Media Markt en Makro gaan samen inkopen

Media Markt en Makro gaan samen inkopen

Zusterketens Media Markt en Makro zijn van plan om samen in te kopen. Dat vernam de redactie van een aantal leveranciers die benaderd werden en is ons intussen ook bevestigd door Makro. Al staat alles officieel nog in de kinderschoenen.

"Pure backoffice samenwerking"

Elektroketen Media Markt en warenhuisgroep Makro, twee dochterketens van het Duitse handelsconcern Metro Group, zijn van plan om elektro en andere producten die beide ketens in het assortiment voeren, voortaan samen aan te kopen.

 

Makro bevestigt het nieuws maar spreekt vooralsnog van "een eerste stap richting een mogelijke samenwerking op het vlak van inkoop", en uiteraard "enkel voor het assortiment dat overlapt met Media Markt". Momenteel tast de combinatie naar eigen zeggen de markt af, te beginnen bij de leveranciers. Het zou wel enkel gaan om "een pure backoffice samenwerking" waarvoor overigens ook "nog geen timing, laat staan een deadline" vastligt, klinkt het.

 

Jorg Snoeck: "Logische stap"

Voor Jorg Snoeck, oprichter van RetailDetail, is de samenwerking "een logische stap. Media Markt is de juiste weg ingeslagen en is marktleider in zijn segment. Binnen de nieuwe strategie van Metro-topman Olaf Koch (foto) past de zet om nu ook te consolideren met andere enseignes binnen de groep, zoals met Makro. Dit zorgt voor besparingen en is zo ook een hele goede manier om prijzen te drukken."

 

"Vandaag moeten retailers naar een gecentraliseerd model waar ze tussenspelers zoveel mogelijk uitschakelen, om de laagste prijs aan de consument te kunnen bieden. In dat opzicht is deze samenwerking een natuurlijke evolutie", aldus nog Jorg Snoeck.

 

Uit de recentste resultaten van Metro Group blijkt bovendien dat Metro Cash & Carry (waartoe ook Makro behoort) ter plaatse trappelt, terwijl Media-Saturn wel mooie groei laat optekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top