Nieuwe spelconsole moet Nintendo weer op de rails krijgen

Nieuwe spelconsole moet Nintendo weer op de rails krijgen

Nintendo lanceert in maart 2017 een nieuwe spelconsole, die het Japanse technologiebedrijf moet toelaten de slechte resultaten van het voorbije boekjaar snel te vergeten.

60% minder nettowinst

Het boekjaar 2015-2016 was er eentje om snel te vergeten voor Nintendo: in dat boekjaar daalde de omzet met 8,2% tot 504,45 miljard yen (4 miljard euro), de operationele winst ging er met 32,7% op achteruit tot 32,88 miljard yen (250 miljoen euro) en de nettowinst nam zelfs een duik met 60,6% tot 16,5 miljard yen (130 miljoen euro). De ronduit zwakke cijfers waren geen verrassing: in februari had het management zijn verwachtingen voor het boekjaar al naar beneden bijgesteld.

 

De tegenvallende resultaten van het bedrijf zijn aan een aantal factoren te wijten. Ten eerste kampt Nintendo met de zware concurrentie van smartphonefabrikanten, die de vrije tijd van potentiële gamers inpalmen met weliswaar minder spectaculaire maar tegelijk ook minder dure vormen van entertainment. De maker van Super Mario kreeg ook af te rekenen met een koersstijging van de Japanse yen: een ferme streep door de rekening, want Nintendo verkoopt driekwart van zijn productie in het buitenland.

 

Nieuwe console moet tij keren

Daarnaast kampte Nintendo ook met de tegenvallende verkoop van zijn vorige spelconsole, de 'Wii U'. Die sloeg nooit echt aan bij het grote publiek: sinds de lancering in 2012 gingen er slechts 12,8 miljoen exemplaren van over de toonbank.

 

Nintendo hoopt nu met een nieuwe console ‑ die de voorlopige naam 'NX' meekreeg ‑ de nettowinst in het boekjaar 2016-2017 te kunnen verdubbelen tot 35 miljard yen (260 miljoen euro). De vervanger van de ‘Wii U’ wordt zowel in Japan als in het buitenland in maart volgend jaar in de winkels verwacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Back to top