Elektronica steeds vaker online gekocht

Elektronica steeds vaker online gekocht
http://www.shutterstock.com/nl/pic-160804904/stock-photo-online-shopping-concepts-with-cart-symbol.html?src=w9V6rCFfF1yvFqqmxBNvzQ-1-75

De Nederlandse consument koopt steeds vaker zijn elektronica online. De online omzet in die sector blijft dan ook steeds meer stijgen, terwijl de fysieke winkels met lede ogen moeten toezien hoe hun omzet daalt.

Kwart aankopen online

In het eerste kwartaal van 2016 haalden middelgrote en grote handelaars in consumentenelektronica dan ook 34% meer omzet dan in dezelfde periode een jaar eerder. In de fysieke winkels ging de omzet er dan weer met 11% op achteruit. Over het volledige jaar 2015 daalde de omzet in de winkels met 2,5%, terwijl de online omzet met 11% de hoogte in ging.

 

Het aantal webwinkels gaat dan ook stevig de hoogte in. In het eerste kwartaal van 2016 waren er 1980 webwinkels, bijna een kwart meer dan vier jaar geleden. Het aantal fysieke filialen daalde daarentegen met 11% in die periode, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek.

 

Dat is ook terug te zien in het online aandeel van de totale omzet die binnen de sector van consumentenelektronica wordt behaald: in 2012 werd 13% van de omzet online gehaald, terwijl dat in 2014 al bijna verdubbeld was naar 24%. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Carrefour Drive maakt bestellingen de dag zelf klaar

01/12/2017

Vanaf vandaag zet Carrefour bestellingen die voor 14u geplaatst worden op Carrefour Drive, de dag zelf nog klaar. De dienst is beschikbaar in acht hypermarkten en één market van Carrefour, verspreid over het hele land.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Back to top