Investeringen VR swingen de pan uit

Investeringen VR swingen de pan uit
http://www.shutterstock.com/nl/pic-276380672/

In de eerste twee maanden van 2016 is er al voor 1,1 miljard dollar (997 miljoen euro) geïnvesteerd in virtual reality en augmented reality. Daarmee wordt het record van 2015 nu al gebroken. Toen werd er 686 miljoen dollar (622 miljoen euro) geïnvesteerd.

 

Investeringen blijven oplopen

Een groot deel van dat bedrag (794 miljoen dollar) was wel bestemd voor één bedrijf: Magic Leap. Dat Amerikaanse bedrijf specialiseert zich in de ontwikkeling van speciale headsets voor augmented reality. Zelfs zonder die grote slokop werd er in de eerste twee maanden van 2016 niettemin al 20 keer meer geïnvesteerd dan in het vierde kwartaal van 2015. Dat blijkt uit cijfers van Digi-Capital.

 

Volgens Digi-Capital zal het daar niet bij blijven. Het adviesbureau verwacht dat de investeringen tegen 2020 zullen oplopen tot 120 miljard dollar (109 miljard euro). Dat schrijft Venturebeat. Voorlopig blijft het wel nog afwachten of virtual reality sterk zal aanslaan bij het grote publiek. Er zijn al meer dan 5 miljoen goedkope VR-brillen van Google verkocht, maar de nieuwe technologieën zijn een stuk duurder. Zo kost een headset van Oculus 799 euro en betaal je voor een HTC Vive 899 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Barry Callebaut breidt Belgische fabrieken fors uit

28/11/2017

Het komende anderhalf jaar wil chocoladereus Barry Callebaut zijn productie met een vijfde opdrijven en zich verder specialiseren in chocoladedecoratie. De Zwitserse wereldspeler breidt daarom de capaciteit van zijn Belgische fabrieken sterk uit.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Back to top