GfK Retail Report: 2014 is slecht gestart | RetailDetail

GfK Retail Report: 2014 is slecht gestart

GfK Retail Report: 2014 is slecht gestart

Het ziet er naar uit dat de Belgische non-foodretailers nog een moeilijk parcours wacht: de dalende trend houdt nu al voor het vierde kwartaal op rij aan en zo start 2014 met een flinke dip.

Consumentenelektronica: uitkijken naar het WK Voetbal

Het marktsegment van de consumentenelektronica wordt traditioneel gedomineerd door de televisies, en ook in het eerste kwartaal van 2014 kwam meer dan de helft van de omzet op naam van de Flat Panel TV-verkoop. Desalniettemin gaat die er zo'n 15% op achteruit in afwachting van nieuwe innovaties als OLED, de curbed screens en andere Ultra HD's. De grootste klappen vallen echter bij de MP3/MP4-spelers, de tuners-versterkers en de DVD/Blu-Rayspelers, met dalingen van om en bij de 30%.

 

Enige lichtpuntjes blijven de mini- en dockingspeakers en vooral de soundbars, die stilaan uitgroeien tot een must-have, want "het wordt steeds moeilijker om bij de almaar dunner wordende TV-schermen een prima geluidskwaliteit te garanderen. De soundbars zijn hiervoor een uitstekende oplossing", lezen we in het kwartaalrapport van GfK Retail & Technology.

 

Gelukkig kan de sector zich optrekken aan het WK voetbal: "In het volgend kwartaal zijn alle ogen gericht op Brazilië. We hopen dat dit voor de Belgen een aanleiding is om een nieuw TV-scherm te kopen", klinkt het bij GfK.

 

Omzetgroei tablets verzwakt, smartphones almaar goedkoper

Tablets realiseerden weliswaar nog steeds een groei in aantallen ten opzichte van vorig jaar, maar de sterke prijsdalingen in dit marktsegment knagen aan de omzet. Dat geldt ook voor de smartphones: in aantallen steeg de verkoop wel met 8%, maar aangezien de gemiddelde prijs van een smartphone met 11% is gedaald en de verkoop van klassieke gsm's er ook met 18% op achteruit is gegaan, klokt de omzet van de totale 'mobile handset'-markt zo'n 7,5% lager af.

 

Niettemin blijft de markt van de accessoires voor mobiele telefoons wel nog aantrekken, en dat zowel in volume (+8%) als in waarde (+17%).

 

Lichte heropleving grote elektro

Voor het groot witgoed lijkt het ergste wel achter de rug: na een jaar waarin groei uitbleef, bracht het eerste kwartaal een bescheiden vooruitgang. Dat heeft het vooral te danken aan de inbouwmarkt en dus de keukensector, want in het vrijstaande segment loopt het minder vlot.

 

De kleine elektro kende daarentegen een blitsstart, en dat zowel bij keukenelektro (met een glansrol voor de mixers, keukenrobots en blenders: +20%) als personal care (enkel de haardrogers trappelen ter plaatse). 'Home comfort', en dan vooral de stofzuigerverkoop, heeft het iets moeilijker. Al knopen de strijkijzers na twee lastige jaren wel weer opnieuw aan met groei (+8%).

 

Media en Entertainment: valse noten

Ondanks de lancering van de PS4 – die in zijn eentje gezorgd heeft voor een groei van 24,6% in het segment van de spelconsoles – blijft de markt van de games afkalven: deze ging alweer bijna een kwart omlaag (-24,6%). Klassieke toppers als GTA 5, FIFA 14 en Call of Duty Ghosts blijven de markt domineren.

 

Ook de markt van de fysieke muziekdragers en die van de DVD- en Blu-Ray-films krijgen opnieuw flinke klappen om de oren: zij gaan er respectievelijk -28,3% en -24,4% op achteruit.

 

 

Om het volledige kwartaalrapport van GfK te bekijken, kan u terecht op de website van GfK Retail Reports.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.