Kleinste winst voor Samsung sinds 2011 | RetailDetail

Kleinste winst voor Samsung sinds 2011

Kleinste winst voor Samsung sinds 2011

Samsung heeft de cijfers vrijgegeven voor het laatste kwartaal van 2013. De operationele winst daalde met 18 procent ten opzichte van het voorgaande (record)kwartaal en kwam uit op 8,3 biljoen won (5,6 miljard euro).

"Smartphonewinsten lager dan verwacht"

Ten opzichte van vorig jaar is de genoteerde winstdaling een daling van zes procent en het is meteen de eerste keer in twee jaar dat de operationele winst daalt. "Zelfs als eenmalige kosten in rekening worden gebracht, is de winst lager dan verwacht. Samsung heeft geen details vrijgegeven, maar smartphonewinsten waren mogelijk lager dan verwacht omwille van hogere marketingkosten", zegt Lee Seung-woo, analist bij IBK Investment & Securities, aan Reuters.

 

Twee derde van de winst van Samsung komt dan ook via mobiele toestellen. Dat segment bracht wel nog steeds 5,47 biljoen won (3,6 miljard euro) winst binnen. Daarmee staat het op hetzelfde niveau als vorig jaar, al zijn de winstmarges dus gedaald.


De winst zou ook een klap hebben gekregen omwille van éénmalige bonussen rond de twintigjarige verjaardag van de 'New Management'-strategie van voorzitter Lee Kun-hee. Die bonussen zouden het bedrijf tussen 300 en 700 miljard won (200 tot 470 miljoen euro) gekost hebben.

 

Sterke won en druk van concurrenten

Redenen voor de terugval van Samsung zijn verder nog te vinden bij de sterke positie van de Zuid-Koreaanse won en de opmars van een aantal concurrenten, zoals Apple. Apple verkoopt sinds dit jaar ook zijn telefoons in China, wat verder druk zal zetten op de winsten van Samsung, die zijn smartphones al zeven jaar verkoopt op de Chinese markt.

 

Ook andere divisies binnen Samsung, zoals de processortak en de verkoop van televisies, zagen hun winsten terugvallen ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Bij de processors steeg de omzet wel en was de winst ook 40 procent hoger dan een jaar geleden. Bij televisies was vooral de lagere vraag naar tv's een boosdoener.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Slimme koelkast Samsung bestelt bij Albert Heijn

14/03/2018

Samsung en Albert Heijn gaan samenwerken voor online boodschappen: de nieuwe koelkasten van Samsung laten je vanop afstand in de koelkast kijken, waarna je met de Appie-app meteen de ontbrekende boodschappen kan bestellen.

Media Saturn lanceert eerste kassaloze winkel in Oostenrijk

12/03/2018

Saturn opende vandaag Europa's allereerste kassaloze elektronicawinkel in Oostenrijk. De voormalige Metro Group-keten biedt zijn klanten het gebruikelijke advies bij aankoop, maar betalen moet gebeuren via een app.

Online en offline prijzen Media Markt gelijk getrokken

26/02/2018

Ceconomy gaat de online en offline prijzen bij Media Markt en Saturn gelijktrekken. De digitale prijskaarten die al een tijdje te vinden zijn in de winkels maken dat mogelijk, omdat die in real-time kunnen worden aangepast.

Voor het eerst minder smartphones verkocht

22/02/2018

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.