Groep achter Photo Hall verliest alle greep | RetailDetail

Groep achter Photo Hall verliest alle greep

Groep achter Photo Hall verliest alle greep

Spector Photo Group, de groep achter elektroketen Photo Hall, moest in 2011 lijdzaam toezien hoe de omzet met 11,6% ineenstuikte naar 197,4 miljoen euro. De groep kwam ook uit op een nettoverlies van liefst 2,12 miljoen euro. Spector noemt de toekomst terecht onzeker, want zowel de retailactiviteiten als de imaging-afdeling van de fotogroep gingen er flink op achteruit.

Nog zes winkelsluitingen

De imaging-tak verloor 9,6% aan opbrengsten en eindigde het afgelopen jaar op 56,68 miljoen euro. Zelfs op het gebied van digitale fotografie wist Spector quasi geen groei realiseren. Het slechtst van al presteerden echter de Photo Hall-winkels van de groep uit Wetteren: de omzet van de retailtak ging 12,4% in de min en bleef steken op 141,33 miljoen euro.

 

Nadat vorig jaar al zeven verlieslatende winkels de deuren dicht deden, worden dit jaar nog eens zes winkels gesloten. Zelf wijt Spector de daling aan “teleurstellende economische groei en de problemen in de eurozone die op het consumentenvertrouwen wogen”, maar de wortels van de problemen van het bedrijf liggen onmiskenbaar dieper.

 

‘Photo Hall kan zo niet overleven’

De keten lijkt niet mee te kunnen in het multi-channeltijdperk, waarin de consument enorme vergelijkingsmogelijkheden heeft, zowel online als offline. Vooral de opkomst van grote internetspelers zorgen ervoor dat het concurrentiele landschap radicaal veranderd is op het gebied van consumentenelektronica: de klant verwacht indien niet de laagste prijs wel een bijzondere meerwaarde.

 

Zoals RetailDetail aan Kanaal Z zei, kan Photo Hall niet meer mee met zijn tijd. “In de huidige vorm kan Photo Hall niet overleven”, besluit Jorg Snoeck.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.