Kwartaalverlies bij Philips ondanks omzetstijging

Kwartaalverlies bij Philips ondanks omzetstijging

Philips heeft het voorbije kwartaal een nettoverlies geboekt van 39 miljoen als gevolg van eenmalige kosten. De omzet ging er wel met bijna 9% op vooruit. Vooral de verkoop van medische apparatuur zit in de lift.

7,1 miljard euro omzet

Philips zag zijn omzet in het vierde kwartaal afklokken op 7,1 miljard euro. Die groei met bijna 9% is wel grotendeels toe te schrijven aan gunstige wisselkoerseffecten, want op vergelijkbare basis is er sprake van een groei met 4%.

 

Sterkste groeier is het segment van de medische apparatuur: de omzet steeg er een kleine 15% tot 3,3 miljard euro. Ook de consumentendivisie deed het goed met een groei van 8,8% tot 1,7 miljard euro. De verlichtingstak ‑ die Philips de komende maanden wil verzelfstandigen ‑ zag de omzet met 2,6% aandikken tot ruim 2 miljard euro.

 

Onder de streep boekt het Nederlandse technologieconcern een nettoverlies van 39 miljoen euro (een jaar eerder was er nog een winst van 134 miljoen euro). Al is dat vooral het resultaat van eenmalige kosten als gevolg van het afkopen van pensioenrisico's en van hogere belastingen. De operationele winst steeg met 13% tot 842 miljoen euro.

 

Daarmee sluit Philips 2015 af met een jaaromzet van 21,4 miljard euro (+13%) en een nettowinst van 659 miljoen euro (ruim 60 % meer dan in 2014).

 

“Geen haast” met verkoop Lumileds

In een toelichting bij de resultaten ging topman Frans Van Houten (foto) even in op de plannen om nog in de eerste helft van dit jaar de verlichtingsdivisie af te splitsen ‑ waarschijnlijk via een beursgang ‑ en op het afketsen van de verkoop van Lumileds aan de Chinese investeerder Go Scale Capital (na de ‘no go!’ van de Amerikaanse autoriteiten).

 

De topman gaf toe dat de zoektocht naar een nieuwe koper niet makkelijk zal zijn, tijd zal vergen ‑ “wellicht niet voor de zomer verkocht” ‑ en dat de prijs lager kan uitvallen dan wat de Chinezen bereid waren op tafel te leggen. “Maar wij hebben geen haast om een veel lagere, minder aantrekkelijke deal te sluiten”, klonk het nog in Eindhoven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top