Nieuw vlaggenschip stuw Samsung naar recordwinst | RetailDetail

Nieuw vlaggenschip stuwt Samsung naar recordwinst

Nieuw vlaggenschip stuwt Samsung naar recordwinst
Shutterstock

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft in het voorbije kwartaal recordcijfers gehaald dankzij een succesvolle lancering van de Galaxy S8, het nieuwe vlaggenschip, en een verhoogde vraag naar chips.

Lagere productiekosten

De omzet kwam in het tweede kwartaal uit op 60 biljoen won (46 miljard euro), terwijl de bedrijfswinst steeg tot 14 biljoen won (11 miljard euro). Dat is meer dan verwacht werd door analisten en bovendien een record voor het bedrijf. De winststijging komt deels dankzij een daling van de productiekosten van chips, en Samsung is bovendien op weg om Intel voorbij te streven als de grootste chipbouwer ter wereld. De volledige cijfers van Samsung worden pas later deze maand bekend gemaakt.

 

De topcijfers zijn te danken aan de succesvolle lancering van de Galaxy S8. Die verkoopt bijzonder goed en heeft het imago van Samsung sterk opgevijzeld na het debacle met de Galaxy Note 7. Dat toestel moest wereldwijd teruggeroepen worden, omdat er problemen waren met de batterij, die daardoor vuur kon vatten of kon ontploffen. Dat probleem heeft er trouwens mee voor gezorgd dat het Europees Parlement wil dat in de toekomst batterijen altijd kunnen vervangen worden.

 

Dankzij de recordcijfers is het mogelijk dat Samsung een grotere winst haalt dan concurrent Apple. Dat mag volgens analisten mikken op een bedrijfswinst van 10,5 miljard dollar (9 miljard euro). Apple maakt zich wel klaar voor de lancering van een nieuwe iPhone in september.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).