EU start onderzoek naar verkoopmethodes Apple iPhone

EU start onderzoek naar verkoopmethodes Apple iPhone

De Europese Commissie neemt de verkoopmethodes van Apple onder de loep. Europa wil onder meer nagaan of Apple voor zijn iPhone geen verkooptrucs hanteert of technische beperkingen oplegt die concurrenten sterk benadelen.

Vragenlijsten naar mobiele operatoren

Volgens de Britse zakenkrant Financial Times heeft de Europese Commissie een reeks vragenlijsten gestuurd naar diverse mobiele operatoren. Die focussen vooral op de distributievoorwaarden van de iPhone.

 

De lijst bevat onder meer vragen over mogelijke verplichtingen om een vastgesteld minimumaantal toestellen af te nemen, verplichtingen inzake marketingbudgetten en zelfs clausules die Apple garanderen dat concurrenten nooit betere voorwaarden zullen krijgen.

 

Andere vragen handelen over eventuele technische en contractuele beperkingen die Apple zou opleggen, waardoor de iPhone5 bijvoorbeeld (nog) niet gebruikt kan worden op 4G-netwerken in bepaalde EU-landen.

 

Daarnaast wil Brussel ook graag weten of Apple de telco's ook op een of andere manier dwingt om de iPhone in "geschreven of gesproken verklaringen" steevast als favoriet voorbeeld te gebruiken.

 

Nog dominante speler?

Als die vermoedens kloppen, dan zou dat de toegang van andere smartphoneproducenten tot bepaalde markten zwaar kunnen hypothekeren of zelfs onmogelijk maken. Toch wacht de EU nog een lastig proces: om Apple te kunnen veroordelen, moet de Unie immers kunnen aantonen dat Apple een dominante speler op de smartphonemarkt is... en door het succes van Samsung is dat allesbehalve zeker.

 

Apple zelf houdt staande dat het zich volledig aan de Europese regels houdt, aldus nog de Financial Times.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top