Fnac introduceert "Connected"-corners in Frankrijk | RetailDetail

Fnac introduceert "Connected"-corners in Frankrijk

Fnac introduceert "Connected"-corners in Frankrijk
Na de introductie van een "kids"-corner met speelgoed, boeken en spellen, en van een "Huis & Design"-corner met stofzuigers, koffiezetapparaten en andere elektro, start de Franse retailketen Fnac nu ook met een "Connected"-corner, een aparte ruimte vol slimme technologie.

Communicerende accessoires

Onder de vlag "Les objects connectés révolutionnent votre quotidien" wil Fnac zijn klanten kennis laten maken met een nieuwe generatie technologische accessoires die het leven van alledag, zowel thuis als onderweg, aangenamer of efficiënter kunnen maken.

 

Rode draad doorheen het gamma - het zou gaan om een honderdtal referenties - is dat de producten op de ene of de andere manier communiceren met of via smartphones, tablets en computers. Denk maar aan 'slimme horloges' (zoals de recent voorgestelde Galaxy Gear van Samsung of de langverwachte iWatch van Apple), sporthorloges (die hartritme en bloeddruk in de gaten houden), telebewakingstoestellen, intelligente weegschalen of elektronische armbanden die bijvoorbeeld onze slaap monitoren.

 

Vroeg inpikken op opkomende trend

Veel van die producten had de Franse keten overigens al in zijn assortiment, maar die waren totnogtoe verspreid over de diverse afdelingen. "Fnac is altijd al de keten van de innovatie geweest en dus kon er geen sprake van zijn dat we deze nieuwe markt links zouden laten liggen. We wilden ons dan ook zeer vroeg positioneren op deze kernmarkt en zo ons leiderschap op het vlak van technologische producten bestendigen", zegt Enrique Martinez, de grote baas van Fnac Frankrijk.

 

De vier Fnac-filialen van Parijs kregen het voorbije weekend de primeur, maar Fnac Frankrijk wil nog voor het einde van deze maand al zijn 93 filialen uitrusten met zo'n "Connected"-corner. Of en, zo ja, wanneer de corners ook naar ons land komen, is nog niet bekend.

 

Halfjaaromzet: 1,67 miljard euro

Door "corners" met nieuwe producten te introduceren hoopt Fnac – dat eerder dit jaar werd afgesplitst van Kering (ex-PPR) en sindsdien op de beurs noteert – de dalende trend te keren waarin de retailer zit sinds de digitalisering van zijn traditionele aanbod (muziek, video en boeken).

 

Tijdens de voorstelling van de halfjaarresultaten maakte financieel directeur Mathieu Malige zich alvast sterk dat deze nieuwe productcategorieën "bevredigende commerciële prestaties neerzetten, die de daling van onze traditionele markten, onder meer van de cd's, goedmaken".

 

Toch zag Fnac zijn halfjaaromzet op groepsniveau nog dalen met 5,8% tot 1,67 miljard euro. Al bleef de daling in Frankrijk, waar de "corners" al langer draaien, beperkt tot 3,9% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Het management is er intussen wel in geslaagd om het nettoverlies te halveren: 31 miljoen euro nu tegenover 77 miljoen euro een jaar geleden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicareus Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekte naar eigen zeggen grote vooruitgang in zijn herstelplan: eind 2018 wil het bedrijf voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen realiseren.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.