Game Mania wil digitale verkoop fysiek maken | RetailDetail

Game Mania wil digitale verkoop fysiek maken

Game Mania wil digitale verkoop fysiek maken

Om een antwoord te hebben op de groeiende digitale verkoop van games, is Game Mania gesprekken aangegaan met Sony Computer Entertainment om digitale games ook in de winkels te verkopen.

Meer focus op merchandise en hardware

Daarbij zou de consument niet langer een doosje met een schijfje kopen, maar enkel nog een code kopen. Die kan dan ingevoerd worden op een console of pc, oftewel de virtuele PlayStation Store fysiek aanbieden, waarbij codes aan de kassa's worden afgedrukt en op een tegoedbon geplakt.

 

"Vooral interessant voor diegene die geen creditcard hebben of deze liever niet gebruiken", zegt Tom Henderikx, conceptmanager van Game Mania aan Entertainment Business. Bij Game Mania geloven ze immers dat er steeds een rol zal weggelegd zijn voor de fysieke verkoper en dat de stap naar enkel digitale verkoop er niet snel zal komen, als hij er al komt.

 

Tweedehands blijft belangrijk

Daarnaast is bij Game Mania eind vorig jaar beslist om ook meer te gaan focussen op merchandise en hardware, in plaats van vrijwel exclusief games. "Je merkt dat dit vooral goed verkoopt als er een nieuwe game verschijnt. De klant koopt een nieuw Zelda-spel, ziet dat er ook een Zelda-keychain verkrijgbaar is en neemt deze ook mee. Daarnaast verkopen we bijvoorbeeld meer headsets", aldus Henderikx.

 

Ook tweedehandsgames blijven heel belangrijk voor de keten, die zich onlangs opnieuw afscheurde van Free Record Shop en werd overgenomen door de originele oprichter. "Ik durf zelfs te zeggen dat het zonder tweedehands games tegenwoordig heel moeilijk is om succesvol een winkelbedrijf te runnen. Daarnaast is het iets wat de consument zelf wil", besluit Henderikx.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.