Mooie omzetstijging Microsoft dankzij tablets en smartphones

Mooie omzetstijging Microsoft dankzij tablets en smartphones

Microsoft heeft zijn omzet in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar flink zien toenemen dankzij de cloud, de Xbox en vooral de 'mobiele' afdeling.

8% meer omzet

Microsoft realiseerde in de periode oktober-december 2014 een omzet van 26,47 miljard dollar (omgerekend 23,5 miljard euro), 8% meer dan een jaar eerder. Het gros van die omzet komt nog altijd uit licenties voor software (Windows, Office), met als opvallendste stijger de clouddiensten: + 114%.

 

Maar Microsoft haalt intussen ook almaar meer inkomsten uit zijn divisie 'consumentenelektronica': de verkoop van de Surface Pro 3-tablet (foto) steeg met 24% tot 1,1 miljard dollar. De Lumia-smartphones (ex-Nokia) zagen hun verkoop dan weer met een kwart stijgen tot 10,5 miljoen stuks, goed voor een totaal van 2,3 miljard dollar. Van de gameconsole Xbox verkocht Microsoft er in het laatste kwartaal dan weer 6,6 miljoen, goed voor een omzet van bijna 4 miljard dollar.

 

10% minder winst

Ondanks de omzetgroei klokte de nettowinst 10% lager af op 5,9 miljard dollar (of 5,2 miljard euro). Die daling is wel voor het grootste deel toe te schrijven aan de overname van de telefoonactiviteiten van Nokia, de daarmee gepaard gaande reorganisatiekosten en - ook niet onbelangrijk - het wegvallen van de licentie-inkomsten op het besturingsprogramma dat Nokia gebruikte.

 

Het lijkt er dan ook op dat CEO Satya Nadella (intussen bijna een jaar aan het roer) Microsoft stilaan weer op de juiste koers heeft gekregen. In november van vorig jaar verdrong het bedrijf uit Redmont oliegigant Exxon Mobil van de tweede plaats op de ranglijst van meest waardevolle bedrijven ter wereld. Slechts één bedrijf is momenteel volgens de beurscijfers nog meer waard: die andere Amerikaanse elektrogigant, Apple.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top