Mobiel internet blijft te hoogdrempelig in België. | RetailDetail

Mobiel internet blijft te hoogdrempelig in België.

Mobiel internet blijft te hoogdrempelig in België.

Vrijdag berichtten we nog dat Europese consumenten steeds meer gebruik maken van hun smartphone om op internet te gaan, wat een nieuwe dynamiek vereist van retailers. Vandaag raakte echter bekend hoe België opnieuw achterhinkt: hoewel Belgen bovengemiddeld veel internetten, doen ze dat nauwelijks mobiel.


Amper vier procent van de Belgen gebruikte vorig jaar internet op zijn gsm of smartphone. België zit daarmee volgens Eurostat ver onder het Europese gemiddelde. Ook online shoppen is hier bij de consument minder ingeburgerd dan elders. 26% van de Belgen kocht vorig jaar iets op het internet. In B2B-sferen kent online verkoop in België nochtans quasi het grootste succes, zij het na Zweden.


Een logische verklaring is waarschijnlijk te vinden in de dure tarieven die Belgische telecomoperatoren aanrekenen voor het surfen via gsm of smartphone. Hoge prijzen werken nu eenmaal drempelverhogend. Ook duidt het erop dat smartphones nog niet massaal worden geadopteerd door de Belgische consument, in tegenstelling wat technologiefanaten soms laten uitschijnen.

Vrijdag berichtten we nog dat Europese consumenten steeds meer gebruik maken van hun smartphone om op internet te gaan, wat een nieuwe dynamiek vereist van retailers. Vandaag raakte echter bekend hoe België opnieuw achterhinkt: hoewel Belgen bovengemiddeld veel internetten, doen ze dat nauwelijks mobiel.


Amper vier procent van de Belgen gebruikte vorig jaar internet op zijn gsm of smartphone. België zit daarmee volgens Eurostat ver onder het Europese gemiddelde. Ook online shoppen is hier bij de consument minder ingeburgerd dan elders. 26% van de Belgen kocht vorig jaar iets op het internet. In B2B-sferen kent online verkoop in België nochtans quasi het grootste succes, zij het na Zweden.


Een logische verklaring is waarschijnlijk te vinden in de dure tarieven die Belgische telecomoperatoren aanrekenen voor het surfen via gsm of smartphone. Hoge prijzen werken nu eenmaal drempelverhogend. Ook duidt het erop dat smartphones nog niet massaal worden geadopteerd door de Belgische consument, in tegenstelling wat technologiefanaten soms laten uitschijnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.