Markt fysieke games blijft maar krimpen | RetailDetail

Markt fysieke games blijft maar krimpen

Markt fysieke games blijft maar krimpen

De markt van de fysieke computerspelletjes blijft maar krimpen: zowel in aantal stuks als in omzet zette de daling zich ook vorig jaar door. In 2009 werden nog 6,87 miljoen eenheden aan de man of vrouw gebracht, goed voor een omzet van 221,08 miljoen euro. In 2012 was de verkoop al geslonken tot 5,93 miljoen stuks en een omzet van 198,07 miljoen euro.

10% minder consolegames verkocht

De bijna 200 miljoen euro omzet voor fysieke games in 2012 valt uiteen in 22,50 miljoen euro voor pc-games en 175,58 miljoen euro voor consolegames. Terwijl het totale verkoopcijfer voor het eerste segment slechts 4% lager uitkwam dan in 2011, bedraagt de terugloop voor het consolesegment liefst 10%.


Volgens de sectororganisatie BEA is de terugval het gevolg van een verminderd aanbod, alsook van het toegenomen downloaden en het online spelen van games. Het wijst dus niet noodzakelijk op een terugloop van de belangstelling voor computerspelletjes.


Console- en pc-markt verschillen duidelijk

Uit de cijfers blijkt ook dat de top van de bestverkopende games in 2012 verschilt voor de console- en de pc-games. Dat komt omdat vier op de vijf verkochte games alleen worden uitgebracht om op console te spelen. Bij de consolespellen hielden Fifa 13, Call of Duty en Just Dance 4 de bovenhand, bij de pc-spellen waren dat Diablo 3, World of Warcraft en Battlefield 3.

 

Games op console blijken trouwens vaker geschikt voor alle leeftijden, die op pc bevatten vaak actiescènes en krijgen dus meer een leeftijdsrestrictie mee.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicagroep Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekt naar eigen zeggen snelle vooruitgang en nam ook grote stappen in haar herstelplan: eind 2018 wil het voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Slimme koelkast Samsung bestelt bij Albert Heijn

14/03/2018

Samsung en Albert Heijn gaan samenwerken voor online boodschappen: de nieuwe koelkasten van Samsung laten je vanop afstand in de koelkast kijken, waarna je met de Appie-app meteen de ontbrekende boodschappen kan bestellen.