Kleinste winst voor Samsung sinds 2011

Kleinste winst voor Samsung sinds 2011

Samsung heeft de cijfers vrijgegeven voor het laatste kwartaal van 2013. De operationele winst daalde met 18 procent ten opzichte van het voorgaande (record)kwartaal en kwam uit op 8,3 biljoen won (5,6 miljard euro).

"Smartphonewinsten lager dan verwacht"

Ten opzichte van vorig jaar is de genoteerde winstdaling een daling van zes procent en het is meteen de eerste keer in twee jaar dat de operationele winst daalt. "Zelfs als eenmalige kosten in rekening worden gebracht, is de winst lager dan verwacht. Samsung heeft geen details vrijgegeven, maar smartphonewinsten waren mogelijk lager dan verwacht omwille van hogere marketingkosten", zegt Lee Seung-woo, analist bij IBK Investment & Securities, aan Reuters.

 

Twee derde van de winst van Samsung komt dan ook via mobiele toestellen. Dat segment bracht wel nog steeds 5,47 biljoen won (3,6 miljard euro) winst binnen. Daarmee staat het op hetzelfde niveau als vorig jaar, al zijn de winstmarges dus gedaald.


De winst zou ook een klap hebben gekregen omwille van éénmalige bonussen rond de twintigjarige verjaardag van de 'New Management'-strategie van voorzitter Lee Kun-hee. Die bonussen zouden het bedrijf tussen 300 en 700 miljard won (200 tot 470 miljoen euro) gekost hebben.

 

Sterke won en druk van concurrenten

Redenen voor de terugval van Samsung zijn verder nog te vinden bij de sterke positie van de Zuid-Koreaanse won en de opmars van een aantal concurrenten, zoals Apple. Apple verkoopt sinds dit jaar ook zijn telefoons in China, wat verder druk zal zetten op de winsten van Samsung, die zijn smartphones al zeven jaar verkoopt op de Chinese markt.

 

Ook andere divisies binnen Samsung, zoals de processortak en de verkoop van televisies, zagen hun winsten terugvallen ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Bij de processors steeg de omzet wel en was de winst ook 40 procent hoger dan een jaar geleden. Bij televisies was vooral de lagere vraag naar tv's een boosdoener.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Back to top