Foxconn opnieuw in opspraak | RetailDetail

Foxconn opnieuw in opspraak

Foxconn opnieuw in opspraak

In een periode van 20 dagen tijd hebben drie medewerkers van Foxconn, 's werelds grootste onderaannemer voor elektronicaproductie, een einde aan hun leven gemaakt. Volgens Foxconn is geen van de zelfdodingen te wijten aan werkgerelateerde problemen, maar China Labor Watch eist alvast een diepgaand onderzoek, gezien de reputatie van het bedrijf.

Onduidelijke omstandigheden

De drie zelfdodingen vielen allemaal te betreuren in dezelfde vestiging van Zhengzhou, een van Foxconn's grootste fabrieken. Het gaat om een 24-jarige man, een 23-jarige vrouw en een 30-jarige man die de voorbije drie weken hun dood tegemoet sprongen. 

 

Foxconn onderstreept dat "een intern onderzoek heeft uitgewezen dat er geen aanwijzing is dat werkgerelateerde redenen aan de basis liggen" en benadrukt dat "experten die dergelijke tragische incidenten in het verleden hebben onderzocht, aangegeven hebben dat zelfmoord een complexe zaak is en dat er nooit één enkele reden voor kan worden gegeven".

 

"De redenen voor hun sprong in het ijle zijn onduidelijk", zegt China Labor Watch, dat een onderzoek heeft ingesteld. De ngo, met hoofdzetel in New York, sluit niet uit dat er een verband is met een "politiek waarbij werknemers bedreigd worden met ontslag wanneer ze op de werkvloer praten". Ook de autoriteiten van de Centraal-Chinese provincie Henan zijn een onderzoek gestart.

 

Kwalijke reputatie

De nieuwe incidenten komen voor Foxconn op een ongelegen moment, net nu de onderneming beetje bij beetje haar blazoen begon op te poetsen.

 

Vakbonden en organisaties die met mensen- en arbeidersrechten bezig zijn, houden Foxconn al langer in het vizier. De Taiwanese elektronicaproducent, die onder meer voor Apple, Sony, Nokia en HP werkt in onderaanneming, geniet een kwalijke reputatie sinds in 2010 minstens dertien werknemers zelfmoord pleegden. Bij Foxconn in China werken alles samen 1,2 miljoen arbeiders.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.