HTC: "VR belangrijker dan smartphones"

HTC: "VR belangrijker dan smartphones"

Cher Wang, CEO van technologiebedrijf HTC, is ervan overtuigd dat in 2016 virtual reality belangrijker zal zijn dan smartphones. Ze verwacht dan ook dat de HTC Vive, de VR-bril van het bedrijf, flink zal verkopen.

Dalende smartphoneverkoop

HTC richtte zijn blik op de virtual reality-markt, nadat de verkoop van de eigen smartphones begon te dalen. "Ons vlaggenschip moet rechtstreeks concurreren met andere topmodellen en daar hebben we de laatste twee jaar problemen gehad", geeft Wang toe in een interview met The Telegraph. "Ik denk dat het probleem bij concurrenten als Apple en Xiaomi lag, zij geven tonnen geld uit aan marketing."


HTC ontwikkelde de virtual reality-bril in samenwerking met gamebedrijf Valve, dat tevens de eigenaar is van Steam, de grootste online verdeler van digitale games. Voorlopig is nog niet geweten wat de HTC Vive zal kosten, maar analisten voorspellen dat VR in 2016 zal uitgroeien tot een miljardenmarkt. Ze gaan daarbij uit van inkomsten rond 3,8 miljard dollar (3,5 miljard euro).


Concurrentie

HTC is niet het enige bedrijf dat zich op VR heeft gestort. Het is zelfs niet de enige smartphonefabrikant, want eerder lanceerde Samsung ook al een VR-bril die compatibel was met zijn smartphones. Daarnaast brengt ook Sony een VR-bril uit voor de PS4-console en heeft Google met Google Cardboard een goedkoop alternatief op de markt gebracht.


Onlangs werden ook de prijzen voor de Oculus Rift bekend. Die bril bracht de huidige hype enkele jaren geleden op gang, toen een eerste prototype werd voorgesteld via crowdfundingsite Kickstarter. De eerste consumentenversies worden nu aangeboden tegen een prijs van meer dan 700 euro. HTC heeft altijd gezegd dat de HTC Vive waarschijnlijk duurder zal zijn dan de Oculus Rift.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Back to top