Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld
Shutterstock

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Gamification

Na winkelrobot Paul en augmented reality-shoppingassistent Paula komt het Duitse Saturn nu op de proppen met Virtual Saturn, een app waarmee klanten de elektronicaproducten van Saturn kunnen bekijken in twee virtuele omgevingen: “Saturn Loft” en “Planet Saturn”. Daarvoor hebben ze wel een VR-bril van HTC Vive of Oculus Rift nodig, al wordt de app binnenkort ook beschikbaar voor de Windows Mixed Reality-headsets.

 

Toepassingen met virtuele realiteit zijn niet nieuw in de retailsector: woonwinkelketen Ikea lanceerde vorig jaar al een app waarmee gebruikers de keukens van Ikea langs alle kanten kunnen bekijken. Ook het Chinese Alibaba kwam in 2016 al voor de dag met Buy+, een platform waarop klanten de producten in 360° kunnen bekijken. Toch meent Saturn nog een stapje verder te gaan met app, die volop inzet op “gamification”: klanten krijgen toegang tot volledig uitgebouwde virtuele winkelwerelden.

 

Kopen kan nog niet in VR

Behalve productpresentatie biedt Virtual Saturn ook de mogelijkheid om de Saturn-experts in de VR-omgeving te consulteren. Aankopen volledig afronden is hier voorlopig nog niét mogelijk; daarvoor moeten klanten de VR-omgeving verlaten. “Natuurlijk voelt het allemaal nog een beetje aan zoals online winkelen anno 1994,” geeft chief digital officer Martin Wild toe, “maar we proberen van alles uit en optimaliseren onze toepassingen samen onze klanten.”

 

De VR-applicatie wordt vanaf eind november in heel Duitsland voorgesteld, tijdens een tien weken durende toer in twintig geselecteerde Saturn-winkels. Die geldt als een testfase, waarin Saturn vooral feedback van de klant wil verzamelen over Virtual Saturn. Intussen denkt de groep al na over de volgende stappen. “Op korte termijn willen het assortiment uitbreiden en een multi-user-functie ontwikkelen, zodat maximaal vier vrienden samen virtueel kunnen winkelen met de VR-bril,” vertelt Wild. “Op de middellange termijn willen we ook zintuiglijke componenten, zoals aanraking of geur, in de VR-ervaring integreren.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Back to top