Elektrohandel wordt hippe belevingswinkel | RetailDetail

Elektrohandel wordt hippe belevingswinkel

Elektrohandel wordt hippe belevingswinkel
The Mansquare

Omdat de winkelverkoop in zijn elektrozaak terugloopt, neemt ondernemer Peter Verhamme een drastische beslissing: PV Sound Elektro wordt omgetoverd tot een trendy conceptwinkel voor mannen. Van een ommezwaai gesproken. 

Alles voor de ‘man cave’

Verhamme heeft al 32 jaar een stevige reputatie als hifi-specialist. Tien jaar geleden nam hij in Tielt ook een elektrozaak over, wat later trad hij toe tot de inkoopgroepering Expert. Maar de elektrohandel beleeft zware tijden en de combinatie hifi-elektro bleek een moeilijk verhaal. 

 

“De winkel blijven runnen zoals vroeger lukt niet meer. We realiseren nog altijd mooie projecten met PVSound, maar de winkelverkoop is teruggevallen tot soms maar tien kassa-aanslagen per dag.” Dat noopte de ondernemer tot een radicale beslissing: de bestaande winkel moet vanaf 1 september plaats maken voor een volledig nieuw concept. De grote uitverkoop is volop bezig. 

 

“Het wordt een conceptwinkel voor mannen, met de naam ‘The Mansquare’. Je zult er alle elementen kunnen kopen voor een echte ‘man cave’. Beleving is immers meer dan een koffiehoekje of een wijnbar. De hele winkel wordt ingericht in een ruige vintagestijl en alle interieurstukken zullen ook te koop zijn. Het concept werd uitgetekend door de Nederlandse winkeldesigner Decoproject, die inspiratie ging opdoen in New York.”

 

Acht belevingszones

De 650 m² grote winkel zal voortaan acht belevingszones bevatten. Audio, TV en video blijven prominent aanwezig in de conceptwinkel: er komt bijvoorbeeld een heuse soundbar. “Maar gsm’s en klein elektro verkopen we niet meer.” In de afdeling ‘Cooking & Tasting’ bevinden zich vier kookeilanden waar groepen actief kunnen komen koken met de nieuwste toestellen. Een hoek voor gin, rum en sigaren verkoopt meer dan 100 referenties in samenwerking met een specialist. “Je zal alles op elk moment kunnen proeven.” 

 

Dat geldt ook voor de koffiehoek met een professionele barista. “Hierin willen we een echte specialist worden. Je krijgt koffiebonen met een verhaal.” Onder het motto ‘Boys & Toys’ toont de winkel in een glazen poort om de twee weken een andere auto, in samenwerking met lokale garagisten.” En met modelabel NZA (New Zealand Auckland) is er ook aandacht voor mannenmode. Een echte barbier zal scheren op afspraak. Sluitstuk is een afdeling laundry & comfort. 

 

Peter Verhamme klinkt vol vertrouwen: “Wij zijn altijd een voorloper geweest. Bij Expert kijken ze met argusogen naar wat we van plan zijn en ook de leveranciers volgen ons met grote aandacht. Ook al zitten we hier in Tielt, en niet in bijvoorbeeld Antwerpen, toch ben ik ervan overtuigd dat het de moeite loont om dit te proberen.” Afspraak begin september dus. Overigens blijven ook vrouwen welkom in de winkel. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Slimme koelkast Samsung bestelt bij Albert Heijn

14/03/2018

Samsung en Albert Heijn gaan samenwerken voor online boodschappen: de nieuwe koelkasten van Samsung laten je vanop afstand in de koelkast kijken, waarna je met de Appie-app meteen de ontbrekende boodschappen kan bestellen.

Media Saturn lanceert eerste kassaloze winkel in Oostenrijk

12/03/2018

Saturn opende vandaag Europa's allereerste kassaloze elektronicawinkel in Oostenrijk. De voormalige Metro Group-keten biedt zijn klanten het gebruikelijke advies bij aankoop, maar betalen moet gebeuren via een app.

Online en offline prijzen Media Markt gelijk getrokken

26/02/2018

Ceconomy gaat de online en offline prijzen bij Media Markt en Saturn gelijktrekken. De digitale prijskaarten die al een tijdje te vinden zijn in de winkels maken dat mogelijk, omdat die in real-time kunnen worden aangepast.

Voor het eerst minder smartphones verkocht

22/02/2018

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.