Mobiel internet blijft te hoogdrempelig in België.

Mobiel internet blijft te hoogdrempelig in België.

Vrijdag berichtten we nog dat Europese consumenten steeds meer gebruik maken van hun smartphone om op internet te gaan, wat een nieuwe dynamiek vereist van retailers. Vandaag raakte echter bekend hoe België opnieuw achterhinkt: hoewel Belgen bovengemiddeld veel internetten, doen ze dat nauwelijks mobiel.


Amper vier procent van de Belgen gebruikte vorig jaar internet op zijn gsm of smartphone. België zit daarmee volgens Eurostat ver onder het Europese gemiddelde. Ook online shoppen is hier bij de consument minder ingeburgerd dan elders. 26% van de Belgen kocht vorig jaar iets op het internet. In B2B-sferen kent online verkoop in België nochtans quasi het grootste succes, zij het na Zweden.


Een logische verklaring is waarschijnlijk te vinden in de dure tarieven die Belgische telecomoperatoren aanrekenen voor het surfen via gsm of smartphone. Hoge prijzen werken nu eenmaal drempelverhogend. Ook duidt het erop dat smartphones nog niet massaal worden geadopteerd door de Belgische consument, in tegenstelling wat technologiefanaten soms laten uitschijnen.

Vrijdag berichtten we nog dat Europese consumenten steeds meer gebruik maken van hun smartphone om op internet te gaan, wat een nieuwe dynamiek vereist van retailers. Vandaag raakte echter bekend hoe België opnieuw achterhinkt: hoewel Belgen bovengemiddeld veel internetten, doen ze dat nauwelijks mobiel.


Amper vier procent van de Belgen gebruikte vorig jaar internet op zijn gsm of smartphone. België zit daarmee volgens Eurostat ver onder het Europese gemiddelde. Ook online shoppen is hier bij de consument minder ingeburgerd dan elders. 26% van de Belgen kocht vorig jaar iets op het internet. In B2B-sferen kent online verkoop in België nochtans quasi het grootste succes, zij het na Zweden.


Een logische verklaring is waarschijnlijk te vinden in de dure tarieven die Belgische telecomoperatoren aanrekenen voor het surfen via gsm of smartphone. Hoge prijzen werken nu eenmaal drempelverhogend. Ook duidt het erop dat smartphones nog niet massaal worden geadopteerd door de Belgische consument, in tegenstelling wat technologiefanaten soms laten uitschijnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top