Elektronica steeds vaker online gekocht | RetailDetail

Elektronica steeds vaker online gekocht

Elektronica steeds vaker online gekocht
http://www.shutterstock.com/nl/pic-160804904/stock-photo-online-shopping-concepts-with-cart-symbol.html?src=w9V6rCFfF1yvFqqmxBNvzQ-1-75

De Nederlandse consument koopt steeds vaker zijn elektronica online. De online omzet in die sector blijft dan ook steeds meer stijgen, terwijl de fysieke winkels met lede ogen moeten toezien hoe hun omzet daalt.

Kwart aankopen online

In het eerste kwartaal van 2016 haalden middelgrote en grote handelaars in consumentenelektronica dan ook 34% meer omzet dan in dezelfde periode een jaar eerder. In de fysieke winkels ging de omzet er dan weer met 11% op achteruit. Over het volledige jaar 2015 daalde de omzet in de winkels met 2,5%, terwijl de online omzet met 11% de hoogte in ging.

 

Het aantal webwinkels gaat dan ook stevig de hoogte in. In het eerste kwartaal van 2016 waren er 1980 webwinkels, bijna een kwart meer dan vier jaar geleden. Het aantal fysieke filialen daalde daarentegen met 11% in die periode, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek.

 

Dat is ook terug te zien in het online aandeel van de totale omzet die binnen de sector van consumentenelektronica wordt behaald: in 2012 werd 13% van de omzet online gehaald, terwijl dat in 2014 al bijna verdubbeld was naar 24%. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Back to top