GfK Retail Report: 2014 is slecht gestart

GfK Retail Report: 2014 is slecht gestart

Het ziet er naar uit dat de Belgische non-foodretailers nog een moeilijk parcours wacht: de dalende trend houdt nu al voor het vierde kwartaal op rij aan en zo start 2014 met een flinke dip.

Consumentenelektronica: uitkijken naar het WK Voetbal

Het marktsegment van de consumentenelektronica wordt traditioneel gedomineerd door de televisies, en ook in het eerste kwartaal van 2014 kwam meer dan de helft van de omzet op naam van de Flat Panel TV-verkoop. Desalniettemin gaat die er zo'n 15% op achteruit in afwachting van nieuwe innovaties als OLED, de curbed screens en andere Ultra HD's. De grootste klappen vallen echter bij de MP3/MP4-spelers, de tuners-versterkers en de DVD/Blu-Rayspelers, met dalingen van om en bij de 30%.

 

Enige lichtpuntjes blijven de mini- en dockingspeakers en vooral de soundbars, die stilaan uitgroeien tot een must-have, want "het wordt steeds moeilijker om bij de almaar dunner wordende TV-schermen een prima geluidskwaliteit te garanderen. De soundbars zijn hiervoor een uitstekende oplossing", lezen we in het kwartaalrapport van GfK Retail & Technology.

 

Gelukkig kan de sector zich optrekken aan het WK voetbal: "In het volgend kwartaal zijn alle ogen gericht op Brazilië. We hopen dat dit voor de Belgen een aanleiding is om een nieuw TV-scherm te kopen", klinkt het bij GfK.

 

Omzetgroei tablets verzwakt, smartphones almaar goedkoper

Tablets realiseerden weliswaar nog steeds een groei in aantallen ten opzichte van vorig jaar, maar de sterke prijsdalingen in dit marktsegment knagen aan de omzet. Dat geldt ook voor de smartphones: in aantallen steeg de verkoop wel met 8%, maar aangezien de gemiddelde prijs van een smartphone met 11% is gedaald en de verkoop van klassieke gsm's er ook met 18% op achteruit is gegaan, klokt de omzet van de totale 'mobile handset'-markt zo'n 7,5% lager af.

 

Niettemin blijft de markt van de accessoires voor mobiele telefoons wel nog aantrekken, en dat zowel in volume (+8%) als in waarde (+17%).

 

Lichte heropleving grote elektro

Voor het groot witgoed lijkt het ergste wel achter de rug: na een jaar waarin groei uitbleef, bracht het eerste kwartaal een bescheiden vooruitgang. Dat heeft het vooral te danken aan de inbouwmarkt en dus de keukensector, want in het vrijstaande segment loopt het minder vlot.

 

De kleine elektro kende daarentegen een blitsstart, en dat zowel bij keukenelektro (met een glansrol voor de mixers, keukenrobots en blenders: +20%) als personal care (enkel de haardrogers trappelen ter plaatse). 'Home comfort', en dan vooral de stofzuigerverkoop, heeft het iets moeilijker. Al knopen de strijkijzers na twee lastige jaren wel weer opnieuw aan met groei (+8%).

 

Media en Entertainment: valse noten

Ondanks de lancering van de PS4 – die in zijn eentje gezorgd heeft voor een groei van 24,6% in het segment van de spelconsoles – blijft de markt van de games afkalven: deze ging alweer bijna een kwart omlaag (-24,6%). Klassieke toppers als GTA 5, FIFA 14 en Call of Duty Ghosts blijven de markt domineren.

 

Ook de markt van de fysieke muziekdragers en die van de DVD- en Blu-Ray-films krijgen opnieuw flinke klappen om de oren: zij gaan er respectievelijk -28,3% en -24,4% op achteruit.

 

 

Om het volledige kwartaalrapport van GfK te bekijken, kan u terecht op de website van GfK Retail Reports.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Back to top