Elektrohandel wordt hippe belevingswinkel

Elektrohandel wordt hippe belevingswinkel
The Mansquare

Omdat de winkelverkoop in zijn elektrozaak terugloopt, neemt ondernemer Peter Verhamme een drastische beslissing: PV Sound Elektro wordt omgetoverd tot een trendy conceptwinkel voor mannen. Van een ommezwaai gesproken. 

Alles voor de ‘man cave’

Verhamme heeft al 32 jaar een stevige reputatie als hifi-specialist. Tien jaar geleden nam hij in Tielt ook een elektrozaak over, wat later trad hij toe tot de inkoopgroepering Expert. Maar de elektrohandel beleeft zware tijden en de combinatie hifi-elektro bleek een moeilijk verhaal. 

 

“De winkel blijven runnen zoals vroeger lukt niet meer. We realiseren nog altijd mooie projecten met PVSound, maar de winkelverkoop is teruggevallen tot soms maar tien kassa-aanslagen per dag.” Dat noopte de ondernemer tot een radicale beslissing: de bestaande winkel moet vanaf 1 september plaats maken voor een volledig nieuw concept. De grote uitverkoop is volop bezig. 

 

“Het wordt een conceptwinkel voor mannen, met de naam ‘The Mansquare’. Je zult er alle elementen kunnen kopen voor een echte ‘man cave’. Beleving is immers meer dan een koffiehoekje of een wijnbar. De hele winkel wordt ingericht in een ruige vintagestijl en alle interieurstukken zullen ook te koop zijn. Het concept werd uitgetekend door de Nederlandse winkeldesigner Decoproject, die inspiratie ging opdoen in New York.”

 

Acht belevingszones

De 650 m² grote winkel zal voortaan acht belevingszones bevatten. Audio, TV en video blijven prominent aanwezig in de conceptwinkel: er komt bijvoorbeeld een heuse soundbar. “Maar gsm’s en klein elektro verkopen we niet meer.” In de afdeling ‘Cooking & Tasting’ bevinden zich vier kookeilanden waar groepen actief kunnen komen koken met de nieuwste toestellen. Een hoek voor gin, rum en sigaren verkoopt meer dan 100 referenties in samenwerking met een specialist. “Je zal alles op elk moment kunnen proeven.” 

 

Dat geldt ook voor de koffiehoek met een professionele barista. “Hierin willen we een echte specialist worden. Je krijgt koffiebonen met een verhaal.” Onder het motto ‘Boys & Toys’ toont de winkel in een glazen poort om de twee weken een andere auto, in samenwerking met lokale garagisten.” En met modelabel NZA (New Zealand Auckland) is er ook aandacht voor mannenmode. Een echte barbier zal scheren op afspraak. Sluitstuk is een afdeling laundry & comfort. 

 

Peter Verhamme klinkt vol vertrouwen: “Wij zijn altijd een voorloper geweest. Bij Expert kijken ze met argusogen naar wat we van plan zijn en ook de leveranciers volgen ons met grote aandacht. Ook al zitten we hier in Tielt, en niet in bijvoorbeeld Antwerpen, toch ben ik ervan overtuigd dat het de moeite loont om dit te proberen.” Afspraak begin september dus. Overigens blijven ook vrouwen welkom in de winkel. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

12 jaar cel geëist tegen vicevoorzitter Samsung

07/08/2017

De aanklagers in de corruptiezaak rond Samsung hebben maar liefst twaalf jaar cel geëist voor Jay Y. Lee, de voormalige vicevoorzitter en eigenlijke topman van het Zuid-Koreaanse bedrijf. Hij wordt beticht van omkoping en verduistering.

Verkoop Apple valt minder terug dan verwacht

02/08/2017

Apple heeft in het derde kwartaal van zijn boekjaar meer iPhones verkocht dan een jaar geleden en deed zo verrassend beter dan de verwachtingen van analisten. Ten opzichte van het tweede kwartaal was er wel een verdere terugval.

Analyse: Welke toekomst voor Vanden Borre en BCC?

27/07/2017

Wat wordt de impact van de deal tussen Ceconomy (MediaMarkt) en Fnac Darty in de Benelux? Er staan wellicht ingrijpende verschuivingen op til. Van consolidatie in de elektrosector gesproken… 

Ceconomy (Media Markt) krijgt kwart Fnac Darty in handen

26/07/2017

Ceconomy, de nieuwe tak van de voormalige Metro Group waartoe Media Markt en Saturn behoren, heeft 24,3 procent van de aandelen van Fnac Darty in handen gekregen. Die aandelen waren in handen van de familie Pinault.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

 Blokker voegt witgoedleverancier AO.nl toe aan Blokker.nl

21/07/2017

Nextail, de online organisatie van Blokker Holding, start een strategische samenwerking met de Nederlandse tak van online witgoedspecialist AO.nl.

Back to top