Media Markt in gebreke wegens onwettige garantieregeling

Media Markt in gebreke wegens onwettige garantieregeling

Test-Aankoop heeft Media Markt in gebreke gesteld omdat de keten de garantiebepalingen uit het Burgerlijk Wetboek niet naleeft. De consumentenorganisatie deed dat in de marge van een onderzoek naar de voorwaarden van de betalende commerciële garantie bij zes elektronicaketens, waarbij behalve Media Markt ook Krëfel, Makro, Vanden Borre, BelCompany en The Phone House bezocht werden.

Bijkomende garanties krijgen "onvoldoende"

De bijkomende garantie die winkels tegen betaling aanbieden aan hun klanten, als aanvulling op de wettelijke garantie van twee jaar, biedt vaak weinig extra bescherming - soms zelfs minder dan de wettelijke garantie. Dat is de belangrijkste algemene conclusie uit het onderzoek bij verschillende grote elektroketens, waarvan Test-Aankoop de resultaten publiceert in zijn recentste nummer van Budget & Recht.

 

Te veel gebreken vallen niet onder de garantie, te veel verkopers weigeren een (herhaaldelijk) defect toestel te vervangen… en toch moet de klant voor die bijkomende dekking ongeveer 15% van de aankoopprijs van het product betalen, met uitschieters tot boven de 25%. Nochtans heeft 40% van de betalende commerciële garanties niet eens een looptijd van twee jaar: dat lijkt verdacht veel op "betalen om de wet te doen naleven", vinden ze bij Test-Aankoop.

 

Duur, vooral voor gsm's en smartphones 

Tweede vaststelling: bij de gsm’s en smartphones ligt de prijs voor de betalende commerciële garantie beduidend hoger dan bij andere toestellen: van 30% van de prijs van het toestel per jaar bij Makro (dat de tarieven bovendien eenzijdig kan aanpassen) tot liefst 50% bij The Phone House. Dit komt doordat de klant niet alleen betaalt voor garantie tegen defecten, verlies of diefstal, maar ook voor de eventuele frauduleuze oproepen in dit laatste geval.

 

Toch laat die dekking vaak te wensen over, in die mate zelfs dat Test-Aankoop zo'n bijkomende garantie afraadt "vanwege hun hoge prijs, hun beperkte dekking en het feit dat de consument vanaf de eerste dag betaalt voor een garantie waarop hij sowieso twee jaar gratis recht heeft."

 

Media Markt in gebreke gesteld

Een van de ketens, Media Markt, is door Test Aankoop zelfs in gebreke gesteld, omdat de keten zelfs de garantiebepalingen uit het Burgerlijk Wetboek niet naleeft. Als reden geeft de consumentenorganisatie onder meer dat "Media Markt vraagt dat de koper bij levering van een product meteen alle gebreken vaststelt en omdat de keten aangeeft dat een klacht op een later tijdstip als niet ontvankelijk zal worden beschouwd."

 

Daarnaast stelt de consumentenorganisatie dat Media Markt de consument misleidt: "Nergens wordt een afbakening gemaakt tussen de wettelijke rechten van de consument en de aanvullende rechten van de consument uit hoofde van de commerciële garantie. Tevens zijn een heel aantal uitsluitingen betwistbaar, wanneer die betrekking hebben op gebreken die zich de twee eerste jaren manifesteren", aldus nog de juristen van Test-Aankoop.

 

In een reactie laat Media Markt weten dat het niet op de hoogte is van de bezwaren van Test-Aankoop  Het bedrijf zegt er zeker van te zijn dat het "binnen het toegestane wettelijke kader" handelt, maar wil pas uitgebreid reageren wanneer het de ingebrekestelling effectief heeft ontvangen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Back to top