Mobiel internet blijft te hoogdrempelig in België.

Mobiel internet blijft te hoogdrempelig in België.

Vrijdag berichtten we nog dat Europese consumenten steeds meer gebruik maken van hun smartphone om op internet te gaan, wat een nieuwe dynamiek vereist van retailers. Vandaag raakte echter bekend hoe België opnieuw achterhinkt: hoewel Belgen bovengemiddeld veel internetten, doen ze dat nauwelijks mobiel.


Amper vier procent van de Belgen gebruikte vorig jaar internet op zijn gsm of smartphone. België zit daarmee volgens Eurostat ver onder het Europese gemiddelde. Ook online shoppen is hier bij de consument minder ingeburgerd dan elders. 26% van de Belgen kocht vorig jaar iets op het internet. In B2B-sferen kent online verkoop in België nochtans quasi het grootste succes, zij het na Zweden.


Een logische verklaring is waarschijnlijk te vinden in de dure tarieven die Belgische telecomoperatoren aanrekenen voor het surfen via gsm of smartphone. Hoge prijzen werken nu eenmaal drempelverhogend. Ook duidt het erop dat smartphones nog niet massaal worden geadopteerd door de Belgische consument, in tegenstelling wat technologiefanaten soms laten uitschijnen.

Vrijdag berichtten we nog dat Europese consumenten steeds meer gebruik maken van hun smartphone om op internet te gaan, wat een nieuwe dynamiek vereist van retailers. Vandaag raakte echter bekend hoe België opnieuw achterhinkt: hoewel Belgen bovengemiddeld veel internetten, doen ze dat nauwelijks mobiel.


Amper vier procent van de Belgen gebruikte vorig jaar internet op zijn gsm of smartphone. België zit daarmee volgens Eurostat ver onder het Europese gemiddelde. Ook online shoppen is hier bij de consument minder ingeburgerd dan elders. 26% van de Belgen kocht vorig jaar iets op het internet. In B2B-sferen kent online verkoop in België nochtans quasi het grootste succes, zij het na Zweden.


Een logische verklaring is waarschijnlijk te vinden in de dure tarieven die Belgische telecomoperatoren aanrekenen voor het surfen via gsm of smartphone. Hoge prijzen werken nu eenmaal drempelverhogend. Ook duidt het erop dat smartphones nog niet massaal worden geadopteerd door de Belgische consument, in tegenstelling wat technologiefanaten soms laten uitschijnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


E-afval: geen pasklare oplossingen, wel puzzelstukjes

15/05/2017

Flink wat consumentenelektronica ligt nutteloos in ladekastjes of – erger – belandt op de vuilnisbelt. De oplossing: breng de producten en onderdelen zo veel mogelijk in een kringloop. Het kan, maar er is geen "one-size-fits-all"-oplossing. 

Verkoop Apple blijft in dalende lijn

03/05/2017

In het tweede kwartaal van zijn boekjaar is de verkoop van het aantal iPhones en het aantal iPads bij Apple opnieuw gedaald. Ondanks die cijfers wist het Amerikaanse technologiebedrijf zijn omzet- en winstcijfers toch op te krikken.

Apple onthult nieuw winkelconcept in Dubai

27/04/2017

Apple heeft in Dubai een nieuw winkelconcept onthuld, waarbij de winkels een "plek moeten worden voor creatieve geesten om samen te komen". Daarbij wordt zelfs het woord ‘store’ zo veel mogelijk vermeden.

Dit is beleving 2.0 volgens Media Markt

24/04/2017

De winkel als pretpark: met een doorgedreven belevingsstrategie countert Media Markt de online concurrentie. In de nieuwe testwinkels in Wilrijk en Eindhoven kunnen shoppers de recentste elektronische snufjes uitproberen.

Apple gaat voor 100% hergebruik en recycling

20/04/2017

Het Amerikaanse technologieconcern Apple heeft zich tot doel gesteld om “op een dag” alleen nog gerecycleerde materialen te gebruiken voor de fabricatie van zijn toestellen. Dat blijkt uit het jaarlijkse milieurapport dat Apple zopas publiceerde.

Media Markt lanceert volledig nieuw concept

18/04/2017

Volgende week lanceert elektronicaketen Media Markt een volledig nieuw concept in Wilrijk en Eindhoven. In de nieuwe formule is er onder andere ruimte gemaakt voor een koffiebar. Ook kunnen klanten er nieuwe technologie uittesten. 

Back to top