Kwartaalverlies bij Philips ondanks omzetstijging | RetailDetail

Kwartaalverlies bij Philips ondanks omzetstijging

Kwartaalverlies bij Philips ondanks omzetstijging

Philips heeft het voorbije kwartaal een nettoverlies geboekt van 39 miljoen als gevolg van eenmalige kosten. De omzet ging er wel met bijna 9% op vooruit. Vooral de verkoop van medische apparatuur zit in de lift.

7,1 miljard euro omzet

Philips zag zijn omzet in het vierde kwartaal afklokken op 7,1 miljard euro. Die groei met bijna 9% is wel grotendeels toe te schrijven aan gunstige wisselkoerseffecten, want op vergelijkbare basis is er sprake van een groei met 4%.

 

Sterkste groeier is het segment van de medische apparatuur: de omzet steeg er een kleine 15% tot 3,3 miljard euro. Ook de consumentendivisie deed het goed met een groei van 8,8% tot 1,7 miljard euro. De verlichtingstak ‑ die Philips de komende maanden wil verzelfstandigen ‑ zag de omzet met 2,6% aandikken tot ruim 2 miljard euro.

 

Onder de streep boekt het Nederlandse technologieconcern een nettoverlies van 39 miljoen euro (een jaar eerder was er nog een winst van 134 miljoen euro). Al is dat vooral het resultaat van eenmalige kosten als gevolg van het afkopen van pensioenrisico's en van hogere belastingen. De operationele winst steeg met 13% tot 842 miljoen euro.

 

Daarmee sluit Philips 2015 af met een jaaromzet van 21,4 miljard euro (+13%) en een nettowinst van 659 miljoen euro (ruim 60 % meer dan in 2014).

 

“Geen haast” met verkoop Lumileds

In een toelichting bij de resultaten ging topman Frans Van Houten (foto) even in op de plannen om nog in de eerste helft van dit jaar de verlichtingsdivisie af te splitsen ‑ waarschijnlijk via een beursgang ‑ en op het afketsen van de verkoop van Lumileds aan de Chinese investeerder Go Scale Capital (na de ‘no go!’ van de Amerikaanse autoriteiten).

 

De topman gaf toe dat de zoektocht naar een nieuwe koper niet makkelijk zal zijn, tijd zal vergen ‑ “wellicht niet voor de zomer verkocht” ‑ en dat de prijs lager kan uitvallen dan wat de Chinezen bereid waren op tafel te leggen. “Maar wij hebben geen haast om een veel lagere, minder aantrekkelijke deal te sluiten”, klonk het nog in Eindhoven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.