EU wil geplande veroudering aanpakken | RetailDetail

EU wil geplande veroudering aanpakken

EU wil geplande veroudering aanpakken
Shutterstock

Het Europees Parlement heeft een resolutie aangenomen die de levensduur van consumentengoederen en software moet verlengen. Ze gaan zo in tegen de geplande veroudering die zou ingebouwd zijn bij heel wat producten.

Aanduiding minimale levensduur

Het Europees Parlement wil dat de Europese Commissie nu met een sluitende definitie komt van geplande veroudering en dat het een systeem ontwikkelt, zodat die veroudering kan getraceerd worden. Er moeten ook langere garantietermijnen komen, en criteria om de sterkte van een product te meten. Daarnaast moet op elk apparaat de minimale levensduur aangeduid worden.

 

Toestellen moeten bovendien gemakkelijker om te repareren worden: zo moeten batterijen en andere componenten vervangbaar worden, tenzij dat vanwege de veiligheid niet kan. Producenten moeten tot slot alle onderdelen beschikbaar stellen voor andere partijen, zodat de consument ook daar terecht kan voor herstellingen.

 

Een van de situaties die niet langer zou mogen voorvallen dankzij de resolutie, is het debacle dat Samsung een tijdje geleden meemaakte met zijn Galaxy Note 7. Die had problemen met de batterij, waardoor er ontploffingsgevaar was. Omdat die batterij niet kon vervangen worden, had het Koreaanse bedrijf geen andere keuze dan alle toestellen terug te roepen.

 

Het Europees Parlement hoopt dat de resolutie ook de werkgelegenheid ten goede komt, omdat er meer onafhankelijke reparateurs zullen komen, en dat de tweedehandsmarkt er van kan profiteren omdat producten vaker een tweede leven zullen kunnen krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Slimme koelkast Samsung bestelt bij Albert Heijn

14/03/2018

Samsung en Albert Heijn gaan samenwerken voor online boodschappen: de nieuwe koelkasten van Samsung laten je vanop afstand in de koelkast kijken, waarna je met de Appie-app meteen de ontbrekende boodschappen kan bestellen.

Media Saturn lanceert eerste kassaloze winkel in Oostenrijk

12/03/2018

Saturn opende vandaag Europa's allereerste kassaloze elektronicawinkel in Oostenrijk. De voormalige Metro Group-keten biedt zijn klanten het gebruikelijke advies bij aankoop, maar betalen moet gebeuren via een app.

Online en offline prijzen Media Markt gelijk getrokken

26/02/2018

Ceconomy gaat de online en offline prijzen bij Media Markt en Saturn gelijktrekken. De digitale prijskaarten die al een tijdje te vinden zijn in de winkels maken dat mogelijk, omdat die in real-time kunnen worden aangepast.

Voor het eerst minder smartphones verkocht

22/02/2018

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.