Fnac doet een “Grouponneke” | RetailDetail

Fnac doet een “Grouponneke”

Fnac doet een “Grouponneke”

Naar aanleiding van zijn 30ste verjaardag lanceert Fnac België in zijn 9 winkels in ons land en op zijn website het concept van de ‘gereserveerde aankopen’, Solidarfnac genaamd. Een initiatief dat verdacht veel weg heeft van Groupon en soortgelijke initiatieven die groepsaankopen promoten.

“Eendracht maakt koopkracht”

Solidarfnac biedt een exclusief product aan in de winkels en op de Fnac-website tegen een superprijs. Die prijs geldt echter pas wanneer een specifiek aantal klanten, door Fnac bepaald, vóór een welbepaalde datum wordt gehaald. Om voldoende kooplustigen over de streep te trekken, zal Fnac onder meer de sociale netwerksites inschakelen.


De eerste Solidarfnac-aanbieding is een BlackBerry Curve 8520 smartphone in Frost (ijsblauw) met drie beschermhoezen en 15 euro belwaarde met een Jim Mobile prepaid-kaart, voor slechts 169 euro. Op voorwaarde dat er minstens 500 gegadigden eentje reserveren. Er zijn alles samen slecht duizend exemplaren van beschikbaar en het aanbod loopt tot 16 mei.

30 jaar Fnac

Met Solidarfnac keert Fnac eigenlijk terug naar zijn wortels. In 1954 richtten Max Théret en André Essel de ‘Fédération Nationale d’Achats des Cadres’ (afgekort Fnac) op. Oorspronkelijk wilden zij een nieuwe concurrentiële visie ontwikkelen die consumenten ertoe aanzet in groep te kopen en op die manier lagere prijzen af te dwingen. Daaruit groeiden de eerste aankoopboekjes voor de Fnac-leden. Het begon met fotografie. Later kwamen daar audio en video bij, informatica, boeken, cd’s, dvd’s en noem maar op.


In 1981 ging de eerste Fnac-winkel in België open, meer bepaald in shoppingcenter City2 aan de Brusselse Nieuwstraat. Intussen telt de groep in ons land 9 winkels, 800 medewerkers en 270.000 leden.

 

Naar aanleiding van zijn 30ste verjaardag lanceert Fnac België in zijn 9 winkels in ons land en op zijn website het concept van de ‘gereserveerde aankopen’, Solidarfnac genaamd. Een initiatief dat verdacht veel weg heeft van Groupon en soortgelijke initiatieven die groepsaankopen promoten.

“Eendracht maakt koopkracht”

Solidarfnac biedt een exclusief product aan in de winkels en op de Fnac-website tegen een superprijs. Die prijs geldt echter pas wanneer een specifiek aantal klanten, door Fnac bepaald, vóór een welbepaalde datum wordt gehaald. Om voldoende kooplustigen over de streep te trekken, zal Fnac onder meer de sociale netwerksites inschakelen.


De eerste Solidarfnac-aanbieding is een BlackBerry Curve 8520 smartphone in Frost (ijsblauw) met drie beschermhoezen en 15 euro belwaarde met een Jim Mobile prepaid-kaart, voor slechts 169 euro. Op voorwaarde dat er minstens 500 gegadigden eentje reserveren. Er zijn alles samen slecht duizend exemplaren van beschikbaar en het aanbod loopt tot 16 mei.

30 jaar Fnac

Met Solidarfnac keert Fnac eigenlijk terug naar zijn wortels. In 1954 richtten Max Théret en André Essel de ‘Fédération Nationale d’Achats des Cadres’ (afgekort Fnac) op. Oorspronkelijk wilden zij een nieuwe concurrentiële visie ontwikkelen die consumenten ertoe aanzet in groep te kopen en op die manier lagere prijzen af te dwingen. Daaruit groeiden de eerste aankoopboekjes voor de Fnac-leden. Het begon met fotografie. Later kwamen daar audio en video bij, informatica, boeken, cd’s, dvd’s en noem maar op.


In 1981 ging de eerste Fnac-winkel in België open, meer bepaald in shoppingcenter City2 aan de Brusselse Nieuwstraat. Intussen telt de groep in ons land 9 winkels, 800 medewerkers en 270.000 leden.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.