Ferran Reverter (Media-Saturn Iberia): “Ook belangrijk te weten wat niet wordt verkocht”

Ferran Reverter (Media-Saturn Iberia): “Ook belangrijk te weten wat niet wordt verkocht”

Digitale winkels bieden extra mogelijkheden. Het laat Media Markt toe om ook verkooppunten in te richten op locaties waar er voor een grote winkel geen potentieel of plaats is, zegt Ferran Reverter, spreker op het Omnichannel Congress.


Goot verschil met klassieke winkel

Ferran Reverter, de CEO van Media-Saturn Iberia, is op 2 februari een van de gastsprekers op het Omnichannel Congress van RetailDetail in Urban City in Antwerpen. Hij zal het er hebben over de Digital Store die de elektronicaverkoper in de Avinguda Diagonal, één van de hoofdwinkelstraten van in de Catalaanse hoofdstad Barcelona, opende. 


Het verkooppunt valt in niets te vergelijken met de klassieke winkels van Media Markt en Saturn (klik hier voor een fotoreportage). Ten eerste beslaat het maar een beperkte oppervlakte van 400 m². Niet alleen kunnen consumenten er op grote aanraakschermen het assortiment van 5.000 SKU’s bekijken die in de winkel op voorraad zijn, ook het hele aanbod van de Media Markt-website is via de menshoge schermen raad te plegen en te bestellen. 


De producten zelf zitten weggeborgen achter glas in een achterliggend mini-magazijn. Wie iets wil kopen, kan het ter plaatse aanvragen of het thuis laten leveren via de webshop. Er is tevens een automaat waar consumenten hun online bestelde goederen kunnen afhalen. En er zijn informatiebalies voor bedrijfsklanten en particuliere klanten. 


“De digitale winkel brengt de voordelen van de online wereld (convenience, snelheid, competitieve prijzen en een volledig productaanbod) samen met de voordelen van de fysieke winkel (ondersteuning door een gespecialiseerd team, meer dan 200 verschillende services, klantentraining en extra beleving om het meeste uit de producten te halen)”, aldus Reverter.


Digitale winkel laat verdichting van netwerk toe

Dat de eerste digitale winkel in Barcelona kwam, had te maken met het feit dat het concept in Spanje werd ontwikkeld en het handig was om voor een vestiging nabij de hoofdzetel te kiezen. Dat Barcelona bovendien als een trendy stad wordt gezien, kwam daarbij niet slecht uit.


De winkel werd meteen goed ontvangen door de consument. Bovendien stijgt de verkoop er stelselmatig. “Aangezien het om een test gaat, hebben we besloten een ‘soft launch’ te doen. Maar de verkopen zaten vanaf dag één goed en is zo goed verwelkomd, dat een grote openingscampagne niet nodig is gebleken”, aldus Reverter.


Een beslissing om het concept verder uit te rollen in Spanje of in het buitenland, is er echter nog niet. “Daarvoor is het  nog te vroeg.” Maar eens de beslissing is genomen, kan het best tot een uitbreiding van het aantal verkooppunten komen. “Mensen zijn immers niet meer bereid om nog 50 km te rijden voor een winkel.”


Alles wordt meetbaar

De digitale winkel komt overigens niet alleen tegemoet aan de wensen van de consument, ook voor de handelaar biedt hij een toegevoegde waarde. Alles is immers meetbaar. Daardoor zullen onder meer nieuwe trends in het consumentengedrag sneller opgemerkt worden.


“De digitale winkel geeft ons niet alleen direct een zicht op wat er goed verkoopt, maar ook op wat klanten wel bekijken maar uiteindelijk niet kopen. In een zeer concurrentiële omgeving als de retailsector is dat van groot belang. Het zal ertoe leiden dat het gamma zal worden aangepast. Tevens laat het toe om beter te vermijden dat er winsten weglekken”, aldus Reverter.


Reverter: “Het is nu algemeen aanvaard dat de toekomst multichannel is. Alleen online is niet genoeg. De fysieke verkooppunten blijven belangrijk om onmiddellijke klantenbehoeften te dekken. Maar we zullen wel nog veel meer dan vandaag moeten inzetten op ervaringen op de winkelvloer en op training van de klanten, ook in de grotere winkels.”

 

Klik hier voor meer informatie en om in te schrijven voor het RetailDetail Omnichannel Congress 2017.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Connect+ Group lanceert Re-pair.be

15/03/2017

De Connect+ Group heeft het herstelplatform Re-pair.be gelanceerd, is een online platform waar bezoekers in enkele klikken eenvoudig een beschikbare hersteller voor hun grote en kleine huishoudapparaten kunnen vinden.

Non-foodretail kent kleine terugval in 2016

07/03/2017

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de omzet in de non-foodretail over heel 2016 een lichte terugval kende van 0,7 procent. In het laatste kwartaal was er wel sprake van een opflakkering, want toen was er een groei van 2 procent.

Onrust bij Vanden Borre en BCC ondanks groei Fnac Darty

02/03/2017

De fusie van Fnac en Darty, het moederbedrijf van het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, begint stilaan vruchten af te werpen. Toch groeit zowel in België als in Nederland de onrust.

Voice-assistent van Amazon in smartphones Motorola

28/02/2017

Motorola gaat Alexa, de voice-assistent van Amazon, toevoegen aan een aantal van zijn smartphones. Bij de bekendmaking van de samenwerking zei Motorola zelfs dat Alexa in de toekomst zijn opwachting zal maken in vrijwel al zijn toestellen.

Topman Samsung officieel aangeklaagd voor corruptie

28/02/2017

Samsung-topman Jay Y. Lee is nu ook officieel aangeklaagd voor corruptie. De zaak is in Zuid-Korea al een tijdje aan de gang: in december van vorig jaar werd presidente Park Guen-hye ook al afgezet wegens haar betrokkenheid.

'Dumbphones' bezig aan comeback

27/02/2017

De grote smartphonebedrijven moeten rekening houden met de terugkeer van de 'dumbphones': die telefoons beschikken over een pak minder functies, maar sinds enkele maanden is de verkoop terug aan een opmars bezig.

Back to top