Entertainmentmarkt kent opmars in laatste kwartaal 2015 | RetailDetail

Entertainmentmarkt kent opmars in laatste kwartaal 2015

Entertainmentmarkt kent opmars in laatste kwartaal 2015

In het laatste kwartaal heeft de entertainmentsector in Nederland een flinke omzetstijging van 10 procent gekend. GfK wijst die groei vooral toe aan het succes van de PlayStation 4 tijdens het eindejaar en de opmars van de digitale abonnementen.

 

Streaming steeds populairder

De voornaamste groeier binnen de consumentenelektronica was de gamesmarkt, waarbij de homeconsoles een groei kenden van 25 procent. Dat is voor het grootste deel te danken aan de PS4, aangezien de helft van de softwareverkoop in het vierde kwartaal voor de console van Sony was. De best verkopende games waren titels uit de reeksen FIFA, Call of Duty en Grand Theft Auto. Dat schrijft Entertainment Business.

 

Ook video-on-demand blijft stevig doorgroeien. 40 procent van de internetgebruikers ouder dan 13 jaar zegt over zo’n abonnement te beschikken. Netflix blijft het grootste marktaandeel hebben met 58 procent van de gebruikers. Consumenten kiezen er ook steeds minder voor om films of afleveringen van series per stuk te huren. De fysieke verkoop van films en series doet het daarentegen minder goed. Die is in het vierde kwartaal van 2015 met bijna 20 procent gedaald.

 

38 procent van de internetgebruikers maakt gebruik van muziekstreamingdiensten, zoals Apple Music, Spotify en Google Play Music. Spotify blijft hier wel de markt overheersen met een marktaandeel van maar liefst 86 procent. 22 procent van de gebruikers zegt ook nog steeds illegaal muziek te downloaden.

 

Muziek blijft in de winkel wel nog steeds verkopen en dankzij het succes van de nieuwe albums van Marco Borsato en Adele is de verkoop er zelfs met 10 procent op vooruitgegaan. Ook de verkoop van vinyl blijft groeien.

 

Ook groei bij telecom

GfK bekeek ook de andere non-foodmarkten in Nederland en daaruit viel op dat naast de entertainmentsector ook bij telecom (+10 procent) en doe-het-zelf (+6 procent) sprake is van een mooie groei. Binnen telecom groeide de markt van mobiele accessoires met 24 procent. Voor de doe-het-zelfsector is dit al het derde kwartaal op rij dat er sprake is van groei.

 

Minder goed nieuws was er voor de markten fietsen (-20 procent), consumentenelektronica (-2,6 procent) en fashion (-2,6 procent).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Voor het eerst minder smartphones verkocht

22/02/2018

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

22/02/2018

De Franse entertainment- en elektroretailer Fnac Darty, de groep boven het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft “een solide 2017” achter de rug. De omzet steeg immers met bijna 40%.

Ceconomy vindt vooral online groei

09/02/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, heeft in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar een kleine omzetstijging weten te behalen dankzij een sterkere online verkoop. Zoals verwacht viel de winst wel terug.

Verzekeraar op één na grootste aandeelhouder Fnac-Darty

08/02/2018

Investeringsfonds Knight Vinke heeft zijn participatie in Fnac-Darty, de fusiegroep die ook de Belgische elektroketen Vanden Borre en de Nederlandse retailer BCC in handen heeft, verkocht aan verzekeringsmakelaar SFAM.

Ondanks tegenvallende verkoop recordwinst voor Apple

02/02/2018

Apple heeft in het eerste kwartaal van zijn boekjaar, dat eindigde op 30 december 2017, zijn records qua omzet en winst weten te breken. Toch zijn er ongunstige signalen, want de verkoop van de iPhone bleef onder de verwachtingen.

Filet Pur: Op zoek naar de onzichtbare man

02/02/2018

Wordt de sanering bij Carrefour Belgium vanop afstand geleid door een schim die zich niet toont? Zijn retailers lid van de plasticmaffia? Brengen foodfabrikanten de jeugd op het slechte pad? Alweer een visionair weekoverzicht van RetailDetail Food!

Back to top