Medeoprichter MediaMarkt overleden

Medeoprichter MediaMarkt overleden

Medeoprichter MediaMarkt overleden
Shutterstock

Erich Kellerhals, een medeoprichter van elektronicaketen MediaMarkt, is op kerstdag overleden. De Duitser legde in 1979 de basis van wat later zou uitgroeien tot een van de grootste elektroketens wereldwijd. Erich Kellerhals werd 78.

 

Begonnen met kachels en fietsen

Kellerhals opende in 1963 een kleine winkel met kolenkachels en olieoventjes in Ingolstad, later aangevuld met fietsen. In 1979 besluit hij samen met zakenpartners Walter Grunz en Leopold Stiefel een elektrodiscount te openen in een industriepark in München, die wordt gezien als het officiële startpunt van het huidige MediaMarkt.

 

In 1988 verwierf Kaufhof de meerderheid van de aandelen. Kellerhals bleef wel een belangrijke minderheidsaandeelhouder, ook toen MediaMarkt in 1993 concurrent Saturn overnam alvorens in 1996 zelf te worden ingelijfd door METRO Group. De voorbije jaren ging hij trouwens geregeld in de clinch met de toplui van Media-Saturn (eerst met Horst Norsberg, dan met de Nederlander Pieter Haas) en vervolgens ook met METRO-ceo Olaf Koch (die Haas had aangesteld). Dat zou een van de factoren zijn geweest die heeft meegespeeld bij de beslissing om het handelsconcern te splitsen, schrijft het Duitse zakenblad Manager Magazin. De elektroactiviteiten werden dit jaar in een apart bedrijf, Ceconomy, ondergebracht.

 

Kellerhals is op 78-jarige leeftijd gestorven in het bijzijn van zijn familie, zo bevestigt zijn vermogensbeheerder aan Manager Magazin. In de lijst van rijkste Duitsers, die het zakenblad jaarlijks opmaakt, prijkte Kellerhals samen met zijn echtgenote op plaats 46. Zijn vermogen wordt geraamd op drie miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Picnic breidt uit in Nederland en Duitsland

16/04/2018

Picnic Duitsland start met grote ambities: binnen zes maanden wil de Nederlandse online supermarkt al winst boeken in Noordrijn-Westfalen. In eigen land rolt Picnic zijn leveringsdienst dan weer uit naar Noord-Brabant.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Takeaway levert een derde meer meeneemmaaltijden

10/04/2018

Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl en het voormalige Pizza.be, mocht tijdens het eerste kwartaal van 2018 een derde meer bestellingen registreren. Ook op de zwaar bevochten Duitse markt groeit het bedrijf sterk.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Mitiska Reim verwerft derde Duitse retailpark

26/03/2018

Zes maanden na zijn eerste stapjes op de Duitse markt kondigt Mitiska Reim nu de overname aan van een derde Duits retailpark. De Belgische retailinvesteerder zal samen met Zamberk Real Estate Ventures een retailpark in Braunschweig opwaarderen.

Lidl start binnenkort met verkoop BMW’s

26/03/2018

De Duitse discountketen Lidl voegt binnenkort auto’s van BMW toe aan het gamma. Dat doet het bedrijf nadat het een contract heeft afgesloten met de Duitse autoconstructeur rond de levering van bedrijfswagens.