Foxconn heeft 5 miljard euro veil voor Sharp

Foxconn heeft 5 miljard euro veil voor Sharp

Het Taiwanese Foxconn is niet van plan om zich te laten aftroeven in de overnamestrijd rond de Japanse elektrogroep Sharp. Ook al wil de Japanse regering het bedrijf kost wat kost in Japanse handen houden...

Overnamebod fors opgetrokken

Eind december raakte het nieuws bekend dat het Taiwanese Hon Hai Precision Industry, beter gekend als Foxconn, het noodlijdende elektronicaconcern Sharp zou willen overnemen voor omgerekend net geen 2,3 miljard euro. Foxconn - dat in onderaanneming werkt voor onder meer Apple (iPhone), Sony (Playstation) en Nintendo - is dan wel van plan het bedrijf grondig te reorganiseren, en dat stuit op verzet van de Japanse overheid.

 

Die "vroeg" het staatsfonds Innovation Network Corp. of Japan om het dossier te bestuderen, waarop het fonds een bod uitbracht van 300 miljard yen (of omgerekend 2,4 miljard euro) om een deel van de onderneming over te nemen. Dat zou volgens de regering in Tokio de beste garanties bieden op zo weinig mogelijk banenverlies.

 

Volgens de Wall Street Journal komt Foxconn nu met een tegenbod dat fors hoger ligt - omgerekend bijna 4,9 miljard euro - en is het bereid het hele bedrijf over te nemen. De Taiwanese groep hoopt dat de directie van Sharp zal kiezen voor de "economisch beste oplossing" en niet zal zwichten voor "politieke inmenging". De beleggers reageerden alvast enthousiast en stuurden het Sharp-aandeel bijna 6% hoger.

 

Ondanks de zware schuldenlast - die intussen is opgelopen tot 1.100 miljard yen over de laatste vier boekjaren - aarzelt de regering van premier Shinzo Abe om de voormalige ster van de Japanse elektronica-industrie in buitenlandse handen te laten overgaan. Volgens ingewijden zou de beslissing begin februari vallen, net voor de bekendmaking van de nieuwe kwartaalresultaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Back to top