Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

De Franse entertainment- en elektroretailer Fnac Darty, de groep boven het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft “een solide 2017” achter de rug. De omzet steeg immers met bijna 40%.

 

“Zeer solide resultaten”

Fnac en Darty, die in de zomer van 2016 fuseerden, boekten in hun 'eerste jaar samen' een omzet van 7,44 miljard euro (+38,7%). Die prestatie is hoofdzakelijk te danken aan nieuwe openingen: vorig jaar kwamen er 78 verkooppunten bij (waarvan 58 in franchise), maar op vergelijkbare basis bedraagt de omzetstijging net geen half procentje (tegenover +2% in 2016, toen beide retailers nog op eigen benen stonden). Operationeel boekte de fusiegroep een resultaat van 270 miljoen euro, tegenover ‘maar’ 162 miljoen een jaar eerder. De winstmarge steeg van 2,7% tot 3,6%. De nettowinst kwam uit op 37 miljoen euro.

 

“In een weinig optimistische context, waarin alle distributiespelers te maken krijgen met grote veranderingen, heeft onze groep de stevigheid van zijn omnichannelmodel bewezen”, zegt Enrique Martinez, die vorig jaar de naar Carrefour overgestapte Alexandre Bompard opvolgde. In Frankrijk is Fnac Darty intussen de op één na grootste onlinespeler, na het ongenaakbare Amazon maar wel vóór CDiscount (van Casino).

 

Gemengd resultaat in de Benelux

In onze contreien legt de groep een gemengd rapport voor over 2017. Alles samen steeg de omzet met 1%, maar op vergelijkbare basis was er een daling met -1,3%. In België groeide de verkoop online sterk en opende de groep acht extra verkooppunten, al is er wel sprake van “toenemende concurrentie”. In Nederland “begint de herstructurering vruchten af te werpen en gaat de winstgevendheid erop vooruit”, klinkt het nog.

 

Voor 2018 toont topman Martinez zich hoopvol: “We bevestigen onze doelstelling van 130 miljoen euro aan synergie tegen eind 2018 alsook onze doelstellingen op middellange termijn: een sterkere groei dan het marktgemiddelde en een operationele winstmarge tussen 4,5 en 5%.” Met dank aan de effecten van een gezamenlijk inkoopprogramma met Carrefour en de opening van nog zo’n 200 nieuwe winkels, allemaal in franchise.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.