Metro Groep noteert groei in elke divisie.

Metro Groep noteert groei in elke divisie.

Het Duitse retailconcern achter ketens Media Markt, Saturn en Metro Cash ’n Carry zag in 2010 zijn totale omzet 2,6% groeien tot een waarde van €67,3 miljard. Alle divisies droegen bij tot wat Metro Groep een succesvol jaar noemt.  Enkel het vierde kwartaal ontgoochelde.


Volgens CEO Eckhard Cordes heeft Metro Groep in 2010 de basis gelegd voor een versnelde internationale expansie. In 2010 opende het retailconcern 100 nieuwe winkels in 25 verschillende landen, waaronder een grootse Media Markt in Shanghai. Het jaar voordien waren er 80 winkelopeningen. Internationale omzet steeg dan ook 5,4% in 2010.


Versnelde internationale expansie.

Verkoopcijfers in West-Europa, met uitzondering van thuisland Duitsland, groeiden 2,8% naar €21,5 miljard. In het vierde kwartaal steeg de omzet 0,7%, wat desalniettemin een daling betekende ten opzichte van de eerste negen maanden.


Het onderdeel Media Markt en Saturn, waarmee Metro Groep in de Benelux aanwezig is, bevestigde in 2010 zijn marktleiderschap met een omzetstijging van 5,6%. Media Markt en Saturn zijn daarmee samen goed voor een totale omzet van €20,8 miljard.


In Spanje en Italië werd Metro evenwel geconfronteerd met flinke tegenslagen bij Media Markt/Saturn. De vallende verkoopcijfers resulteerden in Frankrijk in de verkoop van de Saturn-winkels aan concurrent Boulanger.


Online verkoopsresultaten blijven vraagteken.

Emerce merkt op dat het merkwaardig is dat Metro niets lost over de resultaten van hun online verkopen. E-commerce is namelijk een omstreden topic in het bedrijf. In december werd de CEO van de Media Markt-Saturn Holding aan de deur gezet omdat hij zich tegen een expansie van de online verkoop zou hebben gekant. In verschillende landen, waaronder Nederland, lopen bovendien reeds online proefprojecten bij Media Markt en Saturn.


Het is met andere woorden duidelijk dat de elektronicaretailers vooruit willen met hun internetstrategie. Toch maken ze in hun resultaten van 2010 naar de buitenwereld toe geen onderscheid tussen de fysieke en online verkopen. Er wordt enkel melding gemaakt van 20% omzetgroei bij de online businessvan de tandem Media Markt en Saturn in Italië.

Het Duitse retailconcern achter ketens Media Markt, Saturn en Metro Cash ’n Carry zag in 2010 zijn totale omzet 2,6% groeien tot een waarde van €67,3 miljard. Alle divisies droegen bij tot wat Metro Groep een succesvol jaar noemt.  Enkel het vierde kwartaal ontgoochelde.


Volgens CEO Eckhard Cordes heeft Metro Groep in 2010 de basis gelegd voor een versnelde internationale expansie. In 2010 opende het retailconcern 100 nieuwe winkels in 25 verschillende landen, waaronder een grootse Media Markt in Shanghai. Het jaar voordien waren er 80 winkelopeningen. Internationale omzet steeg dan ook 5,4% in 2010.


Versnelde internationale expansie.

Verkoopcijfers in West-Europa, met uitzondering van thuisland Duitsland, groeiden 2,8% naar €21,5 miljard. In het vierde kwartaal steeg de omzet 0,7%, wat desalniettemin een daling betekende ten opzichte van de eerste negen maanden.


Het onderdeel Media Markt en Saturn, waarmee Metro Groep in de Benelux aanwezig is, bevestigde in 2010 zijn marktleiderschap met een omzetstijging van 5,6%. Media Markt en Saturn zijn daarmee samen goed voor een totale omzet van €20,8 miljard.


In Spanje en Italië werd Metro evenwel geconfronteerd met flinke tegenslagen bij Media Markt/Saturn. De vallende verkoopcijfers resulteerden in Frankrijk in de verkoop van de Saturn-winkels aan concurrent Boulanger.


Online verkoopsresultaten blijven vraagteken.

Emerce merkt op dat het merkwaardig is dat Metro niets lost over de resultaten van hun online verkopen. E-commerce is namelijk een omstreden topic in het bedrijf. In december werd de CEO van de Media Markt-Saturn Holding aan de deur gezet omdat hij zich tegen een expansie van de online verkoop zou hebben gekant. In verschillende landen, waaronder Nederland, lopen bovendien reeds online proefprojecten bij Media Markt en Saturn.


Het is met andere woorden duidelijk dat de elektronicaretailers vooruit willen met hun internetstrategie. Toch maken ze in hun resultaten van 2010 naar de buitenwereld toe geen onderscheid tussen de fysieke en online verkopen. Er wordt enkel melding gemaakt van 20% omzetgroei bij de online businessvan de tandem Media Markt en Saturn in Italië.

Tags: