Greenpeace tikt fabrikanten van smartphones op de vingers

Greenpeace tikt fabrikanten van smartphones op de vingers

Greenpeace tikt fabrikanten van smartphones op de vingers

Wie een smartphone, tablet of laptop van Samsung, Apple of Microsoft heeft, zal dat toestel vaak niet zelf kunnen herstellen. Zelfs ervaren herstellers hebben moeite om ze te repareren, aan vervangonderdelen te geraken of ze een upgrade te geven, aldus Greenpeace en iFixit.

Fairphone, Dell en HP goede leerlingen

Milieuorganisatie Greenpeace en reparatiespecialist iFixit gingen voor de veertig best verkochte smartphones, tablets en laptops van de voorbije twee jaar na of een herstelling überhaupt mogelijk is, of er handleidingen en reserve-onderdelen beschikbaar zijn om het toestel te herstellen of een upgrade te geven en, zo ja, hoe lang zo'n reparatie duurt.

 

De balans oogt allesbehalve fraai: sommige toestellen blijken opzettelijk zo ontworpen dat ze moeilijk te repareren en te onderhouden zijn, batterijen vervangen wordt almaar moeilijker, het benodigde gereedschap om zelf een herstelling uit te voeren is moeilijk verkrijgbaar en hetzelfde geldt voor de reparatiehandleidingen en zelfs reserveonderdelen. En tegelijk worden die toestellen allemaar fragieler, klaagt Greenpeace aan. Vooral Apple, Samsung en Microsoft krijgen slechte punten. 

 

Fairphone, Dell en HP bewijzen nochtans dat het mogelijk is om toestellen te ontwerpen die hersteld kunnen worden”, zegt Elizabeth Jardim van Greenpeace. “Zo kunnen elektronicabedrijven de milieu-impact die met hun productie gepaard gaat, aanzienlijk verkleinen ‑ denk maar aan de ontginning van ertsen, het gebruik van gevaarlijke chemicaliën en de enorme hoeveelheden energie die nodig zijn voor het maken van deze toestellen. Om van de miljoenen ton elektronisch afval die er jaarlijks bijkomen, nog maar te zwijgen.” Alle detailresultaten vindt u hier.

 

Samsung reageerde alvast positief op de oproep van Greenpeace. "Bij Samsung nemen we onze verantwoordelijkheden voor het milieu zeer serieus", verklaarde woordvoerder Cella Sin aan Belga.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Samsung laat klanten Collect&Go in de koelkast kijken

06/06/2018

De nieuwe slimme koelkast van Samsung laat klanten van Collect&Go vanop afstand via camera’s in de koelkast kijken. Zo kunnen ze makkelijk hun boodschappenlijstje aanvullen en hun bestelling plaatsen.