Nieuwe spelconsole moet Nintendo weer op de rails krijgen | RetailDetail

Nieuwe spelconsole moet Nintendo weer op de rails krijgen

Nieuwe spelconsole moet Nintendo weer op de rails krijgen

Nintendo lanceert in maart 2017 een nieuwe spelconsole, die het Japanse technologiebedrijf moet toelaten de slechte resultaten van het voorbije boekjaar snel te vergeten.

60% minder nettowinst

Het boekjaar 2015-2016 was er eentje om snel te vergeten voor Nintendo: in dat boekjaar daalde de omzet met 8,2% tot 504,45 miljard yen (4 miljard euro), de operationele winst ging er met 32,7% op achteruit tot 32,88 miljard yen (250 miljoen euro) en de nettowinst nam zelfs een duik met 60,6% tot 16,5 miljard yen (130 miljoen euro). De ronduit zwakke cijfers waren geen verrassing: in februari had het management zijn verwachtingen voor het boekjaar al naar beneden bijgesteld.

 

De tegenvallende resultaten van het bedrijf zijn aan een aantal factoren te wijten. Ten eerste kampt Nintendo met de zware concurrentie van smartphonefabrikanten, die de vrije tijd van potentiële gamers inpalmen met weliswaar minder spectaculaire maar tegelijk ook minder dure vormen van entertainment. De maker van Super Mario kreeg ook af te rekenen met een koersstijging van de Japanse yen: een ferme streep door de rekening, want Nintendo verkoopt driekwart van zijn productie in het buitenland.

 

Nieuwe console moet tij keren

Daarnaast kampte Nintendo ook met de tegenvallende verkoop van zijn vorige spelconsole, de 'Wii U'. Die sloeg nooit echt aan bij het grote publiek: sinds de lancering in 2012 gingen er slechts 12,8 miljoen exemplaren van over de toonbank.

 

Nintendo hoopt nu met een nieuwe console ‑ die de voorlopige naam 'NX' meekreeg ‑ de nettowinst in het boekjaar 2016-2017 te kunnen verdubbelen tot 35 miljard yen (260 miljoen euro). De vervanger van de ‘Wii U’ wordt zowel in Japan als in het buitenland in maart volgend jaar in de winkels verwacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.