EU start onderzoek naar verkoopmethodes Apple iPhone

EU start onderzoek naar verkoopmethodes Apple iPhone

De Europese Commissie neemt de verkoopmethodes van Apple onder de loep. Europa wil onder meer nagaan of Apple voor zijn iPhone geen verkooptrucs hanteert of technische beperkingen oplegt die concurrenten sterk benadelen.

Vragenlijsten naar mobiele operatoren

Volgens de Britse zakenkrant Financial Times heeft de Europese Commissie een reeks vragenlijsten gestuurd naar diverse mobiele operatoren. Die focussen vooral op de distributievoorwaarden van de iPhone.

 

De lijst bevat onder meer vragen over mogelijke verplichtingen om een vastgesteld minimumaantal toestellen af te nemen, verplichtingen inzake marketingbudgetten en zelfs clausules die Apple garanderen dat concurrenten nooit betere voorwaarden zullen krijgen.

 

Andere vragen handelen over eventuele technische en contractuele beperkingen die Apple zou opleggen, waardoor de iPhone5 bijvoorbeeld (nog) niet gebruikt kan worden op 4G-netwerken in bepaalde EU-landen.

 

Daarnaast wil Brussel ook graag weten of Apple de telco's ook op een of andere manier dwingt om de iPhone in "geschreven of gesproken verklaringen" steevast als favoriet voorbeeld te gebruiken.

 

Nog dominante speler?

Als die vermoedens kloppen, dan zou dat de toegang van andere smartphoneproducenten tot bepaalde markten zwaar kunnen hypothekeren of zelfs onmogelijk maken. Toch wacht de EU nog een lastig proces: om Apple te kunnen veroordelen, moet de Unie immers kunnen aantonen dat Apple een dominante speler op de smartphonemarkt is... en door het succes van Samsung is dat allesbehalve zeker.

 

Apple zelf houdt staande dat het zich volledig aan de Europese regels houdt, aldus nog de Financial Times.

Tags: