Media Markt zet in op expansie met nieuwe modellen en formaten | RetailDetail

Media Markt zet in op expansie met nieuwe formaten

Media Markt zet in op expansie met nieuwe formaten
Foto: JPstock / Shutterstock.com

Met lage prijzen alleen kom je er niet meer, beseft Media Markt. De elektronicaketen wil daarom inzetten op nieuwe formaten, shop-in-shops en diensten. De keten is in Nederland klaar voor een nieuwe fase, meent de nieuwe CEO Arnold Sporrel.

 

Ruimte om te verdubbelen in Nederland

Media Markt viert dit jaar zijn achttiende verjaardag in Nederland. De keten gaat dus een fase van volwassenheid in, aldus Sporrel. De kersverse CEO van Media Markt in Nederland en voormalig COO van de keten in Spanje ziet nog meer dan genoeg ruimte voor expansie in Nederland, zij het dan in nieuwe formaten en met nieuwe concepten. Naar Spaans voorbeeld wil Sporrel aan de slag gaan met digitale winkels: een hoogtechnologisch en kleiner winkelconcept zoals dat in Barcelona al te vinden is. Verder ziet hij mogelijkheden voor kleinere vestigingen van zo’n 1.000 m² en voor shop-in-shops. Media Markt is in België en Rusland bijvoorbeeld al aanwezig in vestigingen van ex-zusterketen Makro.

 

In Hongarije heeft Media Markt zelfs shop-in-shops in de hypermarkten van Tesco, een idee dat ook potentieel heeft in Nederland. “Ook in Nederland zijn supermarktketens die nog geen consumentenelektronica verkopen. Die hebben misschien nog vierkante meters over en interesse in de klanten van Media Markt”, zet Sporrel de deur open voor samenwerking in een interview met RetailTrends. Op die manier kan Media Markt zelfs nog verdubbelen in aantal winkels: “Het zou zomaar kunnen dat wat we in de afgelopen achttien jaar hebben gedaan, vijftig winkels openen, in de komende achttien jaar nog eens gebeurt. De kans is er dat we in 2018 de vijftigste winkeldeur openen, en dat zal niet in het bekende formaat zijn.”

 

Naar meer dienstverlening en maatwerk

Van een discounter moet Media Markt bovendien evolueren naar meer dienstverlening en maatwerk. “Wij willen de partner en dagelijkse begeleider in het digitale leven van klanten zijn. Dat zorgt voor heel veel nieuwe mogelijkheden en manieren om de concurrentie aan te gaan.” Gewoon goedkoop zijn, is immers niet meer voldoende: de marges zijn zo klein en de concurrentie is zo scherp geworden dat ook de prijsverschillen vandaag minimaal zijn. “Vroeger had je prijsverschillen van tien, vijftien procent tussen aanbieders. Nu is dat hooguit nog een paar procent. Klanten die alleen daarnaar kijken, zijn er haast niet meer”, merkt Pieter Haas, de nieuwe topman van moederbedrijf Ceconomy

 

Media-Saturn zweert daarom vandaag bij omnichannel. Zo kan het “oplossingen bieden”, zoals de ‘student aan huis’ van Media Markt, waarbij studenten in Nederland bij klanten thuis uitleg gaan geven of er problemen oplossen. Sporrel wil ook meer inzetten op abonnementsdiensten – zoals het ‘leasen’ van toestellen – en workshops of producttrainingen. 

 

Al zal het nog een uitdaging worden om dat nieuwe service-imago door te laten dringen bij de consument, beseft Haas, die bovendien verdere opportuniteiten voor consolidatie ziet in de elektromarkt. Zelfstandige ondernemers die voorheen een Euronics- of Expert-winkel uitbaatten worden bijvoorbeeld gretig ingelijfd door Media-Saturn in Duitsland. Ook in andere landen zijn overnames niet uitgesloten, hint Haas.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.