Energielabels huishoudtoestellen worden vereenvoudigd | RetailDetail

Energielabels huishoudtoestellen worden vereenvoudigd

Energielabels huishoudtoestellen worden vereenvoudigd

De Europese Commissie heeft een voorstel ingediend om de energielabels voor huishoudtoestellen te vereenvoudigen, zodat consumenten gemakkelijker het energieverbruik kunnen inschatten. Het vorige systeem dateert al van 1998.

Grote energiebesparing

Omdat het vorige systeem stilaan verouderde en toestellen over het algemeen zuiniger werden, belandden steeds meer toestellen in de beste categorie. Om dat op te lossen werden A+, A++ en A+++ in het leven geroepen. Dat houdt echter in dat het minst zuinige toestel nog steeds een A-label kan hebben, wat verwarrend is voor de consument.

 

Daarom wordt er nu beslist om helemaal opnieuw te beginnen. Het zuinigste toestel op de markt zal voortaan een A-label krijgen, terwijl de slechtste leerlingen van de klas het met een G-label zullen moeten stellen. Zo moet de consument opnieuw eenvoudig kunnen zien welke toestellen wel of niet energiezuinig zijn.

 

Het nieuwe systeem moet volgens de Europese Commissie een energiebesparing opleveren die gelijk is aan het totale jaarlijkse energieverbruik van de Baltische staten. De nieuwe labels moeten wel eerst nog goedgekeurd worden door het Europees Parlement en de lidstaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.