GfK Retail Report: 2014 is slecht gestart

GfK Retail Report: 2014 is slecht gestart

Het ziet er naar uit dat de Belgische non-foodretailers nog een moeilijk parcours wacht: de dalende trend houdt nu al voor het vierde kwartaal op rij aan en zo start 2014 met een flinke dip.

Consumentenelektronica: uitkijken naar het WK Voetbal

Het marktsegment van de consumentenelektronica wordt traditioneel gedomineerd door de televisies, en ook in het eerste kwartaal van 2014 kwam meer dan de helft van de omzet op naam van de Flat Panel TV-verkoop. Desalniettemin gaat die er zo'n 15% op achteruit in afwachting van nieuwe innovaties als OLED, de curbed screens en andere Ultra HD's. De grootste klappen vallen echter bij de MP3/MP4-spelers, de tuners-versterkers en de DVD/Blu-Rayspelers, met dalingen van om en bij de 30%.

 

Enige lichtpuntjes blijven de mini- en dockingspeakers en vooral de soundbars, die stilaan uitgroeien tot een must-have, want "het wordt steeds moeilijker om bij de almaar dunner wordende TV-schermen een prima geluidskwaliteit te garanderen. De soundbars zijn hiervoor een uitstekende oplossing", lezen we in het kwartaalrapport van GfK Retail & Technology.

 

Gelukkig kan de sector zich optrekken aan het WK voetbal: "In het volgend kwartaal zijn alle ogen gericht op Brazilië. We hopen dat dit voor de Belgen een aanleiding is om een nieuw TV-scherm te kopen", klinkt het bij GfK.

 

Omzetgroei tablets verzwakt, smartphones almaar goedkoper

Tablets realiseerden weliswaar nog steeds een groei in aantallen ten opzichte van vorig jaar, maar de sterke prijsdalingen in dit marktsegment knagen aan de omzet. Dat geldt ook voor de smartphones: in aantallen steeg de verkoop wel met 8%, maar aangezien de gemiddelde prijs van een smartphone met 11% is gedaald en de verkoop van klassieke gsm's er ook met 18% op achteruit is gegaan, klokt de omzet van de totale 'mobile handset'-markt zo'n 7,5% lager af.

 

Niettemin blijft de markt van de accessoires voor mobiele telefoons wel nog aantrekken, en dat zowel in volume (+8%) als in waarde (+17%).

 

Lichte heropleving grote elektro

Voor het groot witgoed lijkt het ergste wel achter de rug: na een jaar waarin groei uitbleef, bracht het eerste kwartaal een bescheiden vooruitgang. Dat heeft het vooral te danken aan de inbouwmarkt en dus de keukensector, want in het vrijstaande segment loopt het minder vlot.

 

De kleine elektro kende daarentegen een blitsstart, en dat zowel bij keukenelektro (met een glansrol voor de mixers, keukenrobots en blenders: +20%) als personal care (enkel de haardrogers trappelen ter plaatse). 'Home comfort', en dan vooral de stofzuigerverkoop, heeft het iets moeilijker. Al knopen de strijkijzers na twee lastige jaren wel weer opnieuw aan met groei (+8%).

 

Media en Entertainment: valse noten

Ondanks de lancering van de PS4 – die in zijn eentje gezorgd heeft voor een groei van 24,6% in het segment van de spelconsoles – blijft de markt van de games afkalven: deze ging alweer bijna een kwart omlaag (-24,6%). Klassieke toppers als GTA 5, FIFA 14 en Call of Duty Ghosts blijven de markt domineren.

 

Ook de markt van de fysieke muziekdragers en die van de DVD- en Blu-Ray-films krijgen opnieuw flinke klappen om de oren: zij gaan er respectievelijk -28,3% en -24,4% op achteruit.

 

 

Om het volledige kwartaalrapport van GfK te bekijken, kan u terecht op de website van GfK Retail Reports.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fnac Vanden Borre start werken aan gezamenlijk distributiecentrum

17/01/2018

In Willebroek gaan de werken aan een nieuw distributiecentrum voor Fnac en Vanden Borre van start. Het is de volgende stap in de integratie van de twee ketens, die sinds de fusie van Darty en Fnac tot dezelfde groep behoren.

Samsung mikt op recordwinst in vierde kwartaal

09/01/2018

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft in voorlopige kwartaalresultaten aangegeven dat het uitgaat van een recordwinst voor het vierde kwartaal van 2017. Toch lijkt het niet te kunnen voldoen aan de verwachtingen.

Medeoprichter MediaMarkt overleden

28/12/2017

Erich Kellerhals, een medeoprichter van elektronicaketen MediaMarkt, is op kerstdag overleden. De Duitser legde in 1979 de basis van wat later zou uitgroeien tot een van de grootste elektroketens wereldwijd. Erich Kellerhals werd 78.

Verwachtingen rond iPhone X teruggeschroefd

26/12/2017

Analisten hebben hun verwachtingen rond de iPhone X voor het komende kwartaal verlaagd. Naar verwachting zullen er slechts 25 miljoen toestellen besteld worden, terwijl er in het huidige kwartaal 30 miljoen horen te worden verkocht.

Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt

19/12/2017

In het boekjaar 2016/2017 is de omzet van CECONOMY, het nieuwe moederbedrijf van Media Markt en Saturn, met 1,3% gegroeid. Daarbij was vooral de online omzet een drijvende factor.

Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Back to top