Groep achter Photo Hall verliest alle greep

Groep achter Photo Hall verliest alle greep

Spector Photo Group, de groep achter elektroketen Photo Hall, moest in 2011 lijdzaam toezien hoe de omzet met 11,6% ineenstuikte naar 197,4 miljoen euro. De groep kwam ook uit op een nettoverlies van liefst 2,12 miljoen euro. Spector noemt de toekomst terecht onzeker, want zowel de retailactiviteiten als de imaging-afdeling van de fotogroep gingen er flink op achteruit.

Nog zes winkelsluitingen

De imaging-tak verloor 9,6% aan opbrengsten en eindigde het afgelopen jaar op 56,68 miljoen euro. Zelfs op het gebied van digitale fotografie wist Spector quasi geen groei realiseren. Het slechtst van al presteerden echter de Photo Hall-winkels van de groep uit Wetteren: de omzet van de retailtak ging 12,4% in de min en bleef steken op 141,33 miljoen euro.

 

Nadat vorig jaar al zeven verlieslatende winkels de deuren dicht deden, worden dit jaar nog eens zes winkels gesloten. Zelf wijt Spector de daling aan “teleurstellende economische groei en de problemen in de eurozone die op het consumentenvertrouwen wogen”, maar de wortels van de problemen van het bedrijf liggen onmiskenbaar dieper.

 

‘Photo Hall kan zo niet overleven’

De keten lijkt niet mee te kunnen in het multi-channeltijdperk, waarin de consument enorme vergelijkingsmogelijkheden heeft, zowel online als offline. Vooral de opkomst van grote internetspelers zorgen ervoor dat het concurrentiele landschap radicaal veranderd is op het gebied van consumentenelektronica: de klant verwacht indien niet de laagste prijs wel een bijzondere meerwaarde.

 

Zoals RetailDetail aan Kanaal Z zei, kan Photo Hall niet meer mee met zijn tijd. “In de huidige vorm kan Photo Hall niet overleven”, besluit Jorg Snoeck.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top