Fnac introduceert "Connected"-corners in Frankrijk | RetailDetail

Fnac introduceert "Connected"-corners in Frankrijk

Fnac introduceert "Connected"-corners in Frankrijk
Na de introductie van een "kids"-corner met speelgoed, boeken en spellen, en van een "Huis & Design"-corner met stofzuigers, koffiezetapparaten en andere elektro, start de Franse retailketen Fnac nu ook met een "Connected"-corner, een aparte ruimte vol slimme technologie.

Communicerende accessoires

Onder de vlag "Les objects connectés révolutionnent votre quotidien" wil Fnac zijn klanten kennis laten maken met een nieuwe generatie technologische accessoires die het leven van alledag, zowel thuis als onderweg, aangenamer of efficiënter kunnen maken.

 

Rode draad doorheen het gamma - het zou gaan om een honderdtal referenties - is dat de producten op de ene of de andere manier communiceren met of via smartphones, tablets en computers. Denk maar aan 'slimme horloges' (zoals de recent voorgestelde Galaxy Gear van Samsung of de langverwachte iWatch van Apple), sporthorloges (die hartritme en bloeddruk in de gaten houden), telebewakingstoestellen, intelligente weegschalen of elektronische armbanden die bijvoorbeeld onze slaap monitoren.

 

Vroeg inpikken op opkomende trend

Veel van die producten had de Franse keten overigens al in zijn assortiment, maar die waren totnogtoe verspreid over de diverse afdelingen. "Fnac is altijd al de keten van de innovatie geweest en dus kon er geen sprake van zijn dat we deze nieuwe markt links zouden laten liggen. We wilden ons dan ook zeer vroeg positioneren op deze kernmarkt en zo ons leiderschap op het vlak van technologische producten bestendigen", zegt Enrique Martinez, de grote baas van Fnac Frankrijk.

 

De vier Fnac-filialen van Parijs kregen het voorbije weekend de primeur, maar Fnac Frankrijk wil nog voor het einde van deze maand al zijn 93 filialen uitrusten met zo'n "Connected"-corner. Of en, zo ja, wanneer de corners ook naar ons land komen, is nog niet bekend.

 

Halfjaaromzet: 1,67 miljard euro

Door "corners" met nieuwe producten te introduceren hoopt Fnac – dat eerder dit jaar werd afgesplitst van Kering (ex-PPR) en sindsdien op de beurs noteert – de dalende trend te keren waarin de retailer zit sinds de digitalisering van zijn traditionele aanbod (muziek, video en boeken).

 

Tijdens de voorstelling van de halfjaarresultaten maakte financieel directeur Mathieu Malige zich alvast sterk dat deze nieuwe productcategorieën "bevredigende commerciële prestaties neerzetten, die de daling van onze traditionele markten, onder meer van de cd's, goedmaken".

 

Toch zag Fnac zijn halfjaaromzet op groepsniveau nog dalen met 5,8% tot 1,67 miljard euro. Al bleef de daling in Frankrijk, waar de "corners" al langer draaien, beperkt tot 3,9% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Het management is er intussen wel in geslaagd om het nettoverlies te halveren: 31 miljoen euro nu tegenover 77 miljoen euro een jaar geleden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Voor het eerst minder smartphones verkocht

22/02/2018

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

22/02/2018

De Franse entertainment- en elektroretailer Fnac Darty, de groep boven het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft “een solide 2017” achter de rug. De omzet steeg immers met bijna 40%.

Ceconomy vindt vooral online groei

09/02/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, heeft in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar een kleine omzetstijging weten te behalen dankzij een sterkere online verkoop. Zoals verwacht viel de winst wel terug.

Verzekeraar op één na grootste aandeelhouder Fnac-Darty

08/02/2018

Investeringsfonds Knight Vinke heeft zijn participatie in Fnac-Darty, de fusiegroep die ook de Belgische elektroketen Vanden Borre en de Nederlandse retailer BCC in handen heeft, verkocht aan verzekeringsmakelaar SFAM.

Ondanks tegenvallende verkoop recordwinst voor Apple

02/02/2018

Apple heeft in het eerste kwartaal van zijn boekjaar, dat eindigde op 30 december 2017, zijn records qua omzet en winst weten te breken. Toch zijn er ongunstige signalen, want de verkoop van de iPhone bleef onder de verwachtingen.

Computerchips drijvende factor achter recordwinst Samsung

31/01/2018

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft ook in het vierde kwartaal een recordwinst gehaald, wat het vooral te danken heeft aan de chipdivisie. Daar blijven de prijzen immers erg hoog.

Back to top