Ferran Reverter (Media-Saturn Iberia): “Ook belangrijk te weten wat niet wordt verkocht”

Ferran Reverter (Media-Saturn Iberia): “Ook belangrijk te weten wat niet wordt verkocht”

Digitale winkels bieden extra mogelijkheden. Het laat Media Markt toe om ook verkooppunten in te richten op locaties waar er voor een grote winkel geen potentieel of plaats is, zegt Ferran Reverter, spreker op het Omnichannel Congress.


Goot verschil met klassieke winkel

Ferran Reverter, de CEO van Media-Saturn Iberia, is op 2 februari een van de gastsprekers op het Omnichannel Congress van RetailDetail in Urban City in Antwerpen. Hij zal het er hebben over de Digital Store die de elektronicaverkoper in de Avinguda Diagonal, één van de hoofdwinkelstraten van in de Catalaanse hoofdstad Barcelona, opende. 


Het verkooppunt valt in niets te vergelijken met de klassieke winkels van Media Markt en Saturn (klik hier voor een fotoreportage). Ten eerste beslaat het maar een beperkte oppervlakte van 400 m². Niet alleen kunnen consumenten er op grote aanraakschermen het assortiment van 5.000 SKU’s bekijken die in de winkel op voorraad zijn, ook het hele aanbod van de Media Markt-website is via de menshoge schermen raad te plegen en te bestellen. 


De producten zelf zitten weggeborgen achter glas in een achterliggend mini-magazijn. Wie iets wil kopen, kan het ter plaatse aanvragen of het thuis laten leveren via de webshop. Er is tevens een automaat waar consumenten hun online bestelde goederen kunnen afhalen. En er zijn informatiebalies voor bedrijfsklanten en particuliere klanten. 


“De digitale winkel brengt de voordelen van de online wereld (convenience, snelheid, competitieve prijzen en een volledig productaanbod) samen met de voordelen van de fysieke winkel (ondersteuning door een gespecialiseerd team, meer dan 200 verschillende services, klantentraining en extra beleving om het meeste uit de producten te halen)”, aldus Reverter.


Digitale winkel laat verdichting van netwerk toe

Dat de eerste digitale winkel in Barcelona kwam, had te maken met het feit dat het concept in Spanje werd ontwikkeld en het handig was om voor een vestiging nabij de hoofdzetel te kiezen. Dat Barcelona bovendien als een trendy stad wordt gezien, kwam daarbij niet slecht uit.


De winkel werd meteen goed ontvangen door de consument. Bovendien stijgt de verkoop er stelselmatig. “Aangezien het om een test gaat, hebben we besloten een ‘soft launch’ te doen. Maar de verkopen zaten vanaf dag één goed en is zo goed verwelkomd, dat een grote openingscampagne niet nodig is gebleken”, aldus Reverter.


Een beslissing om het concept verder uit te rollen in Spanje of in het buitenland, is er echter nog niet. “Daarvoor is het  nog te vroeg.” Maar eens de beslissing is genomen, kan het best tot een uitbreiding van het aantal verkooppunten komen. “Mensen zijn immers niet meer bereid om nog 50 km te rijden voor een winkel.”


Alles wordt meetbaar

De digitale winkel komt overigens niet alleen tegemoet aan de wensen van de consument, ook voor de handelaar biedt hij een toegevoegde waarde. Alles is immers meetbaar. Daardoor zullen onder meer nieuwe trends in het consumentengedrag sneller opgemerkt worden.


“De digitale winkel geeft ons niet alleen direct een zicht op wat er goed verkoopt, maar ook op wat klanten wel bekijken maar uiteindelijk niet kopen. In een zeer concurrentiële omgeving als de retailsector is dat van groot belang. Het zal ertoe leiden dat het gamma zal worden aangepast. Tevens laat het toe om beter te vermijden dat er winsten weglekken”, aldus Reverter.


Reverter: “Het is nu algemeen aanvaard dat de toekomst multichannel is. Alleen online is niet genoeg. De fysieke verkooppunten blijven belangrijk om onmiddellijke klantenbehoeften te dekken. Maar we zullen wel nog veel meer dan vandaag moeten inzetten op ervaringen op de winkelvloer en op training van de klanten, ook in de grotere winkels.”

 

Klik hier voor meer informatie en om in te schrijven voor het RetailDetail Omnichannel Congress 2017.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Topman Samsung stapt op, ondanks recordwinst

13/10/2017

Het Zuid-Koreaanse Samsung heeft ook in het afgelopen kwartaal een recordwinst gehaald, dankzij sterke prestaties van de chipdivisie. Dat hield een van de drie CEO’s echter niet tegen om op te stappen.

Fnac-Darty stelt nieuw directiecomité voor

12/10/2017

Iets meer dan een jaar na de fusie van Fnac en Darty en enkele maanden na de toch wel onverwachte overstap van CEO Alexandre Bompard naar Carrefour heeft de Franse entertainment- en elektrogroep Fnac-Darty zijn nieuwe directiecomité bekendgemaakt.

Pc-verkoop al 12 kwartalen op rij achteruit

12/10/2017

De verkoop van pc’s is in het derde kwartaal opnieuw gezakt, nu met 3,6%. Daarmee krimpt de markt nu al drie jaar op rij, zo becijferde onderzoeksbureau Gartner.

Coolblue zoekt duizend bezorgers extra

05/10/2017

Webshop Coolblue is op zoek naar duizend extra bezorgers. Zo wil het zijn witgoedleveringen nog verder uitbouwen. Momenteel heeft het Nederlandse bedrijf al een groot deel van die leveringen in eigen handen.

Back to top