Game Mania wil digitale verkoop fysiek maken

Game Mania wil digitale verkoop fysiek maken

Om een antwoord te hebben op de groeiende digitale verkoop van games, is Game Mania gesprekken aangegaan met Sony Computer Entertainment om digitale games ook in de winkels te verkopen.

Meer focus op merchandise en hardware

Daarbij zou de consument niet langer een doosje met een schijfje kopen, maar enkel nog een code kopen. Die kan dan ingevoerd worden op een console of pc, oftewel de virtuele PlayStation Store fysiek aanbieden, waarbij codes aan de kassa's worden afgedrukt en op een tegoedbon geplakt.

 

"Vooral interessant voor diegene die geen creditcard hebben of deze liever niet gebruiken", zegt Tom Henderikx, conceptmanager van Game Mania aan Entertainment Business. Bij Game Mania geloven ze immers dat er steeds een rol zal weggelegd zijn voor de fysieke verkoper en dat de stap naar enkel digitale verkoop er niet snel zal komen, als hij er al komt.

 

Tweedehands blijft belangrijk

Daarnaast is bij Game Mania eind vorig jaar beslist om ook meer te gaan focussen op merchandise en hardware, in plaats van vrijwel exclusief games. "Je merkt dat dit vooral goed verkoopt als er een nieuwe game verschijnt. De klant koopt een nieuw Zelda-spel, ziet dat er ook een Zelda-keychain verkrijgbaar is en neemt deze ook mee. Daarnaast verkopen we bijvoorbeeld meer headsets", aldus Henderikx.

 

Ook tweedehandsgames blijven heel belangrijk voor de keten, die zich onlangs opnieuw afscheurde van Free Record Shop en werd overgenomen door de originele oprichter. "Ik durf zelfs te zeggen dat het zonder tweedehands games tegenwoordig heel moeilijk is om succesvol een winkelbedrijf te runnen. Daarnaast is het iets wat de consument zelf wil", besluit Henderikx.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top