Fietsenfabrikanten tegen verkoop via MediaMarkt | RetailDetail

Fietsenfabrikanten tegen verkoop via MediaMarkt

Fietsenfabrikanten tegen verkoop via MediaMarkt

De fabrikanten van bekende merken als Batavus, Koga, Gazelle, Giant en Sparta willen niet dat hun elektrische fietsen worden verkocht door MediaMarkt. Distributeurs die hun fietsen toch aan deze keten doorverkopen, belanden op een zwarte lijst.

Verkoop via zes winkels en webshop

MediaMarkt start op 4 april met de verkoop van elektrische fietsen in zijn vestigingen van Arnhem, Groningen Sontplein, Hoorn, Middelburg, Roermond en Rotterdam Centrum. Voorts zullen ze ook op de webshop van de keten te verkrijgen zijn. Als de test een succes wordt, kan de verkoop ook naar de andere winkels worden uitgebreid.

 

De fabrikanten van merkfietsen zien het initiatief echter niet zitten: ze hebben aan MediaMarkt laten weten niet te zullen leveren omdat ze hun producten exclusief willen laten verkopen door gespecialiseerde zaken die daar ook mensen met de nodige opleiding voor hebben. Bovendien willen de fabrikanten hun waar niet zien staan tussen wasmachines en tv’s.

 

MediaMarkt verwerpt de argumentatie. Van de elektrische werking van de fietsen hebben we meer verstand dan veel fietshandelaars, heet het. "De motor van de elektrische fiets heeft immers veel gemeenschappelijk met die van een wasmachine. We kunnen dan ook instaan voor noodzakelijke reparaties in de winkel en zelfs aan huis of onderweg."

 

Fietsenproducenten zetten druk op distributeurs

MediaMarkt heeft ook een omweg gevonden om de topmerken toch binnen te halen door ze via distributeurs te kopen. Dat kwam bij de fabrikanten echter als een oorlogsverklaring over: zij hebben de distributeurs al laten verstaan dat ze hen op de zwarte lijst zullen plaatsen die hen het recht ontneemt om nog fietsen te kunnen bestellen.

 

Volgens het AD heeft MediaMarkt een voorraad van duizend fietsen opgebouwd. Klanten krijgen de mogelijkheid om de fietsen twee weken uit te proberen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fiets! zet Hans Struijk Fietsen in de etalage

23/05/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk staat te koop. Fiets!, sinds 2015 de Belgische eigenaar, herstructureert en stopt met de buitenlandse activiteiten. 

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Filet Pur: Een dikke nul voor sfeer en gezelligheid

04/05/2018

Plopperdeplop! Er werd weer flink wat verzoend deze week, al betekent dat niet meteen dat de donkere wolken boven de foodretailsector verdwenen zijn. Wel integendeel, zo blijkt uit het geheel plasticvrije weekoverzicht van RetailDetail Food.