Media Markt in beroep tegen uitspraak JEP

Media Markt in beroep tegen uitspraak JEP
Volgens de JEP banaliseert de campagne het niet-betalen van belastingen.

Media Markt is het niet eens met een recente uitspraak van de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP), die wil dat de elektronicaketen haar campagne “21 % BTW? Weg ermee!" stopzet.

“Gebrek aan verantwoordelijkheidszin”

Media Markt voerde een tijdje geleden een grote radio-, tv- en internetcampagne met de slogan “21 % BTW? Weg ermee!” De elektroketen gaf daarin aan de btw terug te betalen, al bleek uit de actievoorwaarden dat het in de praktijk gewoon om een directe kassakorting van 21% ging.

 

Na een klacht onderzocht de JEP de spotjes en kwam tot de conclusie dat de keten "wel degelijk" de indruk wekt dat btw-vrij kopen kan. De JEP spreekt ook van "negatieve beeldvorming" omdat de reclame het niet betalen van verschuldigde belastingen "banaliseert als een normale gang van zaken en in die zin getuigt van een gebrek aan behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef". Media Markt krijgt dan ook een zogeheten beslissing tot wijziging/stopzetting aan zijn broek.

 

Nochtans al vierde editie

De elektroketen deelt die mening niet: "Het gaat om een commerciële actie die duidelijk beperkt is in de tijd en die de consument gedurende deze periode een korting toekent ter waarde van het bedrag van de btw", klinkt het. "De klant betaalt uiteraard nog steeds btw."

 

De retailer wijst er bovendien op dat de campagne - die overigens ook een klassieker is in andere landen van de groep - al aan zijn vierde editie toe is, zonder dat er ooit problemen zijn opgedoken. "Wat ons betreft is er geen gebrek aan maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef en is de actie conform de aanvaarde principes." Media Markt gaat dan ook beroep aantekenen tegen de uitspraak van de JEP.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Aftelreclames: de nieuwe trend in adverteren?

05/12/2017

Online luxeretailer Yoox lanceert een nieuw soort YouTube-reclame: flitsaanbiedingen die maar vijftien seconden lang gelden. Wie niet snel klikt terwijl de reclame afspeelt, is te laat. De reclamecampagne loopt tot half december.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Een snelle snack bij de foodtruck wordt duurder

10/11/2017

Wie de wereld op een plastic bordje wil proeven, zal voortaan dieper in de buidel moeten tasten. Ook foodtrucks betalen vanaf nu 12% btw; de meest succesvolle krijgen bovendien een witte kassa achter de toonbank.

Back to top