Fnac gestart met verhuur Apple-toestellen

Fnac gestart met verhuur Apple-toestellen

Fnac experimenteert in Frankrijk met een huurkoopmodel, dat de naam "Pass location" meekreeg en zich in eerste instantie richt tot Apple-fans. Die kunnen voortaan een Mac, iPad of iPhone huren voor twee jaar, met aankoopoptie.

Eerst Apple, later ook andere merken

Het systeem van de gloednieuwe "Pass Location"-service van Fnac is al bij al eenvoudig: de klant tekent in op een contract van 24 maanden en betaalt elke maand een bedrag in functie van de waarde van het toestel. Na twee jaar kan hij het toestel kopen mits het betalen van een afkoopsom, hij kan het contract kosteloos stopzetten mits teruggave van het toestel of hij kan het inruilen voor een nieuw model. Dat laatste kan overigens al vanaf de 13de maand van het contract, wanneer er bijvoorbeeld een nieuwe versie op de markt komt - na aanpassing van de huurprijs, uiteraard.

 

"De nieuwe dienst is vanaf nu beschikbaar voor alle Mac-, iPhone- en iPad-producten van Apple, maar zal in tweede instantie worden uitgebreid naar andere technologische productgamma's en naar andere merken", klinkt het in Parijs. De keten mikt naar eigen zeggen op twee doelgroepen: "Technofielen die altijd mee willen zijn met de laatste nieuwe evolutie en mensen die een product eerst een tijdje willen uittesten alvorens tot aankoop over te gaan."

 

Idee om elektromarkt aan te zwengelen?

Het systeem van huurkopen is in de autowereld al langer een beproefde verkooptechniek. Ook elektroketens durven het al eens voor te stellen, zij het dan eerder voor grotere (lees: duurdere) aankopen.

 

Fnac hoopt met de nieuwe dienst alvast de verkoop aan te zwengelen op een markt die moeilijke tijden beleeft. Niet alleen in Frankrijk overigens: half mei nog bleek uit het GfK Retail Report dat 2014 ook bij ons slecht gestart is voor de verkopers van elektro. Of en, zo ja, wanneer Fnac de dienst in ons land gaat uitrollen, is nog niet beslist.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Back to top