Metro Groep noteert groei in elke divisie.

Metro Groep noteert groei in elke divisie.

Het Duitse retailconcern achter ketens Media Markt, Saturn en Metro Cash ’n Carry zag in 2010 zijn totale omzet 2,6% groeien tot een waarde van €67,3 miljard. Alle divisies droegen bij tot wat Metro Groep een succesvol jaar noemt.  Enkel het vierde kwartaal ontgoochelde.


Volgens CEO Eckhard Cordes heeft Metro Groep in 2010 de basis gelegd voor een versnelde internationale expansie. In 2010 opende het retailconcern 100 nieuwe winkels in 25 verschillende landen, waaronder een grootse Media Markt in Shanghai. Het jaar voordien waren er 80 winkelopeningen. Internationale omzet steeg dan ook 5,4% in 2010.


Versnelde internationale expansie.

Verkoopcijfers in West-Europa, met uitzondering van thuisland Duitsland, groeiden 2,8% naar €21,5 miljard. In het vierde kwartaal steeg de omzet 0,7%, wat desalniettemin een daling betekende ten opzichte van de eerste negen maanden.


Het onderdeel Media Markt en Saturn, waarmee Metro Groep in de Benelux aanwezig is, bevestigde in 2010 zijn marktleiderschap met een omzetstijging van 5,6%. Media Markt en Saturn zijn daarmee samen goed voor een totale omzet van €20,8 miljard.


In Spanje en Italië werd Metro evenwel geconfronteerd met flinke tegenslagen bij Media Markt/Saturn. De vallende verkoopcijfers resulteerden in Frankrijk in de verkoop van de Saturn-winkels aan concurrent Boulanger.


Online verkoopsresultaten blijven vraagteken.

Emerce merkt op dat het merkwaardig is dat Metro niets lost over de resultaten van hun online verkopen. E-commerce is namelijk een omstreden topic in het bedrijf. In december werd de CEO van de Media Markt-Saturn Holding aan de deur gezet omdat hij zich tegen een expansie van de online verkoop zou hebben gekant. In verschillende landen, waaronder Nederland, lopen bovendien reeds online proefprojecten bij Media Markt en Saturn.


Het is met andere woorden duidelijk dat de elektronicaretailers vooruit willen met hun internetstrategie. Toch maken ze in hun resultaten van 2010 naar de buitenwereld toe geen onderscheid tussen de fysieke en online verkopen. Er wordt enkel melding gemaakt van 20% omzetgroei bij de online businessvan de tandem Media Markt en Saturn in Italië.

Het Duitse retailconcern achter ketens Media Markt, Saturn en Metro Cash ’n Carry zag in 2010 zijn totale omzet 2,6% groeien tot een waarde van €67,3 miljard. Alle divisies droegen bij tot wat Metro Groep een succesvol jaar noemt.  Enkel het vierde kwartaal ontgoochelde.


Volgens CEO Eckhard Cordes heeft Metro Groep in 2010 de basis gelegd voor een versnelde internationale expansie. In 2010 opende het retailconcern 100 nieuwe winkels in 25 verschillende landen, waaronder een grootse Media Markt in Shanghai. Het jaar voordien waren er 80 winkelopeningen. Internationale omzet steeg dan ook 5,4% in 2010.


Versnelde internationale expansie.

Verkoopcijfers in West-Europa, met uitzondering van thuisland Duitsland, groeiden 2,8% naar €21,5 miljard. In het vierde kwartaal steeg de omzet 0,7%, wat desalniettemin een daling betekende ten opzichte van de eerste negen maanden.


Het onderdeel Media Markt en Saturn, waarmee Metro Groep in de Benelux aanwezig is, bevestigde in 2010 zijn marktleiderschap met een omzetstijging van 5,6%. Media Markt en Saturn zijn daarmee samen goed voor een totale omzet van €20,8 miljard.


In Spanje en Italië werd Metro evenwel geconfronteerd met flinke tegenslagen bij Media Markt/Saturn. De vallende verkoopcijfers resulteerden in Frankrijk in de verkoop van de Saturn-winkels aan concurrent Boulanger.


Online verkoopsresultaten blijven vraagteken.

Emerce merkt op dat het merkwaardig is dat Metro niets lost over de resultaten van hun online verkopen. E-commerce is namelijk een omstreden topic in het bedrijf. In december werd de CEO van de Media Markt-Saturn Holding aan de deur gezet omdat hij zich tegen een expansie van de online verkoop zou hebben gekant. In verschillende landen, waaronder Nederland, lopen bovendien reeds online proefprojecten bij Media Markt en Saturn.


Het is met andere woorden duidelijk dat de elektronicaretailers vooruit willen met hun internetstrategie. Toch maken ze in hun resultaten van 2010 naar de buitenwereld toe geen onderscheid tussen de fysieke en online verkopen. Er wordt enkel melding gemaakt van 20% omzetgroei bij de online businessvan de tandem Media Markt en Saturn in Italië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Duo krijgt de leiding over Fnac Darty

17/07/2017

Bij de groep Fnac Darty wordt er druk werk gemaakt van een nieuwe leiding, aangezien de huidige topman, Alexandre Bompard, vanaf morgen aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Carrefour. Hij wordt mogelijk vervangen door een duo.

Nieuw vlaggenschip stuwt Samsung naar recordwinst

07/07/2017

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft in het voorbije kwartaal recordcijfers gehaald dankzij een succesvolle lancering van de Galaxy S8, het nieuwe vlaggenschip, en een verhoogde vraag naar chips.

EU wil geplande veroudering aanpakken

05/07/2017

Het Europees Parlement heeft een resolutie aangenomen die de levensduur van consumentengoederen en software moet verlengen. Ze gaan zo in tegen de geplande veroudering die zou ingebouwd zijn bij heel wat producten.

Elektrohandel wordt hippe belevingswinkel

30/06/2017

Omdat de winkelverkoop in zijn elektrozaak terugloopt, neemt ondernemer Peter Verhamme een drastische beslissing: PV Sound Elektro wordt omgetoverd tot een trendy conceptwinkel voor mannen. Van een ommezwaai gesproken. 

Greenpeace tikt fabrikanten van smartphones op de vingers

29/06/2017

Wie een smartphone, tablet of laptop van Samsung, Apple of Microsoft heeft, zal dat toestel vaak niet zelf kunnen herstellen. Zelfs ervaren herstellers hebben moeite om ze te repareren, aan vervangonderdelen te geraken of ze een upgrade te geven, aldus Greenpeace en iFixit.

E-afval: geen pasklare oplossingen, wel puzzelstukjes

15/05/2017

Flink wat consumentenelektronica ligt nutteloos in ladekastjes of – erger – belandt op de vuilnisbelt. De oplossing: breng de producten en onderdelen zo veel mogelijk in een kringloop. Het kan, maar er is geen "one-size-fits-all"-oplossing. 

Back to top