Kleine omzetdaling voor Fnac in eerste semester | RetailDetail

Kleine omzetdaling voor Fnac in eerste semester

Kleine omzetdaling voor Fnac in eerste semester

In de eerste zes maanden van 2015 heeft Fnac een kleine omzetdaling moeten incasseren, hoewel het de vergelijkbare verkoop in Frankrijk zag stijgen met 0,4 %. Een zwakkere markt zorgde er echter voor dat de omzet in het tweede kwartaal met 1,3 % daalde.

"Dit bevestigt de kracht van ons bedrijf"

"Wat Fnac Group in het eerste semester van dit jaar heeft verwezenlijkt, bewijst de kracht van ons bedrijf. Onze gestegen Franse omzet - terwijl onze bruto marges gelijk bleven ondanks de moeilijke economische situatie en gestegen marketingkosten - tonen aan hoe krachtig ons bedrijf is", zei CEO Alexandre Bompard.

 

Hij benadrukte ook dat de cijfers een positief gevolg waren van de transformatie die het bedrijf heeft ondergaan: verdergezette online groei, sterke stijging van de omnichannel verkoop, betere verkoop van onze nieuwe productgroepen en een verdere uitbouw van onze nieuwe winkelformules."

 

Succes zowel online als bij nieuwe productgroepen

De online verkoop is voor het tweede trimester op rij met meer dan 10 % gestegen, vooral in Frankrijk. De online marktplaatsen hebben ook meer bijgedragen tot de online omzet, want 17 % van de online verkoop werd op marktplaatsen gegenereerd. 44 % van alle omzet die Fnac.com heeft verwezenlijkt in het eerste semester van 2015 werd dankzij omnichannel binnengehaald, een stijging ten opzichte van de 30 % in het eerste semester van 2014.

 

Fnac heeft ook in het buitenland verschillende omnichannel mogelijkheden toegevoegd, zoals de "click & mag" in Spanje aan het einde van het tweede trimester en de geplande uitrol van ophaalpunten in de winkel zelf in België. Nieuwe productgroepen hebben ook een grotere impact gehad op de totale omzet. Vorig jaar was het 10,9 %, maar in het eerste trimester was dit al gestegen tot 13,1 % en zelfs tot 14,6 % in het tweede trimester.

 

Het bedrijf hoopt ook 30 tot 40 miljoen euro te kunnen besparen in 2015 dankzij een verhoogde efficiëntie en productiviteit, waarbij het ook hoopt op een hogere marge, boven de 3 %. Het operationele verlies van Fnac Group is in elk geval toegenomen tot een verlies van 29 miljoen euro, vergeleken met een verlies van 24,9 miljoen euro in de eerste helft van 2014.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.