LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

 

Stap zetten naar Amerikaanse markt

Nauwelijks enkele dagen nadat het Nederlandse Leapp failliet is verklaard en zijn website en 24 winkels noodgedwongen moest sluiten, meldt zijn Franse collega BackMarket dat het liefst 41 miljoen euro heeft opgehaald bij investeerders. En niet bij de eerste de beste: niemand minder dan LVMH-topman Bernard Arnault, de rijkste man van Frankrijk, heeft zich ingekocht in de Parijse start-up, samen met onder meer het Frans-Luxemburgse investeringsfonds Eurazeo. Welke partij welk bedrag heeft ingebracht en hoeveel de start-up waard is, is niet meegedeeld.

 

Met het opgehaalde geld wil BackMarket zo snel mogelijk de sprong naar de Verenigde Staten wagen en een heuse wereldspeler worden, zo zegt mede-oprichter en CEO Thibaud Hug de Larauze in de Franse media. Hij verwacht dat de markt van de ‘refurbished’ elektronica (gebruikte toestellen die na controle, herstelling en upgrade opnieuw op de markt komen) een enorme vlucht zal nemen. Zo denken ze er blijkbaar ook bij Eurazeo over: “Het potentieel is enorm, a rato van ettelijke miljarden euro.”

 

Anders dan Leapp profileert BackMarket zich als een pure internetspeler. Een goeie zet, zo zeggen analisten, die erop wijzen dat Leapp dat in zijn beginjaren ook was en dat net de supersnelle en geldverslindende expansie richting winkelstraat het bedrijf uiteindelijk de das heeft omgedaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.