Greenpeace tikt fabrikanten van smartphones op de vingers

Greenpeace tikt fabrikanten van smartphones op de vingers

Greenpeace tikt fabrikanten van smartphones op de vingers

Wie een smartphone, tablet of laptop van Samsung, Apple of Microsoft heeft, zal dat toestel vaak niet zelf kunnen herstellen. Zelfs ervaren herstellers hebben moeite om ze te repareren, aan vervangonderdelen te geraken of ze een upgrade te geven, aldus Greenpeace en iFixit.

Fairphone, Dell en HP goede leerlingen

Milieuorganisatie Greenpeace en reparatiespecialist iFixit gingen voor de veertig best verkochte smartphones, tablets en laptops van de voorbije twee jaar na of een herstelling überhaupt mogelijk is, of er handleidingen en reserve-onderdelen beschikbaar zijn om het toestel te herstellen of een upgrade te geven en, zo ja, hoe lang zo'n reparatie duurt.

 

De balans oogt allesbehalve fraai: sommige toestellen blijken opzettelijk zo ontworpen dat ze moeilijk te repareren en te onderhouden zijn, batterijen vervangen wordt almaar moeilijker, het benodigde gereedschap om zelf een herstelling uit te voeren is moeilijk verkrijgbaar en hetzelfde geldt voor de reparatiehandleidingen en zelfs reserveonderdelen. En tegelijk worden die toestellen allemaar fragieler, klaagt Greenpeace aan. Vooral Apple, Samsung en Microsoft krijgen slechte punten. 

 

Fairphone, Dell en HP bewijzen nochtans dat het mogelijk is om toestellen te ontwerpen die hersteld kunnen worden”, zegt Elizabeth Jardim van Greenpeace. “Zo kunnen elektronicabedrijven de milieu-impact die met hun productie gepaard gaat, aanzienlijk verkleinen ‑ denk maar aan de ontginning van ertsen, het gebruik van gevaarlijke chemicaliën en de enorme hoeveelheden energie die nodig zijn voor het maken van deze toestellen. Om van de miljoenen ton elektronisch afval die er jaarlijks bijkomen, nog maar te zwijgen.” Alle detailresultaten vindt u hier.

 

Samsung reageerde alvast positief op de oproep van Greenpeace. "Bij Samsung nemen we onze verantwoordelijkheden voor het milieu zeer serieus", verklaarde woordvoerder Cella Sin aan Belga.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Ceconomy vindt vooral online groei

09/02/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, heeft in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar een kleine omzetstijging weten te behalen dankzij een sterkere online verkoop. Zoals verwacht viel de winst wel terug.

Verzekeraar op één na grootste aandeelhouder Fnac-Darty

08/02/2018

Investeringsfonds Knight Vinke heeft zijn participatie in Fnac-Darty, de fusiegroep die ook de Belgische elektroketen Vanden Borre en de Nederlandse retailer BCC in handen heeft, verkocht aan verzekeringsmakelaar SFAM.

Ondanks tegenvallende verkoop recordwinst voor Apple

02/02/2018

Apple heeft in het eerste kwartaal van zijn boekjaar, dat eindigde op 30 december 2017, zijn records qua omzet en winst weten te breken. Toch zijn er ongunstige signalen, want de verkoop van de iPhone bleef onder de verwachtingen.

Computerchips drijvende factor achter recordwinst Samsung

31/01/2018

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft ook in het vierde kwartaal een recordwinst gehaald, wat het vooral te danken heeft aan de chipdivisie. Daar blijven de prijzen immers erg hoog.

Fnac krijgt nieuwe stek in Gent

24/01/2018

De Gentse Fnac verhuist volgend jaar naar een nieuwe locatie. De winkel blijft wel in de Veldstraat, maar gaat naar een nieuw pand en zal een stuk kleiner zijn dan de huidige vestiging.

Back to top