EU start onderzoek naar prijsafspraken Philips | RetailDetail

EU start onderzoek naar prijsafspraken Philips

EU start onderzoek naar prijsafspraken Philips

De Europese Commissie is gestart met een onderzoek naar mogelijke prijsafspraken die door elektronicaproducent Philips zouden zijn gemaakt met een aantal online verkopers. Ook enkele andere partijen zijn bij het onderzoek betrokken.

Profiteren van grensoverschrijdend aanbod

Naast Philips bekijkt de Europese Commissie ook het gedrag van Asus, Denon & Marantz en Pioneer. Dat heeft Margrethe Vestager, Commissaris voor Mededinging binnen de Europese Unie, bekendgemaakt. Vestager zegt via het onderzoek te willen nagaan “of bepaalde praktijken in de onlineverkoop consumenten beletten om te profiteren van een grensoverschrijdend aanbod en om consumentenelektronica, videogames en hotelaccommodatie tegen concurrerende prijzen te kopen."

 

Vestager is ook de vrouw achter de boete van dertien miljard euro die Apple een tijdje geleden kreeg vanwege zijn regeling met de Ierse regering. Vestager heeft onlangs nog eens herhaald dat Apple de boete wel degelijk moet betalen, nadat een eerste deadline voor de betaling werd gemist. Bij de bekendmaking van de boete reageerde de Ierse regering nog furieus, omdat die een bom legt onder een aantal andere regelingen die het land heeft met grote bedrijven. In de Verenigde Staten klinkt het dan weer dat de EU vooral mikt op Amerikaanse bedrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Europese plastictaks voegt weinig toe"

03/05/2018

Ook Europa doet nu zijn duit in het zakje om de plasticberg te verkleinen, al hoopt het met zijn belasting op verpakkingsplastic ook het eigen budget op te krikken. In België kan het voorstel alvast op weinig enthousiasme rekenen.