EU wil geplande veroudering aanpakken

EU wil geplande veroudering aanpakken
Shutterstock

Het Europees Parlement heeft een resolutie aangenomen die de levensduur van consumentengoederen en software moet verlengen. Ze gaan zo in tegen de geplande veroudering die zou ingebouwd zijn bij heel wat producten.

Aanduiding minimale levensduur

Het Europees Parlement wil dat de Europese Commissie nu met een sluitende definitie komt van geplande veroudering en dat het een systeem ontwikkelt, zodat die veroudering kan getraceerd worden. Er moeten ook langere garantietermijnen komen, en criteria om de sterkte van een product te meten. Daarnaast moet op elk apparaat de minimale levensduur aangeduid worden.

 

Toestellen moeten bovendien gemakkelijker om te repareren worden: zo moeten batterijen en andere componenten vervangbaar worden, tenzij dat vanwege de veiligheid niet kan. Producenten moeten tot slot alle onderdelen beschikbaar stellen voor andere partijen, zodat de consument ook daar terecht kan voor herstellingen.

 

Een van de situaties die niet langer zou mogen voorvallen dankzij de resolutie, is het debacle dat Samsung een tijdje geleden meemaakte met zijn Galaxy Note 7. Die had problemen met de batterij, waardoor er ontploffingsgevaar was. Omdat die batterij niet kon vervangen worden, had het Koreaanse bedrijf geen andere keuze dan alle toestellen terug te roepen.

 

Het Europees Parlement hoopt dat de resolutie ook de werkgelegenheid ten goede komt, omdat er meer onafhankelijke reparateurs zullen komen, en dat de tweedehandsmarkt er van kan profiteren omdat producten vaker een tweede leven zullen kunnen krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Back to top