Krëfel wil via bod op Photo Hall ook Luxemburg veroveren | RetailDetail

Krëfel wil via bod op Photo Hall ook Luxemburg veroveren

Krëfel wil via bod op Photo Hall ook Luxemburg veroveren

Elektroketen Krëfel heeft een bod uitgebracht op een deel van de Photo Hall-vestigingen in ons land en op alle winkels van de Luxemburgse zusterketen Hifi International. Daarmee zet Krëfel zijn ambitie om ook in Luxemburg voet aan de grond te krijgen, kracht bij.

Zeven kandidaten voor Photo Hall

Eind juli besliste Spector Group om zijn zwalpende retaildivisie van de hand te doen. De groep vroeg en kreeg voor de winkelketen bescherming tegen zijn schuldeisers onder de Wet op de Continuïteit van de Ondernemingen, en dat nog tot eind december. Zakenkrant De Tijd vernam op de rechtbank dat Krëfel verregaande interesse heeft in een belangrijk deel van de Photo Hall-vestigingen.

 

Krëfel is echter lang niet de enige kandidaat: er zouden zeven gegadigden een bod hebben uitgebracht, al is niet duidelijk of er ook iemand biedt op de hele groep. "Sommige bieders hebben enkel oog voor een aantal winkels of het onroerend goed, andere voor het onroerend goed én het personeel. De gerechtsmandatarissen onderhandelen nog met de verschillende kandidaat-overnemers", schrijft de krant. Bij de groep werken vandaag nog een 350-tal mensen.

 

Krëfel enige kandidaat voor Hifi International

Voor de Luxemburgse winkels liggen de kaarten eenvoudiger: daar is het enige bod afkomstig van Krëfel. Krëfel wil 1,5 miljoen euro op tafel leggen voor de aandelen die Photo Hall in Hifi International heeft. Daarmee zou de elektro- en keukengroep meteen zijn eerste stappen zetten in het Groothertogdom.

 

Hoewel de gerechtsmandatarissen de rechtbank gevraagd hebben het licht op groen te zetten voor het Luxemburgse deel van het dossier, heeft Krëfel het pleit toch nog niet gewonnen: de huisbankiers vinden het bedrag namelijk veel te laag. BNP Paribas Fortis, Belfius, KBC en Société Générale Bank & Trust Luxembourg benadrukken dat een expert de vestigingen van Hifi International eerder waardeerde op 6,1 miljoen euro (bij verkoop aan een sectorgenoot) en eisen dan ook een tweede biedronde.

 

Photo Hall heeft zo'n 30 miljoen euro schulden openstaan bij de banken, die bovendien een pand hebben op alle aandelen van Hifi International. De tijd begint volgens de gerechtsmandatarissen alvast te dringen, want het gaat met de cashpositie van zowel Photo Hall als Hifi International bergaf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.