Mooie omzetstijging Microsoft dankzij tablets en smartphones | RetailDetail

Mooie omzetstijging Microsoft dankzij tablets en smartphones

Mooie omzetstijging Microsoft dankzij tablets en smartphones

Microsoft heeft zijn omzet in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar flink zien toenemen dankzij de cloud, de Xbox en vooral de 'mobiele' afdeling.

8% meer omzet

Microsoft realiseerde in de periode oktober-december 2014 een omzet van 26,47 miljard dollar (omgerekend 23,5 miljard euro), 8% meer dan een jaar eerder. Het gros van die omzet komt nog altijd uit licenties voor software (Windows, Office), met als opvallendste stijger de clouddiensten: + 114%.

 

Maar Microsoft haalt intussen ook almaar meer inkomsten uit zijn divisie 'consumentenelektronica': de verkoop van de Surface Pro 3-tablet (foto) steeg met 24% tot 1,1 miljard dollar. De Lumia-smartphones (ex-Nokia) zagen hun verkoop dan weer met een kwart stijgen tot 10,5 miljoen stuks, goed voor een totaal van 2,3 miljard dollar. Van de gameconsole Xbox verkocht Microsoft er in het laatste kwartaal dan weer 6,6 miljoen, goed voor een omzet van bijna 4 miljard dollar.

 

10% minder winst

Ondanks de omzetgroei klokte de nettowinst 10% lager af op 5,9 miljard dollar (of 5,2 miljard euro). Die daling is wel voor het grootste deel toe te schrijven aan de overname van de telefoonactiviteiten van Nokia, de daarmee gepaard gaande reorganisatiekosten en - ook niet onbelangrijk - het wegvallen van de licentie-inkomsten op het besturingsprogramma dat Nokia gebruikte.

 

Het lijkt er dan ook op dat CEO Satya Nadella (intussen bijna een jaar aan het roer) Microsoft stilaan weer op de juiste koers heeft gekregen. In november van vorig jaar verdrong het bedrijf uit Redmont oliegigant Exxon Mobil van de tweede plaats op de ranglijst van meest waardevolle bedrijven ter wereld. Slechts één bedrijf is momenteel volgens de beurscijfers nog meer waard: die andere Amerikaanse elektrogigant, Apple.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.