Entertainmentmarkt kent opmars in laatste kwartaal 2015

Entertainmentmarkt kent opmars in laatste kwartaal 2015

In het laatste kwartaal heeft de entertainmentsector in Nederland een flinke omzetstijging van 10 procent gekend. GfK wijst die groei vooral toe aan het succes van de PlayStation 4 tijdens het eindejaar en de opmars van de digitale abonnementen.

 

Streaming steeds populairder

De voornaamste groeier binnen de consumentenelektronica was de gamesmarkt, waarbij de homeconsoles een groei kenden van 25 procent. Dat is voor het grootste deel te danken aan de PS4, aangezien de helft van de softwareverkoop in het vierde kwartaal voor de console van Sony was. De best verkopende games waren titels uit de reeksen FIFA, Call of Duty en Grand Theft Auto. Dat schrijft Entertainment Business.

 

Ook video-on-demand blijft stevig doorgroeien. 40 procent van de internetgebruikers ouder dan 13 jaar zegt over zo’n abonnement te beschikken. Netflix blijft het grootste marktaandeel hebben met 58 procent van de gebruikers. Consumenten kiezen er ook steeds minder voor om films of afleveringen van series per stuk te huren. De fysieke verkoop van films en series doet het daarentegen minder goed. Die is in het vierde kwartaal van 2015 met bijna 20 procent gedaald.

 

38 procent van de internetgebruikers maakt gebruik van muziekstreamingdiensten, zoals Apple Music, Spotify en Google Play Music. Spotify blijft hier wel de markt overheersen met een marktaandeel van maar liefst 86 procent. 22 procent van de gebruikers zegt ook nog steeds illegaal muziek te downloaden.

 

Muziek blijft in de winkel wel nog steeds verkopen en dankzij het succes van de nieuwe albums van Marco Borsato en Adele is de verkoop er zelfs met 10 procent op vooruitgegaan. Ook de verkoop van vinyl blijft groeien.

 

Ook groei bij telecom

GfK bekeek ook de andere non-foodmarkten in Nederland en daaruit viel op dat naast de entertainmentsector ook bij telecom (+10 procent) en doe-het-zelf (+6 procent) sprake is van een mooie groei. Binnen telecom groeide de markt van mobiele accessoires met 24 procent. Voor de doe-het-zelfsector is dit al het derde kwartaal op rij dat er sprake is van groei.

 

Minder goed nieuws was er voor de markten fietsen (-20 procent), consumentenelektronica (-2,6 procent) en fashion (-2,6 procent).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Filet Pur: Smeuïg leesvoer op vrijdag

03/11/2017

De ene worst is de andere niet, cake wordt een luxeproduct, en wraak is een koude schotel die door merkfabrikanten wordt geserveerd om retailers een hak te zetten. Het weekoverzicht van RetailDetail Food heeft nog meer lekkers in petto!

Back to top