Kleine omzetdaling voor Fnac in eerste semester

Kleine omzetdaling voor Fnac in eerste semester

In de eerste zes maanden van 2015 heeft Fnac een kleine omzetdaling moeten incasseren, hoewel het de vergelijkbare verkoop in Frankrijk zag stijgen met 0,4 %. Een zwakkere markt zorgde er echter voor dat de omzet in het tweede kwartaal met 1,3 % daalde.

"Dit bevestigt de kracht van ons bedrijf"

"Wat Fnac Group in het eerste semester van dit jaar heeft verwezenlijkt, bewijst de kracht van ons bedrijf. Onze gestegen Franse omzet - terwijl onze bruto marges gelijk bleven ondanks de moeilijke economische situatie en gestegen marketingkosten - tonen aan hoe krachtig ons bedrijf is", zei CEO Alexandre Bompard.

 

Hij benadrukte ook dat de cijfers een positief gevolg waren van de transformatie die het bedrijf heeft ondergaan: verdergezette online groei, sterke stijging van de omnichannel verkoop, betere verkoop van onze nieuwe productgroepen en een verdere uitbouw van onze nieuwe winkelformules."

 

Succes zowel online als bij nieuwe productgroepen

De online verkoop is voor het tweede trimester op rij met meer dan 10 % gestegen, vooral in Frankrijk. De online marktplaatsen hebben ook meer bijgedragen tot de online omzet, want 17 % van de online verkoop werd op marktplaatsen gegenereerd. 44 % van alle omzet die Fnac.com heeft verwezenlijkt in het eerste semester van 2015 werd dankzij omnichannel binnengehaald, een stijging ten opzichte van de 30 % in het eerste semester van 2014.

 

Fnac heeft ook in het buitenland verschillende omnichannel mogelijkheden toegevoegd, zoals de "click & mag" in Spanje aan het einde van het tweede trimester en de geplande uitrol van ophaalpunten in de winkel zelf in België. Nieuwe productgroepen hebben ook een grotere impact gehad op de totale omzet. Vorig jaar was het 10,9 %, maar in het eerste trimester was dit al gestegen tot 13,1 % en zelfs tot 14,6 % in het tweede trimester.

 

Het bedrijf hoopt ook 30 tot 40 miljoen euro te kunnen besparen in 2015 dankzij een verhoogde efficiëntie en productiviteit, waarbij het ook hoopt op een hogere marge, boven de 3 %. Het operationele verlies van Fnac Group is in elk geval toegenomen tot een verlies van 29 miljoen euro, vergeleken met een verlies van 24,9 miljoen euro in de eerste helft van 2014.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ceconomy stuurt winstwaarschuwing uit voor eerste kwartaal

22/01/2018

Ceconomy, het moederbedrijf achter elektronicaketens Media Markt en Saturn, heeft een bericht uitgestuurd waarin het waarschuwt voor mindere resultaten in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar.

Fnac Vanden Borre start werken aan gezamenlijk distributiecentrum

17/01/2018

In Willebroek gaan de werken aan een nieuw distributiecentrum voor Fnac en Vanden Borre van start. Het is de volgende stap in de integratie van de twee ketens, die sinds de fusie van Darty en Fnac tot dezelfde groep behoren.

Samsung mikt op recordwinst in vierde kwartaal

09/01/2018

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft in voorlopige kwartaalresultaten aangegeven dat het uitgaat van een recordwinst voor het vierde kwartaal van 2017. Toch lijkt het niet te kunnen voldoen aan de verwachtingen.

Medeoprichter MediaMarkt overleden

28/12/2017

Erich Kellerhals, een medeoprichter van elektronicaketen MediaMarkt, is op kerstdag overleden. De Duitser legde in 1979 de basis van wat later zou uitgroeien tot een van de grootste elektroketens wereldwijd. Erich Kellerhals werd 78.

Verwachtingen rond iPhone X teruggeschroefd

26/12/2017

Analisten hebben hun verwachtingen rond de iPhone X voor het komende kwartaal verlaagd. Naar verwachting zullen er slechts 25 miljoen toestellen besteld worden, terwijl er in het huidige kwartaal 30 miljoen horen te worden verkocht.

Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt

19/12/2017

In het boekjaar 2016/2017 is de omzet van CECONOMY, het nieuwe moederbedrijf van Media Markt en Saturn, met 1,3% gegroeid. Daarbij was vooral de online omzet een drijvende factor.

Back to top