Kwartaalomzet elektro op hoogste peil in vier jaar

Kwartaalomzet elektro op hoogste peil in vier jaar

De verkoop van elektro is met 4,5% gestegen tot een slordige 1,63 miljard euro in het laatste kwartaal van vorig jaar. Dat is meteen de hoogste kwartaalomzet van de voorbije vier jaar, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK.

Winnaars...

  • Door de aanhoudende populariteit van smartphones groeide de verkoop in de telecombranche met 43% in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
  • De computerbranche groeide het voorbije kwartaal alweer met ruim 9% tot bijna 460 miljoen euro (op jaarbasis betekent dat een groei van 5% tot een slordige 1,6 miljard euro). Een prestatie die volledig op naam van de tablets komt, want zowel de desktops als de laptops gingen achteruit (ondanks de lancering van Windows 8).
  • Hoewel er iets minder kleine huishoudtoestellen werden verkocht dan een jaar eerder, koos de consument wel voor het iets duurdere gamma, waardoor dit segment alsnog groei laat optekenen. Zo werden er meer espressomachines en stofzuigers verkocht, maar minder scheerapparaten en strijkijzers.
  • Op de B2B-markt is er dan weer een stijging met 2% voor de kantoortoestellen en consumables. Die laatste categorie (inkcartridges en lasertoners) is intussen al goed voor driekwart van de totale omzet van dit segment.

 

...en verliezers

  • De markt van de vrijstaande grote huishoudtoestellen sloot af met een daling van -3,7%. Vooral koelkasten, diepvriezers en vaatwasautomaten hadden minder succes. Dankzij de inbouwapparaten wist het segment van de grote huishoudtoestellen toch de schade nog enigszins te beperken.
  • De categorie "Andere consumentenelektronica" kende een achteruitgang met 14%. Terwijl de verkoop van wekkerradio's, hoofdtelefoons en automultimedia wat steeg, zakte de markt van de autoradio's (-33%) in elkaar, net als die van de camcorders (-28%) en de flatscreen-tv's (-22%).
  • De fotosector wist de daling te beperken tot -1,5%.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Back to top