Media Markt in beroep tegen uitspraak JEP | RetailDetail

Media Markt in beroep tegen uitspraak JEP

Media Markt in beroep tegen uitspraak JEP
Volgens de JEP banaliseert de campagne het niet-betalen van belastingen.

Media Markt is het niet eens met een recente uitspraak van de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP), die wil dat de elektronicaketen haar campagne “21 % BTW? Weg ermee!" stopzet.

“Gebrek aan verantwoordelijkheidszin”

Media Markt voerde een tijdje geleden een grote radio-, tv- en internetcampagne met de slogan “21 % BTW? Weg ermee!” De elektroketen gaf daarin aan de btw terug te betalen, al bleek uit de actievoorwaarden dat het in de praktijk gewoon om een directe kassakorting van 21% ging.

 

Na een klacht onderzocht de JEP de spotjes en kwam tot de conclusie dat de keten "wel degelijk" de indruk wekt dat btw-vrij kopen kan. De JEP spreekt ook van "negatieve beeldvorming" omdat de reclame het niet betalen van verschuldigde belastingen "banaliseert als een normale gang van zaken en in die zin getuigt van een gebrek aan behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef". Media Markt krijgt dan ook een zogeheten beslissing tot wijziging/stopzetting aan zijn broek.

 

Nochtans al vierde editie

De elektroketen deelt die mening niet: "Het gaat om een commerciële actie die duidelijk beperkt is in de tijd en die de consument gedurende deze periode een korting toekent ter waarde van het bedrag van de btw", klinkt het. "De klant betaalt uiteraard nog steeds btw."

 

De retailer wijst er bovendien op dat de campagne - die overigens ook een klassieker is in andere landen van de groep - al aan zijn vierde editie toe is, zonder dat er ooit problemen zijn opgedoken. "Wat ons betreft is er geen gebrek aan maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef en is de actie conform de aanvaarde principes." Media Markt gaat dan ook beroep aantekenen tegen de uitspraak van de JEP.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.