Nieuwe winstwaarschuwing voor Sony | RetailDetail

Nieuwe winstwaarschuwing voor Sony

Nieuwe winstwaarschuwing voor Sony

Sony heeft voor de tweede keer in korte tijd een winstwaarschuwing voor het lopende boekjaar de wereld ingestuurd. Het Japanse concern zit al een tijdje in de problemen en de kwakkelende filmdivisie doet daar nu nog een schepje bovenop.

Afschrijving van bijna een miljard euro

Het ooit zo ongenaakbare Sony zit in de hoek waar de klappen vallen: de Japanse reus laat weten voor het huidige boekjaar (dat nog loopt tot eind maart) fors minder winst te verwachten. De brutowinst zou naar verwachting uitkomen op 26 miljard yen, iets meer dan 200 miljoen euro en een pak minder dan de eerder gemelde 60 miljard yen (ca. 500 miljoen euro). Nochtans was dat ook al een verlaging van de voorgaande raming.

 

De tweede winstwaarschuwing in korte tijd is een rechtstreeks gevolg van de dramatische ontwikkelingen op de markt van dvd's en blu-ray discs: daardoor zag Sony zich maandag nog verplicht 112 miljard yen (een slordige 900 miljoen euro) af te schrijven op zijn filmtak, die zo’n 10% van de groepsomzet vertegenwoordigt en eigenlijk de slabakkende verkoop van de elektronicadivisie moest goedmaken.

 

Daarmee lijkt maar geen einde te komen aan de negatieve spiraal waarin Sony beland is: vorig jaar moest het al zijn productie stilleggen na zware aardbevingen, en ook de verkoop van de batterijdivisie bracht minder geld op dan gehoopt. De beleggers kunnen er alvast niet om lachen: zij sturen het aandeel nu al voor de vijfde dag op rij lager in Tokio.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicagroep Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekt naar eigen zeggen snelle vooruitgang en nam ook grote stappen in haar herstelplan: eind 2018 wil het voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Slimme koelkast Samsung bestelt bij Albert Heijn

14/03/2018

Samsung en Albert Heijn gaan samenwerken voor online boodschappen: de nieuwe koelkasten van Samsung laten je vanop afstand in de koelkast kijken, waarna je met de Appie-app meteen de ontbrekende boodschappen kan bestellen.

Media Saturn lanceert eerste kassaloze winkel in Oostenrijk

12/03/2018

Saturn opende vandaag Europa's allereerste kassaloze elektronicawinkel in Oostenrijk. De voormalige Metro Group-keten biedt zijn klanten het gebruikelijke advies bij aankoop, maar betalen moet gebeuren via een app.