Metro Groep noteert groei in elke divisie. | RetailDetail

Metro Groep noteert groei in elke divisie.

Metro Groep noteert groei in elke divisie.

Het Duitse retailconcern achter ketens Media Markt, Saturn en Metro Cash ’n Carry zag in 2010 zijn totale omzet 2,6% groeien tot een waarde van €67,3 miljard. Alle divisies droegen bij tot wat Metro Groep een succesvol jaar noemt.  Enkel het vierde kwartaal ontgoochelde.


Volgens CEO Eckhard Cordes heeft Metro Groep in 2010 de basis gelegd voor een versnelde internationale expansie. In 2010 opende het retailconcern 100 nieuwe winkels in 25 verschillende landen, waaronder een grootse Media Markt in Shanghai. Het jaar voordien waren er 80 winkelopeningen. Internationale omzet steeg dan ook 5,4% in 2010.


Versnelde internationale expansie.

Verkoopcijfers in West-Europa, met uitzondering van thuisland Duitsland, groeiden 2,8% naar €21,5 miljard. In het vierde kwartaal steeg de omzet 0,7%, wat desalniettemin een daling betekende ten opzichte van de eerste negen maanden.


Het onderdeel Media Markt en Saturn, waarmee Metro Groep in de Benelux aanwezig is, bevestigde in 2010 zijn marktleiderschap met een omzetstijging van 5,6%. Media Markt en Saturn zijn daarmee samen goed voor een totale omzet van €20,8 miljard.


In Spanje en Italië werd Metro evenwel geconfronteerd met flinke tegenslagen bij Media Markt/Saturn. De vallende verkoopcijfers resulteerden in Frankrijk in de verkoop van de Saturn-winkels aan concurrent Boulanger.


Online verkoopsresultaten blijven vraagteken.

Emerce merkt op dat het merkwaardig is dat Metro niets lost over de resultaten van hun online verkopen. E-commerce is namelijk een omstreden topic in het bedrijf. In december werd de CEO van de Media Markt-Saturn Holding aan de deur gezet omdat hij zich tegen een expansie van de online verkoop zou hebben gekant. In verschillende landen, waaronder Nederland, lopen bovendien reeds online proefprojecten bij Media Markt en Saturn.


Het is met andere woorden duidelijk dat de elektronicaretailers vooruit willen met hun internetstrategie. Toch maken ze in hun resultaten van 2010 naar de buitenwereld toe geen onderscheid tussen de fysieke en online verkopen. Er wordt enkel melding gemaakt van 20% omzetgroei bij de online businessvan de tandem Media Markt en Saturn in Italië.

Het Duitse retailconcern achter ketens Media Markt, Saturn en Metro Cash ’n Carry zag in 2010 zijn totale omzet 2,6% groeien tot een waarde van €67,3 miljard. Alle divisies droegen bij tot wat Metro Groep een succesvol jaar noemt.  Enkel het vierde kwartaal ontgoochelde.


Volgens CEO Eckhard Cordes heeft Metro Groep in 2010 de basis gelegd voor een versnelde internationale expansie. In 2010 opende het retailconcern 100 nieuwe winkels in 25 verschillende landen, waaronder een grootse Media Markt in Shanghai. Het jaar voordien waren er 80 winkelopeningen. Internationale omzet steeg dan ook 5,4% in 2010.


Versnelde internationale expansie.

Verkoopcijfers in West-Europa, met uitzondering van thuisland Duitsland, groeiden 2,8% naar €21,5 miljard. In het vierde kwartaal steeg de omzet 0,7%, wat desalniettemin een daling betekende ten opzichte van de eerste negen maanden.


Het onderdeel Media Markt en Saturn, waarmee Metro Groep in de Benelux aanwezig is, bevestigde in 2010 zijn marktleiderschap met een omzetstijging van 5,6%. Media Markt en Saturn zijn daarmee samen goed voor een totale omzet van €20,8 miljard.


In Spanje en Italië werd Metro evenwel geconfronteerd met flinke tegenslagen bij Media Markt/Saturn. De vallende verkoopcijfers resulteerden in Frankrijk in de verkoop van de Saturn-winkels aan concurrent Boulanger.


Online verkoopsresultaten blijven vraagteken.

Emerce merkt op dat het merkwaardig is dat Metro niets lost over de resultaten van hun online verkopen. E-commerce is namelijk een omstreden topic in het bedrijf. In december werd de CEO van de Media Markt-Saturn Holding aan de deur gezet omdat hij zich tegen een expansie van de online verkoop zou hebben gekant. In verschillende landen, waaronder Nederland, lopen bovendien reeds online proefprojecten bij Media Markt en Saturn.


Het is met andere woorden duidelijk dat de elektronicaretailers vooruit willen met hun internetstrategie. Toch maken ze in hun resultaten van 2010 naar de buitenwereld toe geen onderscheid tussen de fysieke en online verkopen. Er wordt enkel melding gemaakt van 20% omzetgroei bij de online businessvan de tandem Media Markt en Saturn in Italië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.