Elektronica steeds vaker online gekocht | RetailDetail

Elektronica steeds vaker online gekocht

Elektronica steeds vaker online gekocht
http://www.shutterstock.com/nl/pic-160804904/stock-photo-online-shopping-concepts-with-cart-symbol.html?src=w9V6rCFfF1yvFqqmxBNvzQ-1-75

De Nederlandse consument koopt steeds vaker zijn elektronica online. De online omzet in die sector blijft dan ook steeds meer stijgen, terwijl de fysieke winkels met lede ogen moeten toezien hoe hun omzet daalt.

Kwart aankopen online

In het eerste kwartaal van 2016 haalden middelgrote en grote handelaars in consumentenelektronica dan ook 34% meer omzet dan in dezelfde periode een jaar eerder. In de fysieke winkels ging de omzet er dan weer met 11% op achteruit. Over het volledige jaar 2015 daalde de omzet in de winkels met 2,5%, terwijl de online omzet met 11% de hoogte in ging.

 

Het aantal webwinkels gaat dan ook stevig de hoogte in. In het eerste kwartaal van 2016 waren er 1980 webwinkels, bijna een kwart meer dan vier jaar geleden. Het aantal fysieke filialen daalde daarentegen met 11% in die periode, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek.

 

Dat is ook terug te zien in het online aandeel van de totale omzet die binnen de sector van consumentenelektronica wordt behaald: in 2012 werd 13% van de omzet online gehaald, terwijl dat in 2014 al bijna verdubbeld was naar 24%. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.