Greenpeace tikt fabrikanten van smartphones op de vingers

Greenpeace tikt fabrikanten van smartphones op de vingers

Wie een smartphone, tablet of laptop van Samsung, Apple of Microsoft heeft, zal dat toestel vaak niet zelf kunnen herstellen. Zelfs ervaren herstellers hebben moeite om ze te repareren, aan vervangonderdelen te geraken of ze een upgrade te geven, aldus Greenpeace en iFixit.

Fairphone, Dell en HP goede leerlingen

Milieuorganisatie Greenpeace en reparatiespecialist iFixit gingen voor de veertig best verkochte smartphones, tablets en laptops van de voorbije twee jaar na of een herstelling überhaupt mogelijk is, of er handleidingen en reserve-onderdelen beschikbaar zijn om het toestel te herstellen of een upgrade te geven en, zo ja, hoe lang zo'n reparatie duurt.

 

De balans oogt allesbehalve fraai: sommige toestellen blijken opzettelijk zo ontworpen dat ze moeilijk te repareren en te onderhouden zijn, batterijen vervangen wordt almaar moeilijker, het benodigde gereedschap om zelf een herstelling uit te voeren is moeilijk verkrijgbaar en hetzelfde geldt voor de reparatiehandleidingen en zelfs reserveonderdelen. En tegelijk worden die toestellen allemaar fragieler, klaagt Greenpeace aan. Vooral Apple, Samsung en Microsoft krijgen slechte punten. 

 

Fairphone, Dell en HP bewijzen nochtans dat het mogelijk is om toestellen te ontwerpen die hersteld kunnen worden”, zegt Elizabeth Jardim van Greenpeace. “Zo kunnen elektronicabedrijven de milieu-impact die met hun productie gepaard gaat, aanzienlijk verkleinen ‑ denk maar aan de ontginning van ertsen, het gebruik van gevaarlijke chemicaliën en de enorme hoeveelheden energie die nodig zijn voor het maken van deze toestellen. Om van de miljoenen ton elektronisch afval die er jaarlijks bijkomen, nog maar te zwijgen.” Alle detailresultaten vindt u hier.

 

Samsung reageerde alvast positief op de oproep van Greenpeace. "Bij Samsung nemen we onze verantwoordelijkheden voor het milieu zeer serieus", verklaarde woordvoerder Cella Sin aan Belga.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Back to top