Ferran Reverter (Media-Saturn Iberia): “Ook belangrijk te weten wat niet wordt verkocht” | RetailDetail

Ferran Reverter (Media-Saturn Iberia): “Ook belangrijk te weten wat niet wordt verkocht”

Ferran Reverter (Media-Saturn Iberia): “Ook belangrijk te weten wat niet wordt verkocht”

Digitale winkels bieden extra mogelijkheden. Het laat Media Markt toe om ook verkooppunten in te richten op locaties waar er voor een grote winkel geen potentieel of plaats is, zegt Ferran Reverter, spreker op het Omnichannel Congress.


Goot verschil met klassieke winkel

Ferran Reverter, de CEO van Media-Saturn Iberia, is op 2 februari een van de gastsprekers op het Omnichannel Congress van RetailDetail in Urban City in Antwerpen. Hij zal het er hebben over de Digital Store die de elektronicaverkoper in de Avinguda Diagonal, één van de hoofdwinkelstraten van in de Catalaanse hoofdstad Barcelona, opende. 


Het verkooppunt valt in niets te vergelijken met de klassieke winkels van Media Markt en Saturn (klik hier voor een fotoreportage). Ten eerste beslaat het maar een beperkte oppervlakte van 400 m². Niet alleen kunnen consumenten er op grote aanraakschermen het assortiment van 5.000 SKU’s bekijken die in de winkel op voorraad zijn, ook het hele aanbod van de Media Markt-website is via de menshoge schermen raad te plegen en te bestellen. 


De producten zelf zitten weggeborgen achter glas in een achterliggend mini-magazijn. Wie iets wil kopen, kan het ter plaatse aanvragen of het thuis laten leveren via de webshop. Er is tevens een automaat waar consumenten hun online bestelde goederen kunnen afhalen. En er zijn informatiebalies voor bedrijfsklanten en particuliere klanten. 


“De digitale winkel brengt de voordelen van de online wereld (convenience, snelheid, competitieve prijzen en een volledig productaanbod) samen met de voordelen van de fysieke winkel (ondersteuning door een gespecialiseerd team, meer dan 200 verschillende services, klantentraining en extra beleving om het meeste uit de producten te halen)”, aldus Reverter.


Digitale winkel laat verdichting van netwerk toe

Dat de eerste digitale winkel in Barcelona kwam, had te maken met het feit dat het concept in Spanje werd ontwikkeld en het handig was om voor een vestiging nabij de hoofdzetel te kiezen. Dat Barcelona bovendien als een trendy stad wordt gezien, kwam daarbij niet slecht uit.


De winkel werd meteen goed ontvangen door de consument. Bovendien stijgt de verkoop er stelselmatig. “Aangezien het om een test gaat, hebben we besloten een ‘soft launch’ te doen. Maar de verkopen zaten vanaf dag één goed en is zo goed verwelkomd, dat een grote openingscampagne niet nodig is gebleken”, aldus Reverter.


Een beslissing om het concept verder uit te rollen in Spanje of in het buitenland, is er echter nog niet. “Daarvoor is het  nog te vroeg.” Maar eens de beslissing is genomen, kan het best tot een uitbreiding van het aantal verkooppunten komen. “Mensen zijn immers niet meer bereid om nog 50 km te rijden voor een winkel.”


Alles wordt meetbaar

De digitale winkel komt overigens niet alleen tegemoet aan de wensen van de consument, ook voor de handelaar biedt hij een toegevoegde waarde. Alles is immers meetbaar. Daardoor zullen onder meer nieuwe trends in het consumentengedrag sneller opgemerkt worden.


“De digitale winkel geeft ons niet alleen direct een zicht op wat er goed verkoopt, maar ook op wat klanten wel bekijken maar uiteindelijk niet kopen. In een zeer concurrentiële omgeving als de retailsector is dat van groot belang. Het zal ertoe leiden dat het gamma zal worden aangepast. Tevens laat het toe om beter te vermijden dat er winsten weglekken”, aldus Reverter.


Reverter: “Het is nu algemeen aanvaard dat de toekomst multichannel is. Alleen online is niet genoeg. De fysieke verkooppunten blijven belangrijk om onmiddellijke klantenbehoeften te dekken. Maar we zullen wel nog veel meer dan vandaag moeten inzetten op ervaringen op de winkelvloer en op training van de klanten, ook in de grotere winkels.”

 

Klik hier voor meer informatie en om in te schrijven voor het RetailDetail Omnichannel Congress 2017.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Slimme koelkast Samsung bestelt bij Albert Heijn

14/03/2018

Samsung en Albert Heijn gaan samenwerken voor online boodschappen: de nieuwe koelkasten van Samsung laten je vanop afstand in de koelkast kijken, waarna je met de Appie-app meteen de ontbrekende boodschappen kan bestellen.

Torfs en drie andere retailers zijn "Great Place to Work"

14/03/2018

Tussen de 35 bedrijven die zich dit jaar de beste werkplekken van België mogen noemen, zitten verschillende grote retailers. Torfs blijft de lijst onomstootbaar aanvoeren, terwijl Bel&Bo voor het eerst de lijst afsluit. 

Media Saturn lanceert eerste kassaloze winkel in Oostenrijk

12/03/2018

Saturn opende vandaag Europa's allereerste kassaloze elektronicawinkel in Oostenrijk. De voormalige Metro Group-keten biedt zijn klanten het gebruikelijke advies bij aankoop, maar betalen moet gebeuren via een app.

JBC is de beste omnichannelretailer van België

01/03/2018

Zonet werd op het RetailDetail Omnichannel Congress de bpost Omnichannel Award 2018 uitgereikt. De winnaar was JBC, dat door de aanwezigen werd verkozen boven ZEB en Sissy-Boy.