Franse concurrentiewaakhond valt kantoren Apple binnen | RetailDetail

Franse concurrentiewaakhond valt kantoren Apple binnen

Franse concurrentiewaakhond valt kantoren Apple binnen

De Autorité de la Concurrence, de Franse concurrentiewaakhond, is de kantoren van Apple in Frankrijk binnengevallen. De exacte reden voor de inval is momenteel niet geweten, maar het zou kunnen gaan om een klacht die een tijd geleden werd ingediend door winkelketen eBizcuss of om kortingsfraude die onlangs werd ontdekt bij een aantal officiële resellers van Apple.

Klacht eBizcuss

In Frankrijk loopt al een tijdje een aanklacht tegen Apple vanwege de keten eBizcuss. Dat was een officiële reseller van Apple, maar de keten vond dat ze onrechtmatig behandeld werd door het bedrijf achter de iPhone en de iPad. Het kreeg immers maar bij mondjesmaat nieuwe modellen ter beschikking voor verkoop, terwijl de eigen winkels van Apple steeds over voldoende materiaal voor verkoop beschikten. Ondertussen heeft de keten de concurrentiestrijd helemaal verloren, want in de zomer van 2012 ging eBizcuss failliet.

 

Ook in Nederland zijn er al meermaals klachten geweest over de praktijken van Apple. Bij de lancering van de iPhone 5 was het toestel bij geen enkele Apple Premium Reseller te verkrijgen. Ook bij de lancering van de iPhone 4S werden de partners van Apple in de kou gelaten.

 

Fraude met kortingen

Naast de klacht van eBizcuss wordt er in Frankrijk ook onderzoek gepleegd naar mogelijke kortingsfraude bij een aantal resellers van Apple. Die zouden de verkregen kortingen gebruikt hebben om de marges te verhogen, in plaats van de prijs te drukken voor de klanten.

 

Dat zou ook verklaren waarom het Franse gerecht eveneens invallen heeft gepleegd bij de twee grootste distributeurs van Apple, Tech Data en Ingram Micro. Die twee bedrijven zorgen voor het verdelen van de producten van Apple naar hun resellers en voor de afhandeling van de kortingen. Hun betrokkenheid bij het onderzoek werd alvast bevestigd aan de Britse technologiewebsite The Inquirer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.