Fnac doet een “Grouponneke” | RetailDetail

Fnac doet een “Grouponneke”

Fnac doet een “Grouponneke”

Naar aanleiding van zijn 30ste verjaardag lanceert Fnac België in zijn 9 winkels in ons land en op zijn website het concept van de ‘gereserveerde aankopen’, Solidarfnac genaamd. Een initiatief dat verdacht veel weg heeft van Groupon en soortgelijke initiatieven die groepsaankopen promoten.

“Eendracht maakt koopkracht”

Solidarfnac biedt een exclusief product aan in de winkels en op de Fnac-website tegen een superprijs. Die prijs geldt echter pas wanneer een specifiek aantal klanten, door Fnac bepaald, vóór een welbepaalde datum wordt gehaald. Om voldoende kooplustigen over de streep te trekken, zal Fnac onder meer de sociale netwerksites inschakelen.


De eerste Solidarfnac-aanbieding is een BlackBerry Curve 8520 smartphone in Frost (ijsblauw) met drie beschermhoezen en 15 euro belwaarde met een Jim Mobile prepaid-kaart, voor slechts 169 euro. Op voorwaarde dat er minstens 500 gegadigden eentje reserveren. Er zijn alles samen slecht duizend exemplaren van beschikbaar en het aanbod loopt tot 16 mei.

30 jaar Fnac

Met Solidarfnac keert Fnac eigenlijk terug naar zijn wortels. In 1954 richtten Max Théret en André Essel de ‘Fédération Nationale d’Achats des Cadres’ (afgekort Fnac) op. Oorspronkelijk wilden zij een nieuwe concurrentiële visie ontwikkelen die consumenten ertoe aanzet in groep te kopen en op die manier lagere prijzen af te dwingen. Daaruit groeiden de eerste aankoopboekjes voor de Fnac-leden. Het begon met fotografie. Later kwamen daar audio en video bij, informatica, boeken, cd’s, dvd’s en noem maar op.


In 1981 ging de eerste Fnac-winkel in België open, meer bepaald in shoppingcenter City2 aan de Brusselse Nieuwstraat. Intussen telt de groep in ons land 9 winkels, 800 medewerkers en 270.000 leden.

 

Naar aanleiding van zijn 30ste verjaardag lanceert Fnac België in zijn 9 winkels in ons land en op zijn website het concept van de ‘gereserveerde aankopen’, Solidarfnac genaamd. Een initiatief dat verdacht veel weg heeft van Groupon en soortgelijke initiatieven die groepsaankopen promoten.

“Eendracht maakt koopkracht”

Solidarfnac biedt een exclusief product aan in de winkels en op de Fnac-website tegen een superprijs. Die prijs geldt echter pas wanneer een specifiek aantal klanten, door Fnac bepaald, vóór een welbepaalde datum wordt gehaald. Om voldoende kooplustigen over de streep te trekken, zal Fnac onder meer de sociale netwerksites inschakelen.


De eerste Solidarfnac-aanbieding is een BlackBerry Curve 8520 smartphone in Frost (ijsblauw) met drie beschermhoezen en 15 euro belwaarde met een Jim Mobile prepaid-kaart, voor slechts 169 euro. Op voorwaarde dat er minstens 500 gegadigden eentje reserveren. Er zijn alles samen slecht duizend exemplaren van beschikbaar en het aanbod loopt tot 16 mei.

30 jaar Fnac

Met Solidarfnac keert Fnac eigenlijk terug naar zijn wortels. In 1954 richtten Max Théret en André Essel de ‘Fédération Nationale d’Achats des Cadres’ (afgekort Fnac) op. Oorspronkelijk wilden zij een nieuwe concurrentiële visie ontwikkelen die consumenten ertoe aanzet in groep te kopen en op die manier lagere prijzen af te dwingen. Daaruit groeiden de eerste aankoopboekjes voor de Fnac-leden. Het begon met fotografie. Later kwamen daar audio en video bij, informatica, boeken, cd’s, dvd’s en noem maar op.


In 1981 ging de eerste Fnac-winkel in België open, meer bepaald in shoppingcenter City2 aan de Brusselse Nieuwstraat. Intussen telt de groep in ons land 9 winkels, 800 medewerkers en 270.000 leden.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Voor het eerst minder smartphones verkocht

22/02/2018

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

22/02/2018

De Franse entertainment- en elektroretailer Fnac Darty, de groep boven het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft “een solide 2017” achter de rug. De omzet steeg immers met bijna 40%.

Ceconomy vindt vooral online groei

09/02/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, heeft in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar een kleine omzetstijging weten te behalen dankzij een sterkere online verkoop. Zoals verwacht viel de winst wel terug.

Verzekeraar op één na grootste aandeelhouder Fnac-Darty

08/02/2018

Investeringsfonds Knight Vinke heeft zijn participatie in Fnac-Darty, de fusiegroep die ook de Belgische elektroketen Vanden Borre en de Nederlandse retailer BCC in handen heeft, verkocht aan verzekeringsmakelaar SFAM.

Ondanks tegenvallende verkoop recordwinst voor Apple

02/02/2018

Apple heeft in het eerste kwartaal van zijn boekjaar, dat eindigde op 30 december 2017, zijn records qua omzet en winst weten te breken. Toch zijn er ongunstige signalen, want de verkoop van de iPhone bleef onder de verwachtingen.

Computerchips drijvende factor achter recordwinst Samsung

31/01/2018

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft ook in het vierde kwartaal een recordwinst gehaald, wat het vooral te danken heeft aan de chipdivisie. Daar blijven de prijzen immers erg hoog.

Back to top