Kleine omzetdaling voor Fnac in eerste semester

Kleine omzetdaling voor Fnac in eerste semester

In de eerste zes maanden van 2015 heeft Fnac een kleine omzetdaling moeten incasseren, hoewel het de vergelijkbare verkoop in Frankrijk zag stijgen met 0,4 %. Een zwakkere markt zorgde er echter voor dat de omzet in het tweede kwartaal met 1,3 % daalde.

"Dit bevestigt de kracht van ons bedrijf"

"Wat Fnac Group in het eerste semester van dit jaar heeft verwezenlijkt, bewijst de kracht van ons bedrijf. Onze gestegen Franse omzet - terwijl onze bruto marges gelijk bleven ondanks de moeilijke economische situatie en gestegen marketingkosten - tonen aan hoe krachtig ons bedrijf is", zei CEO Alexandre Bompard.

 

Hij benadrukte ook dat de cijfers een positief gevolg waren van de transformatie die het bedrijf heeft ondergaan: verdergezette online groei, sterke stijging van de omnichannel verkoop, betere verkoop van onze nieuwe productgroepen en een verdere uitbouw van onze nieuwe winkelformules."

 

Succes zowel online als bij nieuwe productgroepen

De online verkoop is voor het tweede trimester op rij met meer dan 10 % gestegen, vooral in Frankrijk. De online marktplaatsen hebben ook meer bijgedragen tot de online omzet, want 17 % van de online verkoop werd op marktplaatsen gegenereerd. 44 % van alle omzet die Fnac.com heeft verwezenlijkt in het eerste semester van 2015 werd dankzij omnichannel binnengehaald, een stijging ten opzichte van de 30 % in het eerste semester van 2014.

 

Fnac heeft ook in het buitenland verschillende omnichannel mogelijkheden toegevoegd, zoals de "click & mag" in Spanje aan het einde van het tweede trimester en de geplande uitrol van ophaalpunten in de winkel zelf in België. Nieuwe productgroepen hebben ook een grotere impact gehad op de totale omzet. Vorig jaar was het 10,9 %, maar in het eerste trimester was dit al gestegen tot 13,1 % en zelfs tot 14,6 % in het tweede trimester.

 

Het bedrijf hoopt ook 30 tot 40 miljoen euro te kunnen besparen in 2015 dankzij een verhoogde efficiëntie en productiviteit, waarbij het ook hoopt op een hogere marge, boven de 3 %. Het operationele verlies van Fnac Group is in elk geval toegenomen tot een verlies van 29 miljoen euro, vergeleken met een verlies van 24,9 miljoen euro in de eerste helft van 2014.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Computerwebwinkel Afuture opgedoekt

18/09/2017

Enkele maanden geleden ging webshop Afuture failliet, maar dankzij Beat-it was er wel sprake van een doorstart. Nu heeft de nieuwe eigenaar toch besloten om er definitief de stekker uit te trekken.

Ceconomy (ex-Metro) groeit vooral online

31/08/2017

Ceconomy, dat ontstond na de splitsing van de Metro Group en onder andere de activiteiten van Media Markt en Saturn omhelst, groeide in het eerste onafhankelijke kwartaal met net iets meer dan een procent.

Krijgt smartphonemaker HTC een nieuwe eigenaar?

28/08/2017

Het Taiwanese technologiebedrijf HTC is mogelijk op zoek naar een nieuwe eigenaar. Het bedrijf heeft het immers steeds moeilijker om te concurreren met andere bedrijven in de sector.

Werner Bruyns verlaat Leapp

25/08/2017

Werner Bruyns, COO België bij Leapp, zal per direct het bedrijf verlaten. Dat heeft RetailDetail zopas uit goede bron vernomen. Meer informatie rond het vertrek van Bruyns is nog niet bekend. 

Vanden Borre opent shop-in-shop in Fnac Groenplaats

17/08/2017

Elektronicaketen Vanden Borre heeft gisteren een eerste shop-in-shop geopend bij Fnac. De keuze viel daarbij op de vestiging van de Franse multimediaketen aan de Antwerpse Groenplaats in het Grand Bazar Shopping Center.

12 jaar cel geëist tegen vicevoorzitter Samsung

07/08/2017

De aanklagers in de corruptiezaak rond Samsung hebben maar liefst twaalf jaar cel geëist voor Jay Y. Lee, de voormalige vicevoorzitter en eigenlijke topman van het Zuid-Koreaanse bedrijf. Hij wordt beticht van omkoping en verduistering.

Back to top