Media Markt en Makro gaan samen inkopen | RetailDetail

Media Markt en Makro gaan samen inkopen

Media Markt en Makro gaan samen inkopen

Zusterketens Media Markt en Makro zijn van plan om samen in te kopen. Dat vernam de redactie van een aantal leveranciers die benaderd werden en is ons intussen ook bevestigd door Makro. Al staat alles officieel nog in de kinderschoenen.

"Pure backoffice samenwerking"

Elektroketen Media Markt en warenhuisgroep Makro, twee dochterketens van het Duitse handelsconcern Metro Group, zijn van plan om elektro en andere producten die beide ketens in het assortiment voeren, voortaan samen aan te kopen.

 

Makro bevestigt het nieuws maar spreekt vooralsnog van "een eerste stap richting een mogelijke samenwerking op het vlak van inkoop", en uiteraard "enkel voor het assortiment dat overlapt met Media Markt". Momenteel tast de combinatie naar eigen zeggen de markt af, te beginnen bij de leveranciers. Het zou wel enkel gaan om "een pure backoffice samenwerking" waarvoor overigens ook "nog geen timing, laat staan een deadline" vastligt, klinkt het.

 

Jorg Snoeck: "Logische stap"

Voor Jorg Snoeck, oprichter van RetailDetail, is de samenwerking "een logische stap. Media Markt is de juiste weg ingeslagen en is marktleider in zijn segment. Binnen de nieuwe strategie van Metro-topman Olaf Koch (foto) past de zet om nu ook te consolideren met andere enseignes binnen de groep, zoals met Makro. Dit zorgt voor besparingen en is zo ook een hele goede manier om prijzen te drukken."

 

"Vandaag moeten retailers naar een gecentraliseerd model waar ze tussenspelers zoveel mogelijk uitschakelen, om de laagste prijs aan de consument te kunnen bieden. In dat opzicht is deze samenwerking een natuurlijke evolutie", aldus nog Jorg Snoeck.

 

Uit de recentste resultaten van Metro Group blijkt bovendien dat Metro Cash & Carry (waartoe ook Makro behoort) ter plaatse trappelt, terwijl Media-Saturn wel mooie groei laat optekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.