdeling ‘Cooking & Tasting’ bevinden zich vier kookeilanden waar groepen actief kunnen komen koken met de nieuwste toestellen. Een hoek voor gin, rum en sigaren verkoopt meer dan 100 referenties in samenwerking met een specialist. “Je zal alles op elk moment kunnen proeven.” 

 

Dat geldt ook voor de koffiehoek met een professionele barista. “Hierin willen we een echte specialist worden. Je krijgt koffiebonen met een verhaal.” Onder het motto ‘Boys & Toys’ toont de winkel in een glazen poort om de twee weken een andere auto, in samenwerking met lokale garagisten.” En met modelabel NZA (New Zealand Auckland) is er ook aandacht voor mannenmode. Een echte barbier zal scheren op afspraak. Sluitstuk is een afdeling laundry & comfort. 

 

Peter Verhamme klinkt vol vertrouwen: “Wij zijn altijd een voorloper geweest. Bij Expert kijken ze met argusogen naar wat we van plan zijn en ook de leveranciers volgen ons met grote aandacht. Ook al zitten we hier in Tielt, en niet in bijvoorbeeld Antwerpen, toch ben ik ervan overtuigd dat het de moeite loont om dit te proberen.” Afspraak begin september dus. Overigens blijven ook vrouwen welkom in de winkel. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Back to top