Greenpeace tikt fabrikanten van smartphones op de vingers

Greenpeace tikt fabrikanten van smartphones op de vingers

Greenpeace tikt fabrikanten van smartphones op de vingers

Wie een smartphone, tablet of laptop van Samsung, Apple of Microsoft heeft, zal dat toestel vaak niet zelf kunnen herstellen. Zelfs ervaren herstellers hebben moeite om ze te repareren, aan vervangonderdelen te geraken of ze een upgrade te geven, aldus Greenpeace en iFixit.

Fairphone, Dell en HP goede leerlingen

Milieuorganisatie Greenpeace en reparatiespecialist iFixit gingen voor de veertig best verkochte smartphones, tablets en laptops van de voorbije twee jaar na of een herstelling überhaupt mogelijk is, of er handleidingen en reserve-onderdelen beschikbaar zijn om het toestel te herstellen of een upgrade te geven en, zo ja, hoe lang zo'n reparatie duurt.

 

De balans oogt allesbehalve fraai: sommige toestellen blijken opzettelijk zo ontworpen dat ze moeilijk te repareren en te onderhouden zijn, batterijen vervangen wordt almaar moeilijker, het benodigde gereedschap om zelf een herstelling uit te voeren is moeilijk verkrijgbaar en hetzelfde geldt voor de reparatiehandleidingen en zelfs reserveonderdelen. En tegelijk worden die toestellen allemaar fragieler, klaagt Greenpeace aan. Vooral Apple, Samsung en Microsoft krijgen slechte punten. 

 

Fairphone, Dell en HP bewijzen nochtans dat het mogelijk is om toestellen te ontwerpen die hersteld kunnen worden”, zegt Elizabeth Jardim van Greenpeace. “Zo kunnen elektronicabedrijven de milieu-impact die met hun productie gepaard gaat, aanzienlijk verkleinen ‑ denk maar aan de ontginning van ertsen, het gebruik van gevaarlijke chemicaliën en de enorme hoeveelheden energie die nodig zijn voor het maken van deze toestellen. Om van de miljoenen ton elektronisch afval die er jaarlijks bijkomen, nog maar te zwijgen.” Alle detailresultaten vindt u hier.

 

Samsung reageerde alvast positief op de oproep van Greenpeace. "Bij Samsung nemen we onze verantwoordelijkheden voor het milieu zeer serieus", verklaarde woordvoerder Cella Sin aan Belga.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicagroep Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekt naar eigen zeggen snelle vooruitgang en nam ook grote stappen in haar herstelplan: eind 2018 wil het voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Filet Pur: Parallelimport voor gevorderden

13/04/2018

Dreigen, liegen, bedriegen: in handelsrelaties wordt valsspelen steevast beloond, leerden we afgelopen week. Aan complottheorieën geen gebrek in het vrolijke nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

"Alle Nestlé-verpakkingen recycleerbaar tegen 2025"

11/04/2018

Ook Nestlé springt nu op de kar om plastic afval terug te dringen: de voedingsgigant belooft tegen 2025 enkel nog recycleer- of herbruikbare verpakkingen te gebruiken. Greenpeace verkiest een totale ban op plastic verpakkingen voor eenmalig verbruik.